۰ نفر

اوپک برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت نیازمند همکاری بین‌المللی است

۱۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۰۶
کد خبر: 429177
اوپک برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت نیازمند همکاری بین‌المللی است

مرکز مطالعات و تحقیقات نفتی ملک عبدالله اعلام کرد که اختلال موجود در بازارهای جهانی نفت خام به حدی زیاد است که اوپک نمی‌تواند به تنهایی ثبات آن را برقرار کند.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، مرکز مطالعات و تحقیقات نفتی ملک عبدالله اعلام کرد که بازار جهانی نفت در حال گذراندن دورانی فوق‌العاده و بی‌مانند است که حل بحران و چالش‌های پیش‌روی آن به همکاری بین‌المللی بیشتری نیاز دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شانا، بحران کنونی بازار نفت در حدی است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به تنهایی قادر به بازگرداندن ثبات به آن نیست.

در این مقاله که با عنوان «جهان به اوپک احتیاج دارد، اما اوپک نمی‌تواند آن را به تنهایی انجام دهد» منتشر شده‌، آمده است: شکست توافق  سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به «اوپک‌پلاس» و شیوع ویروس کرونا سبب شد ارزشمندی نقش اوپک دوباره در بازارهای جهانی نفت مورد توجه قرار گیرد.

براساس بررسی مؤسسه ملک عبدالله، کاهش نوسان‌های قیمت نفت با بهره‌گیری از ظرفیت مازاد اوپک ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار سود سالانه برای اقتصاد جهانی ایجاد می‌کند.

این نکته نشان داد که راه‌حل‌های مؤثر ناچیزی فراتر از محدود کردن فیزیکی عرضه جهانی نفت وجود دارد.

نتیجه تحقیقات این مؤسسه نشان می‌دهد نفت شیل آمریکا نمی‌تواند به سرعت شوک‌های غیرقابل پیش‌بینی وارد شده به بازار را جبران کند.

با توجه به مشکلاتی که تولیدکنندگان شیل پیش از سقوط قیمت‌ها با آن روبه‌رو بودند، در شرایط کنونی نخستین و سخت‌ترین آسیب را خواهند دید.

مأموریت اوپک برای تثبیت بازار نفت از طریق متعادل کردن عرضه، تنها بخشی از مجموعه بزرگ‌تر راه‌های موجود در بازار، برای کمک به مدیریت خطرهای ناشی از قیمت کنونی نفت است.

این ‌راه‌حل‌ها نیازمند استفاده از سازوکارهای هر دو بخش خصوصی و دولتی است که شامل استفاده از ذخایر نفتی پیشگیرانه، حمایت از بازارهای مالی، قراردادهای طولانی‌مدت و ذخیره‌سازی‌های دولتی می‌شود.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد اوپک می‌تواند عرضه و تقاضا را متعادل کند.

این مطالعه ضمن یادآوری اینکه تلاش‌ها برای تثبیت بازار فراهم‌کننده‌ منافع اقتصادی جهان است، بر لزوم همکاری‌های بین‌المللی با اوپک به‌منظور یافتن راه‌حلی برای رفع بحران کنونی تأکید کرد.