۰ نفر

کارشناس نفتی در گفتگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

موقتی بودن روزگار سیاه نفت/ قیمت پایین نفت به نفع ایران است

۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۰۰
کد خبر: 433206
موقتی بودن روزگار سیاه نفت/ قیمت پایین نفت به نفع ایران است

درحالی بازارهای جهانی قیمت‌های کم سابقه‌ای را از نفت وست تگزاس گزارش می‌کنند که کارشناسان تداوم روند فعلی سقوط قیمت ها را چندان بادوام‌ نمی دانند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ پس از شوک عظیمی که شب گذشته بر شاخص نفتی وست تگزاس وارد آمد، حال اغلب معامله گران بازار نفت این سوال اساسی را دارند که آیا مجددا شاهد قیمت های منفی برای نفت خواهیم بود؟

در این رابطه سیدمهدی حسینی کارشناس ارشد مسائل نفتی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: باتوجه به از بین رفتن تقاضای 30 میلیون بشکه ای نفت در روز از بازارهای جهانی، پیش بینی می شد که کاهش 10 میلیون بشکه ای تولید اوپک پلاس چندان تاثیری برای متعادل کردن قیمت نفت نداشته باشد. همچنین در ماه اخیر آمریکا به دستور ترامپ ذخایر خود را از نفت ارزان پُر کرده بود و این شد که شب گذشته به دلیل نبود امکان ذخیره سازی نفت برای تحویل در ماه می، هیچ خریداری برای نفت تحویلی این ماه پیدا نشد.

وی در ادامه افزود: اتفاق نادر شب گذشته را نمی‌توان ادامه دار دانست چرا که در حال حاضر می بینیم قیمت نفت آتی برای تحویل در ماه ژوئن مطابق روزهای گذشته بوده و سقوط قیمتی را تجربه نمی کند. در نتیجه منفی شدن مجدد قیمت نفت وست تگزاس چندان محتمل نخواهد بود.

حسینی همچنین در خصوص آینده قیمت نفت نیز گفت: پیش بینی می شود با کاهش یافتن محدودیت های قرنطینه در بسیاری از کشورها و همچنین رسیدن به فصول سرد سال، قیمت های نفت تا حد زیادی به سقف 30 تا 35 دلار بازگردد اما این موضوع منوط به رخداد سه عامل است: اول اینکه اوپک پلاس میزان بیشتری از تولید خود را کاهش دهد چراکه کاهش تولید 10 یا 8 یا 6 میلیون بشکه ای در روز دوای درد افت 30 میلیون بشکه ای تقاضا نخواهد بود. مضاف بر اینکه هم اکنون بسیاری از مخازن نفتی نیز از نفت ارزان مملو هستند.

ثانیا کشورهایی همچون نروژ و کانادا نیز باید بپذیرند که کاهش تولید بیشتری را در دستور کار خود قرار دهند وگرنه محکوم به زوال در بازار نفت خواهند بود.

ثالثا تولیدکنندگان نفت در امریکا نیز دیگر نمی توانند بر رقابت های درون کشوری خود در خصوص تولید نفت، بدون کاهش قابل توجه، ادامه دهند. چرا که پیش بینی می شود با تداوم روند کنونی قیمت نفت، حداقل 7 میلیون بشکه از تولید نفت شیل از بین برود. در نتیجه ممنطقی تر آن است که آمریکا نیز هرچه زودتر تن به کاهش تقریبا 4 میلیون بشکه در روز دهد.

این کارشناس ارشد نفتی در پایان با اشاره به مطلوب بودن افت قیمت نفت برای ایران گفت: از انجاکه در حال حاضر ما صادرکننده نفت به حساب نمی آییم، چندان از کاهش قیمت نفت متضرر نخواهیم شد. اما تداوم سقوط قیمت نفت می تواند مسیر را برای برداشته شدن تحریم ها از سوی آمریکا هموارتر کند چراکه با از بین رفتن تولید نفت شیل، ترامپ خود را در معرض یک شکست بزرگ خواهد دید و سربلند بیرون آمدن ایران از تحریم ها نیز می تواند بر شدت شکست ترامپ بیافزاید.