۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پالایشگاه تبریز از کاهش ۶٠درصدی نرخ فرآورده خبر داد/ انفعال انجمن صنفی پالایشگاهی در حصول نرخ‌گذاری نفت‌خام و فرآورده‌

۱۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۲۲
کد خبر: 442735
پالایشگاه تبریز از کاهش ۶٠درصدی نرخ فرآورده خبر داد/ انفعال انجمن صنفی پالایشگاهی در حصول نرخ‌گذاری نفت‌خام و فرآورده‌

با گذشت چهار ماه از شیوع کرونا در دنیا و افت قیمت نفت، تاثیر آن بر اوضاع پالایش‌گران داخلی نمایان می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، همزمان با کاهش شدید قیمت نفت و همچنین افت تقاضا برای سوخت در دنیا، قیمت انواع فرآورده های نفتی با کاهش قابل توجه روبرو شده است.

در تازه‌ترین گزارش‌ها، پالایشگاه تبریز خبر از افت 60 و 40 درصدی نرخ بنزین در ماه های فروردین و اردیبهشت داد.

البته کاهش قیمت فقط مربوط به بنزین نبوده و سایر فرآورده ها از جمله نفت‌گاز و نفت کوره نیز با افت قیمت روبرو شده اند.

از سویی دیگر به نظر می رسد انفعال انجمن صنفی پالایشگاهی در پیگیری نرخ گذاری نفت خام و فرآورده‌ بر مشکلات پالایش‌گران داخلی افزوده است.

از این رو پالایشگاه تبریز در جدیدترین گزارش ارایه شده در سامانه کدال به شفاف سازی در خصوص تاثیرات ویروس کرونا بر درآمد این شرکت پرداخته است که متن این گزارش در ادامه آمده است:

تا این تاریخ ، دستورالعمل قیمت گذاری نفت خام و فرآورده ها در سال 1399 به این شرکت ابلاغ نشده و پیگیری های لازم از طرف انجمن صنفی در حال انجام می باشد.

این شرکت در راستای اجرای تصویب نامه هیأت محترم وزیران جهت انجام طرح های کیفی سازی محصولات، از سال 1393 تا پایان سال 1397، رقمی معادل 560 میلیارد تومان از محل 30% سود سالانه تحت عنوان اندوخته طرحهای توسعه ای ذخیره و در راستای طرحهای کیفی سازی هزینه نموده است. در حال حاضر کل بنزین تولیدی شرکت یورو 5 می باشد و بخشی از گازوئیل تولیدی یورو 5 بوده و برای تولید مابقی، پروژه های بازیافت گازهای انتهایی گوگردسازی ، خالص سازی هیدروژن و واحد جدید گوگردسازی از سال 98 شروع و انتظار می رود تا پایان سال 99 به بهره برداری برسد. تاثیر پروژه های فوق بر فعالیت شرکت همواره در یادداشت های پیوست صورت های مالی، گزارش تفسیری و یا تحت عنوان موارد با اهمیت به طور مفصل افشا شده و درکدال قابل مشاهده است.

با شیوع جهانی بیماری کورید 19 و کاهش بی سابقه تقاضای نفت خام و فرآورده ها و برهم خوردن تعادل قیمت ها در پایـان سال 1398 و ادامـه این روند کاهـشی در دو ماه سال جاری که بعنوان مـثال در قیاس با قیـمتهای اسفند ماه 1398 ، قیمت نفت خام در فروردین و اردیبهشت 1399 با 42 تا 43 درصد کاهـش در هر بشـکه، بنزین در فروردیـن 99 با 63% کاهـش و اردیبهشت با 42% کاهش در هر بشکه، نفت گاز به ترتیب با 38% و 46% کاهش در هر بشکه و نفت کوره با 34% و 33% کاهـش در هر بشکه همراه بوده است . لذا مطابـق استانداردهای حسابداری و کسب نظر کارشناسی حسـابرس مسـتقل نسبت به ارزشیابی موجودی فرآورده های نفتی ( نزد خود و یا شرکت پخش) بر مبنای نرخ فرآورده ها در فروردین 99 ( برگرفته از نشریه پلاتس) نمود. تفاوت این نرخ با نرخ فرآورده ها در فروردین 99 مبنای محاسبه کاهش ارزش موجودی و ثبت ذخیره کاهش ارزش موجودی فرآورده ها به مبلغ 504 میلیارد تومان گردید. در مورد موجودی نفت خام نیز، قیمت نفت خام در روز 29/12/98 با میانگین قیمت نفت خام در فروردین 99 مقایسه و قیمت مابه التفاوت قیمت های مذکور به مبلغ رقمی معادل 220 میلیارد تومان بدین منظور ذخیره کرفته شد. لازم به توضیح است در شرایط حاظر کرک اسپیرد اکثر محصولات از جمله بنزین ( که در ماههای اخیر منفی بوده ) مثبت می‌باشد.