۰ نفر

حال خوش دریاچه ارومیه ادامه دارد

۱۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۰۵
کد خبر: 427588
حال خوش دریاچه ارومیه ادامه دارد

مقایسه میزان آب دریاچه ارومیه نشان می‌دهد که حجم آن بر اساس آخرین پایش صورت‌گرفته یک میلیارد و ۵۴۰ میلیون مترمکعب بیشتر از زمان مشابه سال گذشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه روز یکشنبه  به روند رو به افزایش میزان آب در این حوضه بسته اشاره کرد و اظهار داشت: حجم آب این دریاچه طبق آخرین پایش بیش از چهار میلیارد و ۲۹۰ میلیون مترمکعب برآورد شده‌ است.

فرهاد سرخوش با بیان اینکه وسعت دریاچه ارومیه در حال حاضر به بیش از سه هزار و ۲۳ کیلومتر مربع رسیده‌است، اضافه کرد: وسعت این دریاچه نیز نسبت به سال گذشته ۴۰۸ کیلومتر مربع افزایش دارد؛ «تراز فعلی این دریاچه یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۵۹ سانتی‌متر بوده و ۵۴ سانتی‌متر بیشتر از زمان مشابه سال گذشته است».

وی با اعلام اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه طی سال جاری به تدریج به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: تراز دریاچه ارومیه در صورت بهره‌برداری از این طرح‌ها سالانه نزدیک به یک‌متر افزایش می‌یابد و وعده رییس‌جمهوری در خصوص نگین آبی آذربایجان عملی می‌شود.

 طی زمستان ۱۳۹۷ و بهار ۱۳۹۸ به واسطه افزایش میزان آب ورودی به دریاچه، تراز آن طی چند ماه بیش از یک متر افزایش یافت و امید زیادی را در راستای احیای این دریاچه ایجاد کرد؛ اگرچه در ماه‌های بعدی و به واسطه کاهش آب‌های ورودی و تبخیر آب، تراز دریاچه روند کاهشی داشته ولی سطح آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همچنان بالاتر است.

با وجود این افزایش نسبی تراز، نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بیانجامد.

قبل از تشکیل این ستاد تراز دریاچه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن متوقف شد و بارندگی‌ها هم به کمک دریاچه آمد.

هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده‌ ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.