۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

گام‌هایی که اوپک را به سقوط نزدیک‌تر می‌کند/ مثلث انرژی جهان به سمت دوقطبی شدن

۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۶:۵۷
کد خبر: 427295
گام‌هایی که اوپک را به سقوط نزدیک‌تر می‌کند/ مثلث انرژی جهان به سمت دوقطبی شدن

درحالی جنگ نفت وارد هفته چهارم خود می شود که نگرانی آمریکا از زیان سنگین صنعت نفت شیل این کشور و پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم مشترک با عربستان، آینده مبهمی را برای اوپک رقم خواهد زد.

به گزارش اقتصادآنلاین، طلای سیاه روزگار سختی را پشت سر می‌گذارد و تولیدکنندگان این کامودیتی، نگران از کاهش درآمدهای خود هستند. در این بین اما نگرانی آمریکا از تداوم افت قیمت نفت سبب شده تا به فکر شکستن اتحاد نفتی دو تولیدکننده اصلی دنیا یعنی روسیه و عربستان بیافتاد. گفتنی است هفته گذشته مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان خواست تا ثبات بازار‌های جهانی انرژی و مالی در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا را تضمین کند.

 البته در اوایل ماه جاری نیز، 10 سناتور جمهوریخواه، اکثراً از ایالت های تولید کننده نفت، از ترامپ خواستند موضوع تهدید روسیه به تحریم برای برقراری ثبات در بازار نفت را در دستور کار دولت آمریکا قرار دهد. همچنین یک گروهی 13 نفره از سناتورهای جمهوریخواه روز دوشنبه  با ارسال نامه ای به محمد بن سلمان خواستار آن شدند که ریاض تصمیم اخیر خود در مورد افزایش تولید و گسیل نفت به بازار جهانی را متوقف کند.

این نمایندگان کنگره خواستار تعامل دیپلماتیک دولت با سعودی ها هستند تا بتوانند پیامدهای مخرب اقتصادی ناشی از جنگ نفتی میان عربستان و روسیه بر صنایع نفتی آمریکا را مهارکنند. بدون شک با ادامه روند کنونی بخش زیادی از صنایع نفتی آمریکا که با هزینه بالا در حال تولید نفت هستند ورشکست خواهند شد. 

پس از آن روز گذشته نیز 6 سناتور جمهوریخواه آمریکایی طی نامه ای پیشنهاد کردند تا آمریکا با عربستان وارد سرمایه گذاری مشترک در حوزه نفت شود.

در این نامه آمده است که عربستان در روزگار شیوع کرونا و رکود اقتصاد جهانی با همکاری روسیه وارد جنگ نفتی با آمریکا شده که سرمایه گذاری نفتی ما را در بلندمدت تهدید می‌کند.

این سناتورها تاکید کرده‌اند که بایستی این موضوع متوقف شود و در غیر این صورت از ابزار تحریم و تعرفه و محدودیت تجارت خارجی و سایر موارد استفاده شود.

اما مهم‌تر از همه اینکه در نامه توصیه شده که عربستان از اوپک خارج و با همکاری آمریکا به سرمایه گذاری در بازارهای نفت دنیا و آن کشور اقدام نماید

از سوی دیگر، شواهد حاکی از آن است که رئیس جمهور آمریکا از برنامه های عربستان سعودی برای بیرون راندن روسیه از برخی بازارهای نفتی با افزایش تولید نفت کاملاً راضی است. بر این اساس ترامپ برنامه‌های نفتی ریاض در مقابله با مسکو را تائید کرده و تنها نگرانی او زیان دیدن تولیدکنندگان نفت آمریکا در اثر سقوط قیمت نفت بوده است.

همچنین این واقعیت که رقابت نفتی موجود میان روسیه و عربستان به عنوان بنیانگذاران اوپک پلاس به سود واشنگتن است نمی توان چشم پوشی کرد به صورتی که اکنون این اتحاد رو به فروپاشی می رود. در حال حاضر از سوی دیگر رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری نیز مجددا از متضرر شدن مسکو بویژه در کاهش سهم از بازار انرژی اعلام خرسندی نمود و گفت: این برای روسیه بسیار ویران کننده است زیرا وقتی به آن نگاه می کنید ، کل اقتصاد آنها بر این اساس استوار است و ما کمترین قیمت نفت را طی ده ها سال داریم ، بنابراین این برای روسیه بسیار ویران کننده است. البته این برای عربستان سعودی بسیار بد است آنها درگیر رقابت هستند. در زمان مناسب من درگیر می شوم.

اما باید توجه داشت برخی اوقات ممکن است جنگ بر سر سهم بازار ماهها طول بکشد علاوه بر اینکه در شرایط کنونی تنها همراهی عربستان موجب بهبود اوضاع قیمت ها نخواهد شد.

نیجریه، بزرگترین تولید کننده نفت در آفریقا ، در حال فروختن نفت خود با تخفیف 3 دلار در هر بشکه زیر نرخ رسمی برنت است. همچنین در بخش مصرف نیز روند نزولی است. با شیوع کرونا و پایان فصل سرما مصرف سوخت در برخی کشورها از جمله فرانسه و ایتالیا یک سوم یا بیشتر کاهش یافته است و پالایشگاهها مجبور به کاهش میزان دریافت نفت خام پالایشی هستند.

WhatsApp Image 2020-03-27 at 6.31.58 AM