۰ نفر

سرریز سد کمال صالح آغاز شد

۳۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۳۰
کد خبر: 432573
سرریز سد کمال صالح آغاز شد

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی گفت: سد کمال صالح اراک، از روز گذشته با تکمیل تراز آبی، سرریز کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عزت اله آمره‌ای افزود: حجم بارشی مطلوب بهاره و بارش‌های خوب فصل آبی جاری باعث شد بیش از 95 میلیون مترمکعب آب در دریاچه سد کمال صالح اراک ذخیره شده و نهایتا سرریز کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر دبی خروجی از سد کمال صالح  هشت متر مکعب بر ثانیه است و پیش‌بینی می‌شود با افزایش دبی ورودی به سد، میزان آبی که سرریز می‌کند بیشتر شود.

این مقام مسئول در شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی، دبی ورودی به سدکمال صالح را 12 متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد و افزود: سرریز شدن سدکمال صالح هیچ مشکلی را برای نقاط پائین دستی ایجاد نکرده و میزان آبی که از سد خارج می شود به سمت استان لرستان هدایت شده و به حجم آب دریاچه سد مروک لرستان افزوده می‌شود.

وی در خصوص وضعیت آبی سدالغدیر ساوه نیز گفت: حجم سدالغدیر ساوه 277 میلیون متر مکعب است که هم اکنون 270 میلیون متر مکعب آب در دریاچه سد ذخیره شده و به تراز نهایی نزدیک است.

آمره‌ای افزود: به منظور کنترل وروی و خروجی سدالغدیر و مدیریت سیلاب‌های احتمالی از هفته گذشته به جای سرریز سد، دریچه‌های تحتانی سدالغدیر باز شده است و به تناسب میزان دبی ورودی به سد از این سد تمام بتنی استان مرکزی آب خارج می‌شود.

وی تصریح کرد: بارندگی‌های فصل آبی بویژه در فصل بهار موجب تکمیل تراز آبی بیشتر سدهای استان شد و خوشبختانه سرریز شدن آنها و سیلابی شدن استان هیچ خسارتی بر جای نگذاشت.

سد «کمال صالح» در جنوبی‌ترین نقطه شهرستان شازند با ظرفیت و حجم ۹۵ میلیون مترمکعب برای اولین بار در طول ۷ سال اخیر، در اسفندماه سال 1397 به میزان ۸ مترمکعب در ثانیه سرریز کرد. آب این سد تاکنون ۲ مرتبه در فصل بهار سرریز داشته است که این سرریز به سمت سد مروک در استان لرستان در ۱۰ کیلومتری سد کمال صالح هدایت می‌شود.

 این سد از نوع سنگ‌ریزه‌ای است، ارتفاع تاج سد به ۱۲ متر و ارتفاع سد به ۸۰ متر می‌رسد و در ۴۵ کیلومتری جنوب شازند و ۷۸ کیلومتری اراک واقع شده است.

سد کمال صالح دارای ۲ رودخانه از سرشاخه‌های شهرستان «دز» است که بالغ بر ۴۰ میلیون مترمکعب نیاز آبی استان را تأمین می‌کند و ۶۲ درصد شهر اراک را پوشش آبی داده است.

اهمیت سلامت آب بسیار بالاست و از آنجا که آب‌های سطحی تأمین کننده آب سد کمال‌صالح هستند و از نظر EC آب، کدورت، سختی و PH در شرایط ایده‌آل و کاملاً استانداردی قرار دارد.

این سد در 29 اردیبهشت ماه سال 1388 به بهره برداری رسید و از طریق آن آب مورد نیاز شهرهای اراک، شازند و صنایع بزرگ منطقه تامین می‌شود.