۰ نفر

بخشی از مساحت سیستان و بلوچستان از خشکسالی خارج شد

۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۴۶
کد خبر: 421987
بخشی از مساحت سیستان و بلوچستان از خشکسالی خارج شد

رییس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بررسی شاخص SPEI ۱۰ ساله استان نشان می‌دهد که برای نخستین بار در چند سال اخیر چهار درصد مساحت این منطقه از خشکسالی خارج شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، اله بخش ریگی اظهار داشت: بررسی شاخص ۱۰ سال خشکسالی هواشناسی SPEI نشان می‌دهد که برای نخستین بار در چند سال اخیر بیش‌از ۷۳۰۰ کیلومتر مربع از مساحت سیستان و بلوچستان از خشکسالی خارج شده است.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان حدود ۱۸۳هزار کیلومتر مربع وسعت دارد، افزود: مناطق خارج شده از خشکسالی بسیار ناچیز بوده و در سطح ۶ شهرستان زاهدان، چابهار، ایرانشهر، میرجاوه، سراوان و خاش پراکنده است.

رییس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنان ۹۶ درصد از مساحت این استان درگیر درجات مختلفی از خشکسالی بوده که شدت خشکسالی در عمده مناطق از نوع شدید است.

وی با اشاره به بارش‌های ۲ سال اخیر سیستان و بلوچستان، گفت: برخلاف تصور برخی افراد، با یک سال یا دو سال بارش بیش از نرمال، ترسالی رخ نمی‌دهد بلکه باید این شرایط برای چندین سال ادامه داشته باشد.

ریگی تصریح کرد: بر اساس ارزیابی که در اداره‌کل هواشناسی سیستان و بلوچستان انجام شده اگر میزان بارش‌های ۲ سال اخیر استان به صورت متوالی در ۱۳ سال آتی نیز تکرار شود کسری بارش منطقه جبران شده و به وضعیت نرمال می‌رسیم.

وی ادامه داد: میزان بارش‌های سال زراعی گذشته و پنج ماه نخست سال زراعی امسال حدود ۱۳۱ میلی‌متر بوده است.