۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آتش خشم سعودی قیمت طلای سیاه را نزولی کرد/ نزاع جهانی ابَرقدرت‌های نفتی

۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۵۶
کد خبر: 423189
آتش خشم سعودی قیمت طلای سیاه را نزولی کرد/ نزاع جهانی ابَرقدرت‌های نفتی

در پی عدم موافقت روسیه با کاهش 1.5 میلیون بشکه ای تولید نفت اوپک پلاس، عربستان رونمایی جدیدی از قیمت نفت در بازارهای جهانی داشته و معامله گران سقوط بی سابقه طلای سیاه در 30 سال گذشته را تجربه می کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین جرقه جنگ جهانی نفت از زمانی زده شد که روسیه بعنوان دومین دولیدکننده بزرگ نفت در دنیا اعلام کرد با قیمت های کنونی نفت مشکلی ندارد و تمایلی به کاهش تولید نداشته و خواهان واگذاری بازار تقاضای طلای سیاه به آمریکا نیست.

پس از این مخالفت که منجر به بی نتیجه ماندن نشست 178 اوپک و 8 اوپک پلاس در خصوص کاهش 1.5 میلیون بشکه ای نفت شد، عربستان که خود را بازنده این میدان می دید، ماشه سقوط آزاد قیمت نفت را کشید تا رسما از صبح امروز، بازارهای جهانی جنگ تمام عیار نفتی را گزارش کنند.

تا این لحظه هر بشکه نفت برنت با سقوط 26 درصدی قیمت به رقم 33 دلار و 54 سنت رسیده که این عدد آخرین بار در سال 2016 برای نفت برنت گزارش شده بود.

شاخص نفتی وست تگزاس اما با افت سنگین تری وارد اولین روز جنگ شده و سقوط 27.4 درصدی را تا به اینجا تجربه کرده است. در حال حاضر هر بشکه نفت آمریکا با از دست دادن کانال 30 دلاری، در محدوده 29 دلار و 94 سنت معامله می شود.

گفتنی است تحلیلگران بانک گلدمن ساکس پیش بینی کرده اند در صورت تداوم دست و دلبازی های عربستان برای ارائه تخفیفات بیشتر به خریداران نفت روسیه، قیمت طلای سیاه در روزهای آتی به رقم 20 دلار در هر بشکه برسد.

البته تقویت کننده این احتمال، انتشار خبری از عربستان مبنی بر افزایش تولید نفت به سطح 10 میلیون بشکه در روز است که شیب سقوط قیمت ها را تندتر خواهد کرد.

 آن طور که تحلیلگران ارشد نفتی بیان داشته اند، این جنگ تاکتیکی، نمی تواند چندان پایدار بوده و تاثیر آن تنها چند روز بر بازار قابل مشاهده است چراکه در همین مدت محدود بخش عمده ای از نفت شیل آمریکا از بازار حذف خواهد شد. حال نوبت روسیه است تا مهره بعدی شطرنج آتشین بازی نفت را حرکت دهد.

7

8