۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

نفت از تلاطم ایستاد/توافق نهایی کاهش تولید در اوپک پلاس

۲۵ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۵۵
کد خبر: 430972
نفت از تلاطم ایستاد/توافق نهایی کاهش تولید در اوپک پلاس

٢٣کشور عضو و غیر عضو اوپک با صدور بیانیه ای متعهد شدند برای دو ماه می و ژوئن سال جاری، روزانه ٩.٧ میلیون بشکه از تولید خود را کاهش دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین شب گذشته و پس از چهار روز نفس‌گیر مذاکره بر سر کاهش تولید نفت، اعضای اوپک پلاس با صدور بیانیه ای به توافق جامعی برای کاهش تولید دست یافتند.

از این رو مطابق با بیانیه صادر شده، مقرر شد ٢٣ کشور عضو و غیر عضو اوپک، برای دو ماه می و  ژوئن سال جاری، روزانه ٩ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه از تولید خود را کاهش می دهند.

در بند دوم این توافق‌نامه آمده است: توافق برای مجموع کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از یکم ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی برای یک بازه زمانی اولیه به‌مدت دو ماه آغاز می‌شود که پایان این بازه ۳۰ ژوئن امسال خواهد بود، سپس برای یک بازه زمانی ۶ ماهه دیگر از یکم ژوئیه تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ کاهش عرضه روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه خواهد بود، سپس در بازه زمانی سوم از یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ کاهش عرضه روزانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه می‌شود.

گفتنی است مبنای محاسبه تولید مهمترین چالشی بود که عربستان و روسیه بر سر آن اختلاف داشتند. سرانجام مقرر شد مبنای محاسبه تولید برای تولید همه کشورهای حاضر در این توافق به جز عربستان‌ و روسیه ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی خواهد بود، در حالی که مبنای محاسبه تولید برای روسیه و عربستان روزانه ۱۱ میلیون بشکه در نظر گرفته شد. مهلت این توافق امضا شده تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ میلادی خواهد بود، با این حال تمدید این توافق در دسامبر ۲۰۲۱ میلادی بررسی خواهد شد.

 در ادامه از همه تولیدکنندگان نفت جهان برای مشارکت متناسب و به‌موقع در تلاش‌ها به‌منظور ثبات بخشی به بازارهای جهانی نفت خام درخواست شده است.

یکی از نکات چالش برانگیز مذاکرات این روزها بررسی نحوه پایبندی کشورها به این توافق بود. در این بیانیه آمد است، بررسی پایبندی کشورهای تولیدکننده حاضر در توافقنامه همکاری به سهمیه‌های تولید تعیین‌شده، براساس داده‌های منابع ثانویه مطابق با روش تأییدشده از سوی کشورهای عضو اوپک رصد می‌شود.

گفتنی است کشورهای حاضر در این توافق دهم ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی برای تعیین و بررسی اقدام‌های بیشتر با هدف برقراری توازن در بازار نفت، نشست برگزار می‌کنند.

در پایان قابل ذکر است روز جاری باتوجه به توافق نهایی کاهش تولید، بازارهای جهانی نفت با نوسان مثبت  ٣ درصدی کار خود را آغاز کردند و قیمت نفت از یک سقوط عظیم نجات یافت.

لینک دسترسی به بیانیه اوپک را در اینجا ببینید.