۰ نفر

کارشناس ارشد انرژی در گفتگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

تحمیل هزینه نژادپرستی ترامپ به طلای سیاه/نفت در ٢٠٢٠ می‌تواند نفس بکشد؟

۱۷ خرداد ۱۳۹۹، ۷:۱۰
کد خبر: 444060
تحمیل هزینه نژادپرستی ترامپ به طلای سیاه/نفت در ٢٠٢٠ می‌تواند نفس بکشد؟

درحالی ناآرامی‌ها در بزرگترین کشور تولید کننده نفت به روزهای اوج خود رسیده که نگرانی از تداوم این روند، بازارهای جهانی طلای سیاه را متأثر کرده است

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ شاید به جرات بتوان اقرار کرد که سال ٢٠١٩ روزگار اوج نفت بود که به دور از تنش های خاصی سپری شد. اما با شروع سال جدید میلادی که با خبر رشد روزافزون عرضه آغاز و با شیوع ویروس کرونا، پازل ریسک های سیستماتیک دنیای نفت تکمیل شد. اما اخیرا نگرانی دیگری بازار طلای سیاه را تهدید می کند و آن هم ناآرامی‌ها در بزرگترین کشور تولید کننده نفت است.

از یک سو آمریکا بزرگترین تولید کننده نفت و از سویی دیگر بزرگترین مصرف کننده این کامودیتی نیز هست. حالا سوال اینجاست که ناآرامی های سیاسی و اجتماعی در این کشور  می‌تواند روی قیمت نفت موثر واقع شود و اگر روی قیمت تاثیرگذار است، بیشتر سمت تقاضا را تهدید می‌کند و یا سمت عرضه؟

در این گزارش سعی شده تا ابعاد پنهان تاثیرگذار این واقعه بزرگ بر آینده قیمت نفت را بررسی کنیم.

در این رابطه فریدون برکشلی رئیس مرکز مطالعات نفت وین به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: بازار جهانی نفت در ماه های اخیر آن چنان با هجوم اخبار و وقایع ناگوار مواجه شده است که وقایعی مانند ناآرامی های روزهای گذشته در امریکا، چندان خبری به حساب نمی آید. البته از تاثیرات آشوب ها هنوز زود است که ارزیابی دقیقی انجام داد. باید اندکی صبر کرد و دامنه، عمق، مدت و تاثیرات آن بر سیاست های داخلی و بین المللی امریکا را دید. آقای ترامپ با تاخیر، اما طبق روال چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران را پشت ناآرامی ها دانست. اما این کمکی به آرام کردن فضای تشنج نداشت. در واقع ترامپ برای اولین بار در در طول سه سال و نیم ریاست جمهوری خود، در موضع انفعال قرار گرفته است.

در امریکا نفت و گاز صنعت سفید پوستان است. از کل شاغلین صنایع نفت و گاز فقط ۹ درصد رنگین پوستان شاغلند و جملگی در سطح کارگران کم مهارت هستند. صنایع نفت و گاز در مجموع در سال ۲۰۱۹ برای ۹/۸ میلیون نفر اشتغال ایجاد کرده است. البته این فقط مربوط به نفت و گاز متعارف است. در بخش نفت و گاز شیل هم در ۲۰۱۸ جمعا ۱/۲ میلیون نفر شاغل هستند. حتما توجه کرده ایم که تقریبا هیچگاه یک آفریقایی-امریکایی در صحنه رسانه های امریکایی و بین المللی در مورد نفت و گاز صحبت نمی کند. این در حالی است که صنایع نفت و گاز عمدتا در ایالت های جنوبی متمرکزند که آفریقایی-امریکایی ها در آنها ساکن هستند.

نفت و گاز در امریکا جنبه استراتژیک دارد و باید در اختیار و مالکیت گروه ها و طبقات خاصی در امریکا باشد. اما یک نکته را هم بگویم. در اتحاد جماهیر شوروی سابق، صنایع نفت عمدتا توسط مسلمانان اداره می شد. نفت اول بار در شوروی سابق در باکو و جمهوری آذربایجان استخراج شد و سپس در آسیای مرکزی ادامه پیدا کرد. پس از فروپاشی شوروی، کشور جدیدی که از بطن آن به وجود آمد به تدریج مسلمان زدایی را از صنعت نفت روسیه برنامه ریزی و اجرا کرد.

حالا از منظر آنچه که به ناآرامی های کنونی در امریکا مربوط می شود باید منتظر ماند. تاثیر آنی عمدتا بر نیروگاه های برق قابل رویت است. در محلاتی از شیکاگو و نیویورک، خاموشی های نسبتا طولانی در حد ۶-۷ ساعت گزارش می شود. این می‌تواند به کاهش تقاضا توسط نیروگاه ها منجر شود. خودداری شهروندان از تردد در سطح شهر و جاده ها هم بر کاهش مصرف انرژی تاثیر گذار است. باید توجه داشت که این اتفاقات در بستر یک اقتصاد انرژی آسیب دیده از کرونا شکل می‌گیرد، لذا تعویق و تداوم آن آبستن وقایع مهمی است.

البته در بعد خارجی، چنانچه ترامپ نتواند، کنترل اوضاع را در دست گیرد، ورود به یک ماجراجویی بین المللی هم محتمل است.