۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دیپلماسی توییتری ترامپ برای گشودن گره نفت/ وست تگزاس از کما خارج می‌شود؟

۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۵۵
کد خبر: 433164
دیپلماسی توییتری ترامپ برای گشودن گره نفت/ وست تگزاس از کما خارج می‌شود؟

پس از منفی شدن قیمت نفت تحویل آتی ماه می، اکنون تا حدی شاخص نفتی وست‌تگزاس‌ اینترمیدیت از سقوط عمیق بازگشته و وارد محدوده مثبت قیمتی شده است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ صنعت نفت شب فراموش نشدنی را پشت سر گذاشت و در یک اتفاق تاریخی قیمت‌های منفی را تجربه کرد.

در این میان ترامپ که سقوط قیمت نفت و آسیب و تعطیل شدن صنعت شیل بدترین گزینه پیش روی برای انتخابات آتی ریاست جمهوریش به شمار می‌رود، مجددا دست به توییت شد. وی در حساب توییتری خود نوشت: قصد دارم 75 میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک آمریکا را با قیمت های عالی پُر کنم. او همچنین اظهار داشت که پیشنهاد سناتور داکوتای شمالی را برای وضع تعرفه و یا مسدود کردن واردات نفت از عربستان نگاه خواهد کرد.

پس از آن بود که قیمت نفت سبک آمریکا  به یالای صفر بازگشت و به بشکه ای ١/٥ دلار رسید. قابل گفت است که امروز سر رسید قراردادهای خرید نفت برای تحویل در ماه می بود. البته قراردادهای ماه ژوئن هم در ١٩  ماه می سر رسید می شوند که بعید نیست اتفاق شب گذشته برای این قراردادها نیز رخ دهد.

اما باید توجه داشت که یکی از عمده دلایل پُر شدن ذخایر نفت آمریکا، فروش سنگین نفت عربستان به این کشور است. گفتنی است میانگین صادرات نفت خام عربستان سعودی به بنادر آمریکا از ۳۶۶ هزار بشکه در روز در ماه فوریه، به ۸۲۹۵۴۰ بشکه در روز در ماه مارس جهش کرده که این به معنای افزایش ۲.۲۷ برابری صادرات عربستان به آمریکا است.

تنها در ماه گذشته عربستان سعودی ۲۵ میلیون بشکه نفت به آمریکا صادر کرده که این سطح از صادرات از دسامبر ۲۰۱۸ تاکنون بی‌سابقه بوده است و این سطح صادرات نفت عربستان به آمریکا از ۲۰۱۴ تا کنون دیده نشده است.

در پایان قابل ذکر است نکته‌ای تا حدی از دید تحلیلگران نفت دور مانده، اجرایی شدن توافق کاهش تولید نفت اوپک پلاس از ابتدای ماه می است و به نظر می رسد با اجرایی شدن آن کمی از فشار عرضه در بازار نفت کاهش یابد.

همچنین در آخرین خبرهای بازار نفت عنوان شده که عربستان آمادگی خود را برای اجرای سریع‌تر توافق کاهش تولید نفت اوپک پلاس اعلام کرده و می تواند زودتر تولید را کاهش دهد.