۰ نفر

صادرات نفت عربستان به هند نصف شد

۱۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۰۵
کد خبر: 442953
صادرات نفت عربستان به هند نصف شد

صادرات نفت عربستان به هند، ۵۰ درصد در ماه مه کاهش یافته و به ۵۶۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

به گزارش بلومبرگ، با نگاهی به صادرات نفت عربستان سعودی در ماه مه متوجه می‌شویم کاهش تولید بی سابقه این کشور تغییر چندانی در میزان نفتی که به چین می فرستد ایجاد نکرده است. چین پس از پایان تعطیلی های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا دوباره سرپا شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، اطلاعات ردیابی کشتی‌ها نشان می دهد جریان نفت عربستان به این کشور آسیایی تا 28 ماه مه 2.1 میلیون بشکه در روز بوده است و احتمال افزایش آن در روزهای آینده وجود دارد. عربستان در آوریل 2.3 میلیون بشکه نفت به چین صادر کرده بود که بالاترین رقم صادرات آن از سال 2017 و آغاز ردیابی کشتی هاست. این سومین بار طی این دوره است که متوسط صادرات روزانه به چین از دو میلیون بشکه فراتر میرود.

ولی صادرات نفت خام عربستان در این ماه تا حدود 6.6 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. صادرات عربستان در آوریل 9.3 میلیون بشکه در روز بود که بالاترین رقم طی حداقل سه سال گذشته را نشان میداد. میزان صادرات عربستان در ماه گذشته غیر عادی و نتیجه جنگ قیمت بود. صادرات عربستان در ماه مه به متوسط صادرات این کشور طی سال‌های اخیر نزدیک‌تر است.

 عربستان یک تلاش بی سابقه بین المللی را برای کاهش 10 درصد از تولید نفت جهان رهبری می‌کند تا به عرضه بیش از حد نفت به بازار در نتیجه کاهش تقاضا پایان دهد. عربستان قبل از آغاز کاهش تولید، قیمت فروش نفت خود را به پایین‌ترین حد طی دهه های گذشته رسانده داده بود که باعث شد بتواند سهم بازار را به دست آورد.

 صادرات نفت عربستان به آمریکا و هند کاهش یافته است. ماه گذشته عربستان 1.3 میلیون بشکه در روز به آمریکا صادر کرد که باعث نگرانی در بازار نفت آمریکا شد. ولی این کشور در این ماه 570 هزار بشکه در روز به آمریکا صادرات داشته است. البته احتمال افزایش این رقم وجود دارد چون برخی نفتکش‌ها هنوز مقصد نهایی خود را اعلام نکردهاند.

 صادرات نفت عربستان به هند، نزدیکترین بازار آن، 50 درصد در ماه مه کاهش یافته و به 560 هزار بشکه در روز رسیده است.

 صادرات عربستان در ماه آینده احتمالا باز هم کاهش خواهد یافت. شرکت آرامکو اعلام کرده ارسال محموله های خود به آسیا را بهبود می‌بخشد ولی صادرات به آمریکا و اروپا را پایین میآورد. سازمان کشورهای تولید کننده نفت و متحدانش قرار است در نهم و دهم ژوئن یک اجلاس آنلاین برگزار و در مورد قرارداد کاهش تولید گفتگو کنند.