۰ نفر

حرکت سینوسی در بازار نفت

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۳۳
کد خبر: 439214
حرکت سینوسی در بازار نفت

بهای طلای سیاه دیروز ابتدا در مسیر کاهشی قرار گرفت و سپس تحت تاثیر عوامل مثبت بازار وارد مسیر افزایشی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ به گفته کارشناسان، دلیل کاهش اولیه ترس فعالان بازار از موج دوم شیوع کرونا در کشورهایی مانند آمریکا، چین و کره جنوبی بوده است. همچنین، موسسه نفت آمریکا (API) پیش بینی کرده است موجودی انبارهای نفتی این کشور در هفته گذشته بیش از انتظار تحلیلگران اضافه شده باشد که بر قیمت نفت فشار مضاعفی وارد آورد.

آنتونی فوسی، کارشناس بیماری‌های عفونی سه شنبه در کنگره آمریکا هشدار داد کاهش محدودیت‌ها ممکن است به ظهور موج دوم این بیماری که ۸۰ هزار نفر را در این کشور به کام مرگ کشانده است، منجر شود. علاوه بر این، گزارش‌ها از کره جنوبی و چین نیز نگرانی فعالان بازار را بر انگیخته است. گفته می‌شود در این کشورها تعداد موارد ابتلا به کووید-۱۹ روندی صعودی به خود گرفته و بیم آن می‌رود موج دوم شیوع، مسوولان این کشورها را ناچار به بازگرداندن قرنطینه عمومی کند. در صورت وقوع چنین سناریویی، چین که بزرگ ترین واردکننده نفت جهان به شمار می‌آید، مصرف این کامودیتی را کاهش خواهد داد. این بیماری تاکنون بیش از ۴ میلیون و ۳۵۸ هزار نفر را در سرتاسر جهان مبتلا کرده است.آمار منتشر‌شده از سوی موسسه نفت آمریکا نیز بر اضطراب بازار درباره محدودیت ذخیره نفت افزود. این نهاد پیش بینی کرده موجودی نفت آمریکا در هفته گذشته با رشد ۶/ ۷ میلیون بشکه‌ای به ۲/ ۵۲۶ میلیون بشکه رسیده باشد. این در حالی است که کارشناسان انتظار افزایش ۱/ ۴ میلیون بشکه نفت را داشتند. البته آمار رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا شامگاه چهارشنبه منتشر می‌شود و باید دید پیش بینی موسسه نفت آمریکا تایید خواهد شد یا خیر.

 

اما خبر امیدوار‌کننده در این رابطه کاهش موجودی هاب کوشینگ-اوکلاهاما به ادعای API است. این موسسه گفته در هفته گذشته از موجودی این انبار استراتژیک که نفت وست‌تگزاس اینترمدییت را ذخیره می‌کند، ۳/ ۲ میلیون بشکه کاسته شده است. در صورت تایید، این اولین کاهش هفتگی موجودی نفت کوشینگ از فوریه است. علاوه بر این، کاهش تولید بیش از تعهد توافق اوپک پلاس از سوی عربستان، امارات و کویت که منجر به افزایش ارزش نفت در سه شنبه شده بود، هنوز در حال تاثیرگذاری بر بازار است. عربستان اعلام کرده تولید نفتش را در ماه میلادی بعد (ژوئن) به حدود ۵/ ۷ میلیون بشکه در روز یعنی یک میلیون بشکه کمتر از آنچه در توافق اوپک پلاس به آن متعهد شده بود، می‌رساند. در صورت وقوع چنین امری، تولید عربستان به کمترین میزان از سال ۲۰۰۲ خواهد رسید. متحدان استراتژیک عربستان یعنی امارات و کویت نیز در همین راستا گفته‌اند در مجموع ۱۸۰ هزار بشکه در روز تولیدشان را کاهش خواهند داد. خبرگزاری دولتی عربستان (SPA) چهارشنبه گزارش کرد که کابینه این کشور از دیگر اعضای اوپک پلاس خواسته برای رسیدن به توازن در بازار نفت، تولیدشان را ورای تعهد خود به توافق کاهش دهند. منابع مطلع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند اوپک‌پلاس قصد دارد در نشست بعدی این گروه در وین کاهش تولید توافق شده برای ماه‌های مه و ژوئن را تمدید کند.قیمت نفت در زمان تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶ به وقت تهران) وارد روند افزایشی شد. بهای نفت خام آمریکا با ۱۴ سنت افزایش معادل حدود نیم درصد به مرز ۲۶ دلار بر بشکه رسید. نفت برنت نیز که در حال بازگشت به سطوح قبلی بود، حدود ۴ سنت کاهش یافت و در قیمت ۹۴/ ۲۹ دلار در هر بشکه معامله شد.