۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

امیدواری به آتش‌بس جنگ ابرقدرتان نفتی/ رهایی موقت وست تگزاس از سقوط به زیر ٢٠دلار

۱۲ فروردین ۱۳۹۹، ۱۵:۰۳
کد خبر: 427979
امیدواری به آتش‌بس جنگ ابرقدرتان نفتی/ رهایی موقت وست تگزاس از سقوط به زیر ٢٠دلار

پس از آنکه عربستان پیشنهاد مذاکره بر سر بازگرداندن تعادل به بازار نفت را نپذیرفت، ترامپ برای کاستن از سرعت سقوط نفت، وارد مذاکره با روسیه شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، بازارهای جهانی هفته جاری با رشد قیمت نفت خام شروع کردند و نگرانی از تداوم جنگ جهانی نفت تا حدی فروکش کرد.

در این بین هر بشکه نفت خام برنت که در آخرین جلسه معاملاتی هفته پیش به کمترین رقم ١٨ سال گذشته رسیده بود، امروز با رشد ۴ درصدی به ٢٧ دلار و ۴۵ سنت رسید.

WhatsApp Image 2020-03-31 at 4.08.26 AM

همچنین هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدییت نیز که در لبه پرتگاه سقوط به زیر ٢٠ دلاری قرار  داشت ، با افزایش ٧ درصدی به ٢١ دلار و  ۵٢ سنت بازگشت.

WhatsApp Image 2020-03-31 at 4.08.42 AM

از مهمترین دلایل بهبود نسبی قیمت نفت می توان به مذاکرات تلفنی ترامپ و پوتین اشاره کرد. پوتین و ترامپ روز دوشنبه در گفت وگویی تلفنی توافق کردند که مقامات ارشد انرژی دو کشور در مورد تثبیت بازار نفت با یکدیگر گفت وگو کنند.

گفتنی است برخی کارشناسان هدف اصلی روسیه از آغاز جنگ قیمتی با عربستان را حذف نفت شیل آمریکا می‌دانند، اما این خواسته روسیه چندان به راحتی قابل اجرا نیست چراکه تجربیات سال های قبل نشان داده که برخی میادین اصلی نفت شیل در آمریکا توانایی حفظ ثبات خود در قیمت های پایین را با کاهش قابل توجه هزینه های خود دارند و این پایداری برای میان مدت می تواند ادامه داشته باشد.

از سوی دیگر اما چالش دیگر ترامپ برای نجات صنعت شیل، تصمیمات خلق‌الساعه عربستان برای افزایش میزان صادرات نفت خام است. روز گذشته یک مقام ارشد وزارت انرژی عربستان گفت، به دلیل کاهش مصرف داخلی بزرگترین تولید کننده نفت اوپک قصد دارد صادرات نفت خود را از ماه می به 10.6 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. حال باید دید قیمت نفت خام که از ابتدای سال جاری میلادی بالغ بر ۶٠ درصد از ارزش خود را از دست داده، توانایی بازگشت به محدوده ۴٠ دلاری برای سه ماهه سوم و چهارم سال جاری میلادی را دارد؟