۰ نفر

پیشنهاد کاهش بودجه عراق به پیمانکاران نفتی خارجی

۱۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۲۵
کد خبر: 427585
پیشنهاد کاهش بودجه عراق به پیمانکاران نفتی خارجی

عراق به همه شرکت‌های نفتی بین المللی که در این کشور فعالیت دارند، پیشنهاد کرد با توجه به افت شدید قیمت‌ها که به درآمد دولت لطمه زده است، بودجه توسعه میادین نفتی را ۳۰ درصد کاهش دهند اما این پیشنهاد نباید روی تولید نفت تاثیر بگذارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شرکت‌های نفتی بین المللی تحت قراردادهای خدمات در میادین نفتی جنوبی عراق فعالیت دارند و عراق هزینه ساخت پروژهها و توسعه میادین نفتی را به آن‌ها پرداخت میکند.

شرکت‌های انرژی در سراسر جهان بدنبال کاهش ۵۰ درصدی قیمت نفت برنت از ابتدای امسال و سقوط آن به پایین ۲۵ دلار تا روز جمعه، هزینههای خود را کاهش میدهند. مقامات عراقی اظهار کرده‌اند کاهش قیمت‌های نفت، وزارت نفت این کشور را ناچار کرده است طرح‌های خود برای نحوه بازپرداخت هزینه توسعه میادین و پروژهها به شرکت‌های نفتی بینالمللی را بازبینی کند و اکنون منتظر پاسخ این شرکت‌ها درباره پیشنهادش است.

یک مقام ارشد شرکت دولتی نفت بصره به رویترز گفت: عراق پیشنهاد کرده است شرکت‌های نفتی بینالمللی هزینههای خود را به میزان ۳۰ درصد کاهش دهند، به شرط این که سطح تولید این کشور کاهش پیدا نکند. ما هنوز تخصیص بودجه ۲۰۲۰ را نداریم و کاهش قیمت‌های نفت اوضاع را بدتر کرده است. به همین دلیل از پیمانکاران خارجی میخواهیم هزینههایشان را کاهش داده و طلبشان را به تعویق بیاندازند.

عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، حدود ۴.۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید میکند. سخنگوی وزارت نفت عراق اعلام کرد مذاکراتی با شرکت‌های نفتی درباره کاهش هزینه انجام شده است اما تصمیم باید زمانی گرفته شود که شفافیت بیشتری درباره تاثیر بحران ویروس کرونا بر بازار وجود دارد. در این بین شرکت اکسون موبیل که پیمانکار اصلی توسعه میدان نفتی کورنای غربی ۱ در جنوب عراق است، از همه تامین کنندگانش در عراق خواست هزینهها را کاهش دهند.

بر اساس گزارش رویترز، سایر تولیدکنندگان نفت عربی هم برنامههای هزینه خود را تحت بازبینی قرار دادهاند. شرکت کویت پترولیوم از همه زیرمجموعههایش خواسته است به دلیل افت بیسابقه قیمت‌های نفت و شیوع ویروس کرونا و افت شدید تقاضا، هزینههای خود را کاهش دهند. شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) به پیمانکاران و تامین کنندگانش اطلاع داده است قراردادهای فعلی را برای کاهش هزینهها مورد تجدیدنظر قرار خواهد داد.

شرکت آرامکوی سعودی که بزرگترین شرکت نفتی جهان است، اوایل ماه میلادی جاری اظهار کرد هزینه سرمایه خود را از ۳۲.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش خواهد داد.