۰ نفر

چین همچنان رکورددار واردات گاز طبیعی است

۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۵۱
کد خبر: 432953
چین همچنان رکورددار واردات گاز طبیعی است

با وجود شیوع ویروس کرونا در چین و متوقف شدن چرخ کارخانه های ریز و درشت این کشور در سه ماهه اول سال جاری، چین واردات گاز از آسیای مرکزی به ویژه از طریق خطوط لوله زمینی را همچنان افزایش داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، آمارهای رسمی نشان می دهد که تنها در دو ماه اول سال جاری میلادی به رغم شیوع کرونا در کشور، چین ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی از آسیای مرکزی وارد کرده است.

بخش عمده ای از گاز طبیعی از طریق خطوط لوله گاز ترکمنستان - چین وارد شده است چین تاکنون از طریق این خط لوله ۳۰۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی وارد کرده است.

خبرگزاری رسمی چین در گزارشی آورده است این خط لوله از مهمترین کریدور انتقال گاز طبیعی به کشور است و با ۱۰ هزار کیلومتر طولانی ترین خط انتقال گاز طبیعی دنیا است.  

بخشی از محموله های دیگر نیز از خطوط بزرگراهی آسیای مرکزی وارد چین می شود این محموله ها با گذر از ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان وارد چین می شود و از طریق برخی از استان های مرکزی چین به شانگهای در شرق منتقل می شود چین برای تامین سوخت نزدیک به ۵۰۰ میلیون نفر از شهروندان خود در ۲۷ استان و منطقه از جمله برای هنگ کنگ از آسیای مرکزی گاز وارد می کند.

چین می گوید به ازای هر ۳۰۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی که وارد می کند حدود ۳۹۹ میلیون تن مصرف ذغال سنگ کاهش می یابد این موضوع باعث کاهش میلیون ها تن آلاینده چون دی اکسید کربن و دی اکسید سولفور می شود.

چین همچنین برای اجرای طرح های نفت و گاز با کشورهای آسیای مرکزی در ارتباط است و می خواهد طول خطوط لوله انتقال نفت و گاز را با همکاری این کشورها در آینده افزایش دهد براوردها حاکی است این کشور سالانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی وارد می کند هرچند نیاز کشور بسرعت در حال افزایش است.  

چین با احداث خط لوله ای به امتداد بیش از چهار هزار کیلومتر، گاز وارداتی از مناطق غرب و شمال غرب را به نواحی شمال شرقی و شرق انتقال می دهد که منابع کمتری از انرژی دارند همچنین پس از آنکه قطر از سوی برخی کشورهای عربی تحت فشار قرار گرفت، چین تلاش کرده است تا منابع دیگری را نیز مد نظر قرار دهد از جمله با روسیه در این زمینه همکاری می کند.  

برنامه توسعه سیزدهم پنج ساله چین نشان می دهد این کشور ۶۶ درصد از انرژی مورد نیاز خود را در سال ۲۰۱۵ میلادی از زغال سنگ تامین می کرده است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ۵۸ درصد کاهش خواهد یافت.

دولت چین افزوده است تا سال ۲۰۲۰ میلادی تولید گاز طبیعی و مصرف آن را افزایش خواهد داد تا ۱۰ درصد از انرژی مورد نیاز کشور و خانوارها از گاز طبیعی تامین شود.

تارنمای یی سی چین هم گزارش کرده است که میزان دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای هم تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی در چین نسبت به سال ۲۰۰۵ میلادی تا ۴۰ الی ۵۰ درصد کمتر خواهد شد انتظار می رود که با این برنامه ریزی ۱۵ درصد از کل انرژی مصرفی چین در سال جاری میلادی از سوخت های غیرفسیلی تامین شود.

انرژی های خورشیدی،‌ حرارتی، باد و هسته ای اصلی ترین منابع انرژی این کشور محسوب می شود و این رقم ۱۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.