۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نفت در انتظار فصل سرما/ کاهش ١٠میلیون بشکه‌ای راه‌گشا نیست

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۵۸
کد خبر: 435338
نفت در انتظار فصل سرما/ کاهش ١٠میلیون بشکه‌ای راه‌گشا نیست

تحلیل‌گران بر این باورند که احتمال در نیمه دوم سال جاری شاهد بازگشت تعادل به بازار نفت خواهیم بود و کاهش تولید در ماه های پیش رو تاثیر چندانی در افزایش قیمت ها نخواهد داشت.

‌به گزارش اقتصاد آنلاین، کشورهای تولیدکننده نفت در انتظار فرارسیدن ماه آینده میلادی و اجرایی شدن توافق کاهش تولید نفت به منظور بازگشت تعادل  به قیمت‌ها هستند.

اما اغلب تحلیل‌گران بازار نفت بر این باورند که حتی کاهش تولید ١٠ میلیون بشکه ای که از اول ماه می قرار است عملیاتی شود نیز چندان راهگشا نخواهد بود. در این خصوص الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه معتقد است با وجود آغاز قرارداد جدید کاهش تولید در این هفته، قیمت نفت افزایش چندانی در آینده نزدیک نخواهد داشت و دلیل آن بالا بودن موجودی نفت جهان است.

نواک گفت: بازار نفت احتمالاً در نیمه دوم سال جاری میلادی کم کم متعادل می‌شود چون انتظار می‌رود با برداشته شدن محدودیت های سفر، تقاضای نفت افزایش یابد و عرضه آن هم با آغاز قرارداد جدید کاهش تولید پایین می آید.

 وی ادامه داد روسیه عقیده دارد نتیجه قرارداد جدید کاهش تولید بستگی به سرعت بهبود اقتصاد جهان دارد که باعث تقاضای بالاتر برای منابع انرژی می شود.

 نواک همچنین گفت فعالیت‌های اقتصادی در چین همین حالا هم افزایش یافته و امیدواریم سایر اقتصاد ها به زودی شاهد تحولات مثبتی باشند ولی هشدار داد:« نباید منتظر باشیم قیمت نفت در آینده نزدیک افزایش زیادی داشته باشد چون در حال حاضر نفت بسیاری در بازار وجود دارد».

وی همچنین بیان داشته است: فشار بر روی بازار آسیب پذیر نفت تا آغاز قرارداد کاهش تولید در ماه می و آغاز کاهش تولید کشورهای خارج از اتحاد اوپک پلاس و تا پایان برداشته شدن محدودیت های رفت و آمد ادامه دارد. وی با اشاره به منفی شدن قیمت نفت آمریکا و کمبود ذخایر نفتی گفت لازم نیست شرایط را وحشتناک جلوه بدهیم. کشورهای عضو اوپک پلاس بازار نفت را از نزدیک زیر نظر دارند و تمام ابزارهای لازم برای عکس‌العمل مناسب را در اختیار دارند.

 از سوی دیگر محمد ارکب، وزیر انرژی الجزایر و رئیس دوره ای اوپک می گوید:« قرارداد کاهش تولید اوپک و متحدانش و برداشته شدن تدریجی محدودیت های رفت و آمد در سراسر جهان باعث بهبود قیمت نفت و افزایش آن تا 40 دلار در هر بشکه در نیمه دوم 2020 می‌شود».

همچنین گفتنی است، دمیتری پسکوف، مشاور ولادیمیر پوتین هفته گذشته گفته بود شرایط فعلی بازار نفت با کاهش شدید قیمت آن بسیار سخت است ولی نباید بازار نفت را تنها به خاطر تحولات یک روز یا یک هفته قضاوت کرد. وی گفت باید صبر کرد و بازار را پس از اجرایی شدن قرارداد جدید کاهش تولید از اول ماه می به دقت بررسی کرد.