۰ نفر

کارشناس نفتی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

دوگانگی رویکرد ترامپ در برابر اوپک/ رگ حیات شیل در دستان اوپک‌پلاس است

۲۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۹:۴۲
کد خبر: 429861
دوگانگی رویکرد ترامپ در برابر اوپک/ رگ حیات شیل در دستان اوپک‌پلاس است

درحالی چشمان نگران آمریکا و صنعت شیل این کشور به توافق آینده اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت است که ترامپ همچنان اصرار دارد که اوپک یک کارتل غیرقانونی است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ کمتر از ٢۴ ساعت به آغاز نشست اضطراری وزاری انرژی کشورهای تولیدکننده نفت عضو اوپک و متحدانش مانده و به اذعان تحلیل‌گران نتایج این نشست بیش از همه برای صنعت شیل آمریکا تعیین کننده خواهد بود.

در این رابطه فریدون برکشلی کارشناس ارشد مسایل نفتی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: قیمت جهانی نفت بنا به دلایلی که تاحد زیادی روشن است، کاهش شدیدی پیدا کرده است. کاهش در حدی است که در تاریخ صنعت نفت سابقه نداشته است. از یکسو تقاضای نفت در مهم‌ترین بازارهای مصرف و به ویژه چین، عملا شکسته و از سوی دیگر افزایش شدید عرضه که براساس پیش بینی های اواخر ۲۰۱۹ تنظیم شده است، بازار را در خود غرق کرده است.

وی در ادامه افزود: امریکا که طی سال‌های اخیر همواره اوپک را یک کارتل خوانده و حتی در سه نوبت برای سازمان اوپک پرونده سازی کرده و با اقامه دعاوی حقوقی، هزینه های سنگینی به دوش دبیرخانه سازمان اوپک تحمیل کرد، حالا برای نجات صنعت نفت خود دست به دامان اوپک شده و اصرار دارد که مثل یک کارتل عمل کند و مدیریت عرضه را با کاهش تولید، در اختیار گیرد.

برکشلی در خصوص آینده مبهم صنعت شیل نیز گفت: دل‌مشغولی اصلی امریکا اکنون نجات نفت خام شیل است. شیل برای بقای خود و استمرار فعالیت به قیمت جهانی حول و حوش ۴۵-۴۰ دلار در بشکه نیاز دارد. حالا امریکا می‌کوشد تا اوپک پلاس را که در واقع عمدتا عربستان و روسیه است را ترغیب کند که با کاهش تولید و برقراری تعادل در بازار، قیمت نفت را به ثبات نسبی هدایت کند.

این کارشناس در خصوص میزان کاهش عرضه مورد نیاز برای بازگشت تعادل به بازار نفت گفت: بازار جهانی نفت الان در اختیار مثلث عربستان، روسیه و امریکاست. این سه کشور با نزدیک به ۴۰ درصد تولید جهانی نفت، توانایی کاهش  و یا افزایش تولید و عرضه نفت خود را دارند. البته اعضای اوپک و تولید کنندگان غیر اوپک و برخی تولید کنندگان دیگر که قبلا در هیچ یک از تعهدات رسمی پیشین مدیریت بازار نبوده اند، هم به اجلاس وزارتی چهارشنبه ۸ آوریل دعوت شده اند. این بدان معناست که حجم کاهش تولید نفت خام مورد لزوم برای ثبات بازار بیش از آن چیزی است که در اجلاس ۶ دسامبر ۲۰۱۹ برآورد شده بود.

محاسبات ما نشان می‌دهد که در گام اول، کاهشی کمتر از ۱۲ الی ۱۵ میلیون بشکه در روز در طرف عرضه پاسخگوی شکست بی‌سابقه طرف تقاضا نیست. لازم به توضیح است که دنیا با حجم بی سابقه‌ای از نفت فروش نرفته مواجه است که در انبارها، کشتی‌های نفتکش، خطوط لوله، ترمینال‌ها و مخازن پالایشگاه‌ها نگهداری می‌شوند. در عین حال تعدادی از کشورهای مهم تولید کننده، تحت تحریم یا به دلیل مشکلات داخلی از بازار جهانی به دور افتاده‌اند.

وی در پایان افزود: جمعه ۱۰ آوریل هم اجلاس وزرایی نفت و انرژی گروه ۲۰(G20) برگزار خواهد شد. امریکا و کانادا به لحاظ قانونی و مقررات ضد کارتل و دست‌کاری بازار در اجلاس ۹ آوریل حضور نخواهند داشت، اما در گروه ۲۰ یکی از محورهای اصلی وضعیت بازار جهانی نفت و اهمیت ثبات بازار خواهد بود.

گفتنی است هر دو اجلاس به صورت مجازی و از طریق ویدیو کنفرانس برگزار می‌شوند.