۰ نفر

عربستان مذاکره با روسیه بر سر کاهش تولید نفت را رد کرد

۱۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۴۹
کد خبر: 427610
عربستان مذاکره با روسیه بر سر کاهش تولید نفت را رد کرد

به‌رغم افزایش فشار واشنگتن برای توقف جنگ قیمت و تلاش مسکو برای حل‌وفصل اختلافات با ریاض، عربستان اعلام کرد در حال انجام هیچ مذاکره‌ای با روسیه برای برقراری توازن در بازار نفت نیست.

به گزارش رویترز، توافق 3ساله میان اوپک و متحدانش شامل روسیه برای کاهش تولید در ماه جاری میلادی و پس از امتناع روسیه از حمایت از طرح عربستان برای کاهش بیشتر تولید از هم پاشید و سبب شد تا عربستان وعده افزایش بی‌سابقه تولید نفت خود را بدهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، افزایش عرضه ناشی از بر هم خوردن این ائتلاف نفتی با کاهش شدید تقاضای جهانی نفت به‌دلیل شیوع ویروس کرونا همزمان شده و قیمت نفت برنت را به پایین‌ترین رقم 17 سال گذشته یعنی کمتر از 25 دلار رسانده است. این وضعیت به کاهش شدید منابع درآمدی کشورهای تولیدکننده نفت منجر شده است.

یک مقام وزارت انرژی عربستان در این باره گفت:‌ «هیچ گونه تماسی بین وزرای انرژی عربستان و روسیه در مورد افزایش تعداد اعضای گروه اوپک پلاس، یا هرگونه بحثی در مورد یک توافق مشترک برای برقراری توازن در بازار نفت انجام نگرفته است.»

این اظهارات پس از آن بیان شد که یک مقام ارشد روس در اشاره‌ای غیرمستقیم به امکان همراهی آمریکا با تلاش‌های احتمالی برای کاهش تولید نفت گفت، تعداد بیشتری از تولیدکنندگان ممکن است با اوپک و روسیه همکاری کنند.

کریل دمیتریف، رئیس صندوق ثروت ملی روسیه گفت: «اقدامات مشترک از سوی کشورها برای ترمیم اقتصاد جهانی لازم است... این اقدامات همچنین در چهارچوب ساختار توافق اوپک پلاس امکان‌پذیر است.»

دیمیتریف و الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه مذاکره کنندگان ارشد این کشور در توافق قبلی منعقده با اوپک بودند که به‌صورت رسمی از روز 31 مارس منقضی خواهد شد. این مقام روس نگفت که چه کشورهای دیگری ممکن است در توافق جدید به ائتلاف کاهش تولید اضافه شوند.