۰ نفر

تحلیل‌گر مسائل نفت در گفتگو با اقتصادآنلاین پاسخ داد؛

باز هم نفت آمریکا قیمت‌های منفی را به خود خواهد دید؟/ چالش اصلی ترامپ با صنعت شیل

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۵:۵۵
کد خبر: 436928
باز هم نفت آمریکا قیمت‌های منفی را به خود خواهد دید؟/ چالش اصلی ترامپ با صنعت شیل

درحالی با افزایش نسبی قیمت نفت، امیدواری ها به پایان سقوط ارزش طلا سیاه افزایش یافته به نظر می رسد معامله گران آمریکایی اقدام به بر طرف نمودن نواقص معاملات کاغذی نفت کرده اند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در پی رشد نسبی قیمت نفت و بازگشت  WTI به محدوده بالای ٢٠ دلار، نگرانی ها از بروز اتفاق نفت منفی کاهش یافته است. 

در این رابطه مرتضی فیروزی کارشناس ارشد مسایل بین‌المللی نفت به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: باید توجه داشت که در آمریکا دو مدل معاملات نفت با فاصله حجمی زیاد انجام می‌شود ، نوع اول معاملات فیزیکی نفتی است که در این بازار حداکثر صحبت از 13 میلیون بشکه نفت تولیدی در روز برای آمریکا در میان است و دیگری معاملات کاغذی یا بورسی هستند که می تواند تا ده ها میلیون بشکه نفت معامله شود. البته نقاط ضعف موجود در معاملات کاغذی نفت در آمریکا سبب بروز حادثه منفی شدن قیمت نفت شد که به نظر می رسد آمریکایی ها متعاقب کرونا حتماً این نقیصه را برطرف خواهند کرد تا ماجرای روز 19 آوریل دیگر تکرار نشود. به یاد داشته باشیم اتفاق 19 اوریل سبب سقوط قیمت نفت در اروپا و خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی نشد.

چالش اصلی ترامپ با صنعت نفت رُسی

درحالی ما صحبت از توافق همه کشورهای تولیدکننده نفت برای کاهش تولید می کنیم که آمریکا نیز در این توافق اعلام آمادگی کرده اما مشکل ترامپ در جای دیگر است. در ایالات متحده، صنعت نفت کاملا خصوصی بوده و اطاعت پذیری چندانی از حاکمیت ندارد. از سوی دیگر در انتخابات ریاست جمهوری که حزب جمهوری خواه اغلب حامیانش  سرمایه داران نفتی هستند و طرفداران ترامپ تا پیش از کرونا بودند حال به واسطه سقوط قیمت نفت چندان حمایتی از ترامپ نشان نمی‌دهند تا جایی که می بینیم زمانی که رئیس‌جمهور آمریکا صحبت از کاهش تولید نفت این کشور می کند، قیمت نفت برای لحظه‌ای افزایش می یابد اما به دلیل عدم اطاعت شرکت های نفتی آمریکایی از صحبت های ترامپ مبنی بر کاهش تولید، بازهم قیمت نفت سقوط می کند، البته آمریکا و کانادا برای ادامه‌ی حیات شیل اویل که با هزینه‌ی بالا تولید می شود، گریزی ندارند جز با کاهش تولید نفت به همکاری اوپک و اوپک پلاس بپردازند.

آمریکا به گزینه نظامی علیه ایران می اندیشد؟

فیروزی در پاسخ به این سوال که آیا گزینه نظامی آمریکا برای ایران همچنان روی میز است یا خیر گفت: با وجود کرونا و خوددرگیری هایی که برای دولت ها پیش آمده، احتمال جنگ افروزی آمریکا و مداخله مستقیم نظامی این کشور با ایران بسیار اندک است. ولی اگر با احتمال بسیار ضعیف، ایالات متحده از گزینه نظامی علیه ایران استفاده کند، باز هیچ تاثیری در قیمت نفت نخواهد داشت چرا که ایران در حال حاضر نفت قابل توجهی صادر نمی‌کند. اما شاید آمریکا قصد آن را داشته باشد که عربستان را به جنگ با ایران تشویق کند که البته این موضوع نیز با توجه به رفتارهای ایران در منطقه، دور از ذهن است. در حقیقت باید گفت با بروز کرونا، جهان دچار دگرگونی شده و دنیای بعد از کرونا بسیار متفاوت خواهد بود.