۰ نفر

بزرگترین توافق نفتی دنیا هم نمی تواند قیمت نفت را نجات دهد

۱۹ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۳۵
کد خبر: 429458
بزرگترین توافق نفتی دنیا هم نمی تواند قیمت نفت را نجات دهد

تا زمانی که همه گیری ویروس کرونا میلیاردها نفر را خانه نشین کرده است کاهش ۱۰ میلیون بشکه ای تولید روزانه نفت جهان نیز نمی تواند به تقویت قیمت نفت کمک موثری بکند.

 به گزارش اویل پرایس، کشورهای عضو جی20 قرار است وزرای نفت خود را برای یک اجلاس اضطراری در روز جمعه به عربستان بفرستند. به این ترتیب فرصتی وجود دارد که اوپک و روسیه و سایر کشورهای تولید کننده نفت را هم به مشارکت در کاهش تولید وادار کنند. توییت هفته گذشته دونالد ترامپ باعث خوشحالی تاجران نفتی شد ولی تحلیلگران در مورد آن تردید دارند. یک روز پس از آن، ائتلاف اوپک و متحدانش موافقت کرد جلسه ای اضطراری برگزار کند. ترامپ پس از دیدار با روسای شرکت های نفت آمریکا ابراز امیدواری کرد و گفت بازار آزاد همه چیز را درست خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، بخش خوشبینانه ماجرا این است که در اجلاس اضطراری وزرای نفت جی20 در مورد مشارکت تمام تولید کنندگان دنیا نه فقط اوپک و متحدانش مذاکره خواهد شد. فاتح بیرول، دبیر کل آژانس بین المللی انرژی گفت:« این نشست تاثیرات قابل توجهی در ثبات اقتصاد جهان و میلیونها کارگری دارد که در صنعت نفت و گاز فعالیت می‌کنند. وظیفه اصلی اجلاس جی 20 فراهم کردن و حفظ ثبات مالی و اقتصادی در بازارهای جهان است».

عربستان و روسیه به یک قرارداد تاریخی برای کاهش تولید نزدیک شده‌اند ولی موفقیت آنها در گروی مشارکت آمریکا و سایر کشورهای غیراوپک است.

ولی هنوز بسیاری از تحلیلگران در مورد قریب الوقوع بودن این قرارداد کاهش تولید تردید دارند.

 به تعویق افتادن نشست اوپک و متحدانش نشان می دهد که رسیدن به این قرار داد زمان زیادی طول می کشد. حتی اگر این قرارداد بسته شود و 10 میلیون بشکه در روز از تولید جهانی نفت کاهش یابد، بازار نفت همچنان در حال سقوط خواهد بود و تنها کمی زمان برای آن خریداری می شود.

کاهش تولید تنها پر شدن ذخایر جهانی را به تعویق می‌اندازد ولی تا زمانی که همه گیری ویروس کرونا میلیاردها نفر را خانه نشین کند، مازاد عرضه نفت ادامه خواهد داشت.

کاهش تولید 10 میلیون بشکه ای در برابر نرخ تولید امروز اتفاق می‌افتد که 3 میلیون بشکه در روز بالاتر از ماه گذشته است. از آن زمان عربستان سعودی تولید خود را افزایش داده و احتمالاً  میزان کاهش را بر اساس این تولید بیشتر پیشنهاد خواهد داد.

به این ترتیب، 10 میلیون بشکه در روز کاهش پیشنهاد شده احتمالاً 6.5 میلیون بشکه خواهد بود. به گفته کامرز بانک، تحت این شرایط رسیدن به یک قرارداد بسیار دشوار خواهد بود. تحلیلگران این بانک با اشاره به مذاکرات بین طرف های مختلف از جمله رئیس جمهور آمریکا می گویند:« 6.5 میلیون بشکه در روز کاهش تولید کمک زیادی به مازاد عرضه نفت که در حال حاضر 20 میلیون بشکه در روز است نمی کند».