۰ نفر

کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

چالش ادامه‌دار کمبود تقاضای نفت/ تعلل در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی ناشی از فقدان داده‌های قابل اتکا است

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۳۸
کد خبر: 438096
چالش ادامه‌دار کمبود تقاضای نفت/ تعلل در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی ناشی از فقدان داده‌های قابل اتکا است

یکی از مهم‌ترین‌ فاکتورهای مورد نیاز برای تصمیم‌گیری دقیق در زمان بحران‌های اقتصادی، وجود داده ها و آمارهای قابل اتکا و دقیق است که البته اقتصاد ما همواره از فقدان این موضوع رنج می برد.

اقتصاد آنلاین-مریم علیزاده؛ با شیوع ویروس کرونا، کشورهای دنیا واکنش های متفاوتی را برای حل این بحران نشان دادند. در این میان کشور آلمان، تقریبا بهترین و سریعترین راهکار را برای بهبود کسب و کارهای آسیب دیده اتخاذ کرد که مهم‌ترین‌ دلیل آن وجود آمارهای دقیق از تمام مشخصه‌های اقتصادی این کشور است. از سویی دیگر نبود اطلاعات دقیق در کشورهای تولیدکننده نفت نیز سبب شد تا در بحران کرونا، سیل افزایش عرضه، قیمت نفت را به مرز ارقام منفی نیز بکشاند.

در این رابطه پیمان مولوی، دبیرکل انجمن اقتصاد‌ دانان ایران به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: باید واقع بینانه به موضوع کاهش تقاضای مواد خام در دنیا نگاه کرد. قطعاً با شیوع بیشتر کرونا و درگیر شدن کشورهای تولیدکننده کامودیتی و به ویژه نفت در دنیا، زنجیره تامین دچار اختلال خواهد شد اما باید توجه داشت که سمت تقاضا بیش از عرضه آسیب خواهد دید چراکه متقاضی اصلی مواد اولیه در دنیا، کشورهای بزرگ و صنعتی هستند که بخش اعظمی از تقاضا در نفت و سایر کامودیتی ها را شکل می دهند.

 همچنین مولوی در مورد اقتصاد آمریکا و صنعت نفت این کشور افزود: باید توجه داشت که ایالات متحده درحال حاضر به شدت درگیر مبارزه با شیوع ویروس کرونا بوده و بخش های مهمی از اقتصاد کشورش را در این مورد بسیج کرده است. از سویی دیگر نفت شیل درگاه اقتصادی مهمی برای ایالات متحده محسوب می شود که افزایش تولید در این بخش سبب استقلال امریکا در حوزه بسیار مهم نفت می شود.اما درحال حاضر هرچه رئیس جمهور این کشور بیشتر در جهت بازگرداندن ثبات به بازار نفت تلاش می کند، نتیجه خاصی در تابلوی معاملات بازارهای جهانی نفت حاصل نمی شود.از این رو تا پایان بحران کرونا اگر شیل نتواند بر مشکلات عدیده خود فائق آید، چندان نمی توان به آینده این صنعت پُرهزینه مطمئن بود.