۰ نفر

کارشناس ارشد نفتی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

شرکت‌های بزرگ نفتی در تلاش برای حذف شیل/ پشت‌پرده سلطه‌جویی آمریکا بر خاورمیانه

۲۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۵۶
کد خبر: 425472
شرکت‌های بزرگ نفتی در تلاش برای حذف شیل/ پشت‌پرده سلطه‌جویی آمریکا بر خاورمیانه

درحالی کاخ سفید تمام قد پشت سر صنعت نفت شیل ایستاده تا از سقوط آن جلوگیری کند که شرکت های چندملیتی بزرگ نفتی در تلاش برای حذف شیل با اوپک پلاس هم‌آواز شده‌اند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ پس از آنکه اوپک‌پلاس به توافق جدیدی برای کاهش تولید نفت نرسیدند، بازارهای جهانی قتلگاه انواع نفت خام شد. اما در این میان باتوجه به قیمت تمام شده تولید نفت در عربستان و روسیه که زیر ۵ دلار در هر بشکه است، این نفت شیل آمریکا بود که با خطر انقراض روبرو شد.بعد از آن بود که کاخ سفید به تکاپو برای نجات این صنعت استراتژیک کشورش افتاد و فدرال رزرو هرچه در چنته برای نجات شیل داشت رو کرد ولی دریغ از ذره‌ای نتیجه مثبت در جهت افزایش قیمت نفت. اما چرا صنعت پُرهزینه‌‌ای همچون شیل برای آمریکا اهمیت دارد؟ صرفا پای استقلال از نفت خاورمیانه در میان است و یا آمریکا اهداف بزرگترین را در سر دارد؟

در این رابطه فریدون برکشلی کارشناس ارشد نفت و رئیس گروه مطالعات انرژی وین به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: سیاست استقلال آمریکا از نفت خاورمیانه از زمان بوش پسر طراحی و این میراث به اوباما و ترامپ رسید. در نتیجه نباید امیدوار بود که آمریکا به سهولت اجازه دهد صنعت شیل این کشور که عنوان وارد کننده صرف نفت را از آمریکا برداشت، به ورطه ورشکستگی سقوط کند.

وی افزود: البته بهره‌برداری از نفت شیل در آمریکا به دهه ١٩٧٠ برمی گردد اما در آن زمان فن آوری ها هنوز اجاره بهره‌برداری گسترده را نمی داد. اما باید توجه داشت که شیل یعنی به آخر رسیدن امید بشریت به نفت. در واقع شیل یعنی بالغ سازی سازی نفتی که قاعدتا چند صد سال بعد باید به مرحله بهره برداری برسد، با کمک تکنولوژی روز، حالا قابل بهره برداری شود. یعنی استخراج زودهنگام نفتی که در واقع هنوز مراحل طبیعی تبدیل به نفت متعارف قابل بهره برداری را طی نکرده است.

این کارشناس نفتی در خصوص تفاوت شیل با نفت خام متعارف گفت: اما برخلاف نفت خام متعارف، شیل اولا تابعی از رشد و تحول فن آوری است و دوم اینکه حمایت دولت لازم است چراکه ماهیتا استخراج و تولید چنین نفتی با ریسک سرمایه‌گذاری بالا روبرو است. در نتیجه دولت همواره باید از این صنعت استراتژیک حمایت کند و به آن دید سودآوری نداشته باشد. 

در نتیجه همانطور که گفته شد به دلیل بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری و همچنین هزینه فرصت بهره‌برداری‌ از نفت شیل، شرکت های بزرگ نفتی وارد فعالیت شیل نشدند و بانک ها نیز با احتیاط تامین مالی این صنعت را متقبل می شوند و در مقابل هر واقعه ای حساس هستند و واکنش دارند. به همین دلیل است که شیل نیاز به حمایت دولت آمریکا دارد.

برکشلی تاکید کرد: شرکت های بزرگ رابطه خوبی با شیل ندارند و در حقیقت آنها هم در جنگ اوپک پلاس با شیل با اوپک پلاس هم آوازند. البته به دلیل افزایش روز افزون فشار عرضه در بازار نفت است که شرکت های بزرگ نمی خواهند شیل رشد کند. گفتنی است که برخورد امروز شرکت های بزرگ نفتی با شیل مانند برخورد ۱۰۰ سال پیش کمپانی های ذغال سنگ با نفت است.

این کارشناس در پایان یادآور شد: برای آمریکا خاورمیانه امروز نه برای نفت بلکه برای خواستگاه هایی مهمتر از نفت حایز اهمیت است. دقیقا این موضوع مسجل شده است که امریکا می خواهد از طریق سلطه بر خاورمیانه شاهراه حیاتی نفت چین را مدیریت کند. همانطور هم که بارها ترامپ تاکید کرده ما به نفت خاورمیانه نیازی نداریم. پس در پشت پرده حمایت سنگین از شیل و هزینه ای که این صنعت بر دولت آمریکا تحمیل می کند، رقابت و در حقیقت زمین‌گیر کردن چین مد نظر است.