۰ نفر

پیشنهاد مداخله‌جویانه آمریکا به عراق در مورد ایران

۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۵۳
کد خبر: 432933
پیشنهاد مداخله‌جویانه آمریکا به عراق در مورد ایران

«فاضل الدباس» کارشناس مسائل نفتی از پیشنهاد مداخله‌جویانه ایالات متحده آمریکا به دولت عراق خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، الدباس به پایگاه خبری «شفق نیوز» گفت که «مدت معافیت عراق از تحریمهای آمریکا علیه ایران و اجازه این کشور برای واردات انرژی و گاز از ایران، در پایان ماه جاری میلادی، به پایان خواهد رسید».

وی با بیان اینکه عراق «برای برون رفت از بحران، هیچ جایگزینی پیدا نکرده است» تصریح کرد، دولت آمریکا پیشتر به دولت عراق گفته بود که «باید جایگزینی برای واردات گاز و انرژی پیدا کند».

این کارشناس عراقی با اشاره به اینکه آمریکا، کشورهای مصر، عربستان و امارات را به عنوان جایگزین ایران، پیشنهاد کرده است، خاطر نشان کرد: «تا این لحظه، نمی‌دانیم که دولت عراق چه تصمیمی گرفته و به چه سمتی حرکت خواهد کرد».

وزارت برق عراق امروز چهارشنبه خبر داد که این کشور در حال حاضر به خطوط تولید ملی در زمینه انرژی برق، متکی است.

در همین ارتباط، «احمد العبادی»، سخنگوی وزارت برق عراق 27 فروردین ماه جاری گفت که «معافیت از تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران که بر واردات برق و گاز از ایران تأثیر می‌گذارد، شش ماهه بود و هر بار کاهش یافت تا اینکه به ۳۰ روز رسید».

العبادی تأکید کرد که وزارت برق عراق، از طریق یک هیئت مذاکره کننده به ریاست یکی از مشاوران نخست‌وزیر، طرف آمریکایی را در جریان اقدامات فنی قرار داده است.

وی خبر داد، طرف آمریکایی می‌خواهد بداند که میزان جدیت طرف عراقی و وزارت برق این کشور در زمینه متنوع کردن منابع تأمین انرژی این کشور و استفاده از انرژی‌های جایگزین مانند استفاده از انرژی خورشیدی تا چه میزان است.

العبادی خاطر نشان کرد، طرف آمریکایی پی خواهد برد که ویروس کرونا، همه‌گیر است و پیامدهای فروپاشی اقتصادی، جهانی است، انجام این پروژه‌ها زمان‌بر بوده و نیازمند بهبود وضعیت اقتصادی است.

این مسئول عراقی در پایان خاطر نشان کرد، توضیحات ما، طرف آمریکایی را قانع خواهد کرد که معافیت عراق از واردات برق و گاز ایران را تمدید کند.

آمریکا اواخر ماه مارس گذشته اعلام کرد که معافیت عراق را از تحریم‌های تحمیلی علیه ایران در زمینه واردات گاز و نفت، تمدید کرده است.

«لؤی الخطیب» وزیر برق عراق هم اخیرا گفته که عراق به سه سال زمان نیاز دارد تا بتواند توانمندی خود را در زمینه برق و انرژی افزایش دهد.