۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آخرین تیر تولیدکنندگان برای رسیدن به هدف نفت 40دلاری/ باز هم مولفه‌های سمت عرضه فعال می شوند

۱۳ خرداد ۱۳۹۹، ۸:۴۰
کد خبر: 443445
آخرین تیر تولیدکنندگان برای رسیدن به هدف نفت 40دلاری/ باز هم مولفه‌های سمت عرضه فعال می شوند

با انتشار اخباری از موافقت ضمنی اعضای اصلی اوپک پلاس برای برگزاری زودهنگام نشست این گروه در تاریخ 4 ژوئن، قیمت نفت با رشد دو دودلاری در سقف 90 روز اخیر ایستاده است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در دومین روز معاملاتی هفته جاری، قیمت انواع نفت خام در بازارهای جهانی همچنان در روند صعودی که از پنج هفته گذشته آغاز کرده، قرار گرفته است اما مهمترین عامل تاثیرگذار بر تداوم صعوی قیمت طلای سیاه، عزم تولیدکنندگان در ادامه روند کاهش تولید به میزان فعلی است.

گفتنی است در آخرین توافق اوپک پلاس، اعضای این گروه متعهد شدند تا در ماه می به میزان 9.7 میلیون بشکه در روز کاهش تولید را در برنامه خود قرار دهند. پایبندی به این توافق سبب شد تا در ماه گذشته میلادی بخش بزرگی از افت قیمت نفت جبران شده و اصلاح عمیق قیمت ها پایان یابد.

در این بین روسیه و عربستان بیش از هر کشور تولیدکننده دیگری مشتاق به ادامه روند کاهش تولید به میزان فعلی هسند این در حالیست که طبق توافق ماه آوریل، شرکت های تولیدکننده نفت از ابتدای ماه میلادی آینده مجازند از میزان محدودیت های تولید خود بکاهند و همین امر می تواند زمینه ورود دو میلیون بشکه نفت مازاد به بازارهای جهانی را فراهم کند.

قابل توجه است که برخلاف دولت روسیه که در شرایط کنونی حمایت از بازار نفت با کاهش تولید را ضروری می داند، شرکت های نفتی این کشور به دلیل مسائل فنی و ضرر و زیان متحمل شده در ماه های اخیر، تمایل چندانی به همراهی دولت در کاهش تولید ندارند.

اما نکته ای که روز گذشته سوخت افزایش قیمت نفت را تامین کرد، موافت روسیه و عربستان با برگزاری زودهنگام نشست اوپک پلاس در تاریخ 4 ژوئن بود. همین موضوع سبب شد تا شاخص نفتی برنت با رشد 1.5 دلاری خود را به محدوده 39 دلار نزدیک کند. همچنین شاخص وست تگزاس اینترمدییت نیز با افزایش یک دلاری به رقم 35 دلار و 67 سنت برسد.

WhatsApp Image 2020-06-02 at 9.23.41 AM

گفتنی است یکی از موضوعاتی که در نشست اخیر اوپک پلاس مورد بحث قرار خواهد گرفت، توافق بر سر مدت زمان اعمال کاهش تولید به میزان فعلی خواهد بود. خبرها حاکی از آن است که تمدید توافق کاهش تولید از یک تا سه ماه در دست بررسی است که تمدید سه ماهه توافق می تواند اثر مثبت جدی بر قیمت نفت گذاشته و بهای طلای سیاه را به محدوده بالای 40 دلار برساند.