۰ نفر

کاهش تقاضای نفت کوره کم سولفور

۱۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۲۳
کد خبر: 427584
کاهش تقاضای نفت کوره کم سولفور

شیوع کرونا موجب شده است تا حمل و نقل دریایی به طور قابل توجهی کاهش یابد در پی آن تقاضا برای نفت کوره کم سولفور به عنوان سوخت کشتی کاهش شدیدی داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، صنعت کشتیرانی به لطف سوخت دریایی ارزان‌تر و افت قابل توجه قیمت‌های سوخت این سوخت در اروپا در حد نصف و بلکه بیشتر که حاصل فروپاشی توافق اوپک پلاس و کاهش تقاضا در اثر ویروس کرونا است، در آرامش بسر می‌برد.

کاهش تقاضا در حالی سایه طولانی خود را بر صنعت دریانوردی انداخته که بیم آن می‌رفت با اجرای استانداردهای IMO-۲۰۲۰ و هجوم فعالان بازار سوخت دریایی به انبارکردن سوخت‌های سازگار، وضعیت نامطلوبی در انتظار صنعت کشتیرانی باشد؛ این در حالی است که طبق بررسی‌های مؤسسه پلاتس قیمت سوخت کم سولفور کشتی‌ها در روتردام به عنوان قطب سوخت رسانی اروپا، در اثر کاهش تقاضا و افزایش عرضه، تنها در ژانویه ۲۰۲۰ میلادی (دی- بهمن ۹۸)، تقریباً به یک پنجم رسید.

 بر اساس گزارش مؤسسه پلاتس یکی از منابع تأمین سوخت کم سولفور کشتی‌ها می‌گوید: در آغاز سال میلادی شاهد عرضه بسیار محدود و تقاضا بسیار زیاد بودیم، اما اکنون ما با وضعیت متضادی مواجهیم. همه این اتفاقات بخاطر ویروس کرونا و فروپاشی توافق اوپک پلاس است.

این منبع افزود: تقاضای شدیدی که در ابتدای سال در سطح جهان دیده می‌شد، وجود ندارد. در صنعت کشتیرانی مانند سایر صنایع همواره تقاضا محور اصلی بازار است. به این ترتیب برخی از شرکت‌های حمل دریایی در میان شرایط شیوع ویروس کرونا در حال کاهش کرایه هستند. بعید به نظر می‌رسد عربستان سعودی و روسیه بتوانند به زودی به یک استراتژی واحد مدیریت بازار دست یابند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار سوخت در سال جدید بسیار ناپایدار بوده است.