۰ نفر

هراس نفت از تنش‌های واشنگتن و پکن

۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۱۳
کد خبر: 442349
هراس نفت از تنش‌های واشنگتن و پکن

قیمت نفت خام روز چهارشنبه در بازار‌های جهانی در پی بالاگرفتن تنش میان چین و ایالات‌متحده آمریکا بر سر مساله هنگ‌کنگ که به وخامت بیشتر رابطه بین این دو ابر قدرت اقتصادی جهان منجر شده و اعلام موضع کاخ کرملین درباره آینده توافق اوپک‌پلاس، کاهش یافت. با وجود این، کماکان امیدواری‌هایی به ادامه کاهش عرضه نفت و افت موجودی نفتی آمریکا وجود دارد که خبر از بهبود احتمالی تقاضا می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، معاملات نفت در حالی که روز سه‌شنبه برای نخستین بار از ماه مارس به قیمت هر بشکه ۳۴ دلار بسته شد که اوج ۱۱ هفته‌ای بهای این کامودیتی به شمار می‌آید، دیروز با روندی کاهشی مواجه شده است.

روز سه‌شنبه سخنان وزیر انرژی روسیه، الکساندر نواک درباره توازن بازار در ماه‌های ژوئن و جولای و کاهش تولید ۱۴ تا ۱۵ میلیون بشکه‌ در روز خوش‌بینی‌ها به آینده بازار نفت را افزایش داد؛ اما روسیه تصمیم گرفته تا به بررسی مرزهای کاهش تولید توافق اوپک‌پلاس در شرایط جدید بپردازد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرده است که روسیه پیش از هرگونه تصمیم‌گیری جدید در این مورد بازار را کاملا تجزیه و تحلیل خواهد کرد. علاوه بر این، رویترز گزارش کرده که با نزدیک‌تر شدن به نشست بعدی اوپک پلاس که دو هفته دیگر (۹ و ۱۰ژوئن) برگزار می‌شود، حساسیت معامله‌گران و بازار بر این مساله افزایش پیدا کرده است.

بلومبرگ نیز با اشاره به توافق کاهش تولید نزدیک به ۱۰ میلیون بشکه‌ای اوپک‌پلاس از ابتدای ماه مه که باعث کاهش تنش‌ها و مشکلات بازار نفت شد به بخشی از توافق اشاره کرده است که طبق آن میزان کاهش تولید از ماه جولای به آرامی کاهش می‌یابد.

بر این اساس، چند مقام دولتی و فعال حوزه نفت روسی می‌‌گویند روسیه به دنبال پایبندی به توافق است. در همین حال خصمانه‌تر شدن روابط میان آمریکا و چین، می‌تواند به اعمال تحریم‌های جدیدی از سوی وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا در راستای مسدودسازی دارایی‌های مقامات و کسب‌و‌کارهای چینی منجر شود. این تنش‌ها در پی تصویب قانون جدید امنیت ملی در هنگ‌کنگ توسط دولت چین بالا گرفته است. رویترز نیز به اظهارات کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا درباره احتمال کوچک‌شدن ۸ تا ۱۲ درصدی اقتصاد حوزه یورو اشاره کرده است که تاثیرات اقتصادی کرونا کماکان می‌تواند روی قیمت نفت خام تاثیرات اساسی بگذارد.

البته در سایه کاهش قیمت نفت در بازار دیروز، سیگنال‌های مثبت جدی نیز وجود دارد. کاهش عرضه و بهبود نسبی تقاضا در برخی کشورها به دنبال کاهش محدودیت‌‌های ناشی از کرونا باعث شده که قیمت نفت خام آمریکا در ماه جاری میلادی ۸۰ درصد افزایش پیدا کند. این امر در حالی است که این نفت شاخص ماه گذشته قیمت‌های منفی را نیز تجربه کرد. بررسی‌های بلومبرگ نشانگر آن است که موجودی نفت آمریکا در هفته گذشته حدود ۵/ ۲ میلیون بشکه کاهش یافته است. در صورتی که آمار دولتی درباره ذخایر نفت در روز پنج‌شنبه این کاهش را تایید کند، ذخایر نفت آمریکا برای سومین هفته پیاپی کاسته شده است.

نیجریه و الجزایر نیز قیمت فروش نفت خود را افزایش داده‌اند؛ چرا که معتقدند به‌دلیل شرایط موجود در بازار مشتریان حاضرند مبلغ بیشتری را برای هربشکه نفت بپردازند.بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدییت آمریکا در لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶ به وقت تهران)، با ۴/ ۱ درصد کاهش معادل ۴۸ سنت به ۹/ ۳۳ دلار در هر بشکه رسید. نفت شاخص برنت نیز۶۰ سنت کاهش یافت تا با افتی ۶/ ۱ درصدی در قیمت ۵۷/ ۳۵ دلار در هر بشکه معامله شود.