۰ نفر

عضو کمیسیون انرژی در گفتگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

فجایع اقتصادی و اجتماعی در پی سقوط طلای سیاه/ دنیا مجبور به حمایت از قیمت نفت است

۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۴۴
کد خبر: 435032
فجایع اقتصادی و اجتماعی در پی سقوط طلای سیاه/ دنیا مجبور به حمایت از قیمت نفت است

درحالی روزگار سیاه نفت به سختی می‌گذرد که روند سقوط قیمت این ماده خام شاید در منظر اول به مضاق کشورهای مصرف کننده نفت خوش بیاید اما تداوم ورشکستگی اقتصاد نفت در بلندمدت، بحران های اقتصادی، اجتماعی وسیعی را در پی خواهد داشت.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ از زمانی که قیمت نفت وارد سراشیبی تند سقوط شد، اغلب کشورهای مصرف کننده به وجد آمده و شروع به ذخیره سازی گسترده این ماده خام کردند. اما این سقوط تا جایی ادامه پیدا کرده که نگرانی اغلب تحلیلگران اقتصادی دنیا را به همراه داشته است چراکه اغلب اقتصادهای دنیا بصورت مستقیم یا غیرمستقیم به اقتصاد نفت گره خورده اند.

در این رابطه هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در حال حاضر همه ‌گیری ویروس کرونا تمام احتمالات برای قیمت نفت را بر هم زده و هرگونه توافق برای کاهش تولید نیز نتوانسته ترمز سقوط آن را بکشد. در نتیجه اگر روند فعلی زمین گیر شدن فاکتورهای اقتصاد جهانی ادامه یابد، چندان دور از انتظار نیست که حادثه منفی شدن قیمت نفت در روز 19 آوریل، به یک سنت در بازارهای جهانی نفت تبدیل شود چراکه هنوز تاثیرات عمیق بحران کرونا بر فعالیت های صنعتی و اقتصادی کشورهای پیشرفته به طور کامل ارزیابی نشده و در صورت انتشار آمارهای ناامیدکننده از این کشورها که بخش بزرگی از اقتصاد دنیا را در دست دارند، شاهد افت بیشتر تقاضای نفت خواهیم بود.

وی در ادامه این موضوع افزود: در صورت تداوم محدودیت های قرنطینه در کشورهای صنعتی، رفته رفته نفت به کالای بی‌ارزشی تبدیل خواهد شد که ارزشی برار با ذغال سنگ پیدا کند.

از سوی دیگر اما بازگشت چین به صحنه فعالیت تا حدی می تواند امیدوار کننده تلقی شودچراکه این کشور عمده مصرف کننده کامودیتی به ویژه نفت در دنیا است. اما معضل بزرگتر، خاموش بودن چراغ فعالیت صنعتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی است چراکه مقصد اصلی صادرات محصولات چینی، کشورهای مذکور هستند که فعلا شدیدا درگیر شیوع کرونا بوده و هر روز سطح تقاضای خود از کالاهای غیرپزشکی و درمانی ررا کاهش می دهند.

وی در پایان تاکید کرد: باید این موضوع را در نظر داشت که جامعه جهانی نباید نسبت به افت قیمت نفت بی تفاوت باشد چراکه اقتصاد نفت تا پیش از کرونا از بزرگترین اقتصادهای دنیا محسوب می شد که میلیون ها شغل بصورت مستقیم یا غیرمستقیم به آن وابسته بودند که درصورت افول این صنعت شاهد رخداد فاجعه های اقتصادی و اجتماعی در سطح دنیا خواهیم بود. بنابراین برای روشن نگه داشتن موتور نفت که محرک بسیاری از فعالیت های دیگر در سطح دنیاست، نباید به سادگی از بحران سقوط قیمت نفت عبور کرد.