۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تغییر رویه سرمایه‌گذاران اوراق نفتی در آمریکا/ بهره‌گیری از ذخایر استراتژیک برای نجات شیل

۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۰۹
کد خبر: 435124
تغییر رویه سرمایه‌گذاران اوراق نفتی در آمریکا/ بهره‌گیری از ذخایر استراتژیک برای نجات شیل

پس از دوشنبه سیاه نفت در هفته گذشته، صندوق های سرمایه‌گذاری فعال در حوزه اوراق معاملات آتی نفت در آمریکا اقدام به تغییر استراتژی و خرید اوراق سررسیدهای دورتر نموده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین، پس از آنکه نفت در روز دوشنبه هفته گذشته یک چهارم ارزش روزانه خود را از دست داد، معاملات آتی نفت در نیویورک حدود 17 درصد کاهش یافت.  در این بین با وجود تلاش‌های جهانی برای جلوگیری از گسترش شیوع کرونا، امسال نفت بیش از 80٪ از قیمت خود را از دست داده است. این شرایط درحالی رقم می خورد که بزرگترین تولیدکنندگان جهان متعهد شده اند که از آغاز ماه آینده میزان تولید روزانه را کاهش داده و تعادل را به بازار برگردانند، اما کاهش شدید مصرف منجر به تورم افسار گسیخته در خصوص میزان ذخیره‌سازی در سراسر جهان شده است.

 در این خصوص گفته می‌شود کره جنوبی که یکی از بزرگترین ظرفیت های ذخیره سازی تجاری در آسیا را دارد ، خبر از اتمام ظرفیت مخازن ساحلی و خشکی خود داده است. به گفته موسسه جی پی مورگان ، برای جلوگیری از پر شدن بیش از 90 درصد ظرفیت بزرگترین انبار ذخیره‌سازی نفت در ایالات متحده، باید روزانه حدود یک میلیون بشکه کمتر ورودی نفت خام داشته باشد.

 این اخبار نشان دهنده آن است که چالش ذخیره‌سازی همچنان در صدر نگرانی ها است. تا حدی که استفان اینز ، مدیر سیاست گذاری بازارهای جهانی شرکت AxiCorp  گفت: "فروش نفت در قیمت‌های منفی تا حدودی به دلیل واقعیت تکمیل ظرفیت انبارها است و فشار بر ظرفیت ذخیره جهانی نفت و فرآورده های نفتی همچنان در کانون توجه است.  

از سوی دیگر صندوق نفت ایالات متحده USO به دلیل محدودیت های جدیدی که توسط تنظیم کننده‌ها و کارگزار آن اعمال شده است ، استراتژی سرمایه‌گذاری در اوراق آتی نفت را تغییر داده و سرمایه خود را از قراردادهای نزدیک به سررسید های دورتر و تا ژوئن ٢٠٢١ انتقال داده است. گفتنی است این صندوق در دو هفته گذشته پنج بار سیاست سرمایه گذاری خود را تغییر داده است.

 قابل ذکر است تولیدکنندگان ایالات متحده در این ماه ١.١ میلیون بشکه نفت خام را به مخازن ذخیره سازی استراتژیک نفت تحویل داده اند. در ١۴ آوریل ، وزارت انرژی امریکا اعلام کرد که در حال مذاکره با شرکت های است که قراردادی سررسید نفت آنها در ماه های می و ژوئن است تا نفت آنها را برای تحویل به ذخایر استراتژیک خریداری کند. این بخشی از طرحی است که توسط دولت ترامپ برای کمک به تولیدکنندگان برای خرید و ذخیره‌سازی استراتژیک نفت خام ارایه شده است.