۰ نفر

کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

تبعات کرونا بر اقتصاد نفتی ایران/ 60درصد تقاضای جهان در معرض بحران قرار دارد

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۰۸
کد خبر: 435995
تبعات کرونا بر اقتصاد نفتی ایران/ 60درصد تقاضای جهان در معرض بحران قرار دارد

درحالی تاخت و تاز شیوع کرونا در کشورهای بزرگ و صنعتی به اوج خود رسیده که پیش بینی می شود درگیرشدن این کشورها، بیش از نیمی از تقاضای کامودیتی به ویژه نفت را در دنیا تحت تاثیر قرار دهد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ با گذشت سه ماه از همه گیری ویروس کرونا در دنیا، حال تحلیل‌گران اقتصادی ابعاد جدیدی از آسیب های وارده بر پیکر اقتصاد جهانی را تشریح می‌کنند. از سوی دیگر در کشورمان نیز کارشناسان اقتصادی در تب و تاب بررسی داده ها به منظور تاثیر این ویروس مخرب بر اقتصاد نفتی کشور هستند.

در این میان پیمان مولوی دبیرکل انجمن اقتصاد دانان ایران معتقد است که باتوجه به افت شدید میزان صادرات نفت ایران و همچنین سقوط قیمت جهانی، تاثیر این کامودیتی برای ایران محدود بوده و نوسان قیمت نفت تاثیر قابل توجهی بر درآمدهای کشور ندارد. اما ممکن است در حال حاضر نوسانات قیمت نفت و تاثیرش بر نرخ فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی بر اقتصاد کشورمان قابل تامل باشد.

ضعف داده‌های قابل اتکای اقتصادی در کشور

مولوی در ادامه افزود: به دلیل عدم وجود داده و اطلاعات به روز در کشور، هنوز کسی نتوانسته به درستی برآورد کند که اقتصاد ایران از شیوع کرونا و همچنین افت صادرات فرآورده‌های نفتی، تا چه میزان آسیب خواهد دید. چراکه برآورد دقیق میزان زیان وارده به اقتصاد هر کشور از یک بحران، بر می گردد به کیفیت و کمیت داده های موجود از مولفه های اقتصادی آن کشور که ما همواره در ایران از نبود اطلاعات و آمار به روز شده رنج می بریم. این موضوع دقیقا برخلاف اقتصاد آلمان است، و در این کشور تاحدی به اطلاعات و داده‌های دقیق دسترسی وجود دارد که دولت توانست به سرعت درصد آسیب وارده از کرونا بر اقتصاد و کسب و کارهای کشورش را پیش بینی کرده و متناسب با آن بسته های حمایتی برای مدل های مختلف کسب و کار تدوین کند.

تبعات کرونا بر اقتصاد ایران

اقتصاددانان بین المللی چندین حوزه را مورد بررسی قرار داده و بر روی این حوزه های اصلی اقتصاد که از کرونا آسیب خواهند دید اشتراک نظر دارند. به عقیده این اقتصاددانان در برخی حوزه های مهم شوک اقتصادی ایجاد شده بعبارتی اینطور در نظر بگیرید که در حال حاضر هر هفت کشور عضو ‪G7‬ از جمله آمریکا، آلمان، فرانسه، ژاپن، کانادا، ایتالیا و اسپانیا به شدت درگیر کرونا هستند. قابل ذکر است که این کشورها حدود 60 درصد از عرضه و تقاضا و نیز 65 درصد از تولیدات جهان را از ان خود دارند. در نتیجه فقط کافی است که کوچکترین خللی در اقتصاد این کشورها بوجود بیاد تا کل اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار دهد.

افت تقاضا بیش از عرضه خواهد بود

وی سرانجام در خصوص آثار کرونا بر عرضه وتقاضای محصولات در جهان بیان داشت: قطعنا با شیوع بیشتر کرونا و درگیر شدن کشورهای تولیدکننده کامودیتی و به ویزه نفت در دنیا، زنجیره تامین دچار اختلال خواهد شد اما باید توجه داشت که سمت تقاضا بیش از عرضه آسیب خواهد دید چرا‌ که متقاضی اصلی مواد اولیه در دنیا، کشورهای بزرگ و صنعتی هستند که بخش اعظمی از تقاضا در نفت و سایر کامودیتی ها را شکل می دهند.