۰ نفر

روستاهای حاشیه رودخانه کشکان تخلیه شدند

۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۳۰
کد خبر: 419700
روستاهای حاشیه رودخانه کشکان تخلیه شدند

معاون سازمان امداد و نجات هلال احمر با بیان اینکه آمادگی‌های لازم برای مقابله با سیل وجود دارد، از تجهیز اردوگاه‌هایی با قابلیت اسکان ۴۴۰۰ نفر در استان لرستان و همچنین استقرار نیروهای امدادی خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بخشدار مرکزی پلدختر گفت: روستاهای حاشیه رودخانه کشکان تخلیه شدند.

مرتضی کائیدی فرد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: براساس پیش‌بینی هواشناسی بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلی متر بارش باران امروز و  فردا رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: بر این اساس روستاهای حاشیه رودخانه کشکان تخلیه شدند.

بخشدار مرکزی پلدختر اضافه کرد: تاکنون مشکل خاصی در روستاهای بخش مرکزی این شهرستان گزارش نشده است.

کائیدی فرد با تاکید بر اینکه کشاورزان موتور آلات حاشیه رودخانه کشکان را جابه جا کرده و دامداران از تردد در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند، عنوان کرد: دستورات لازم به دهیاران روستاهای بخش مرکزی داده شده تا اطلاع رسانی لازم را به مردم انجام دهند.

برخی‌ها برای ترک منازل مقاومت می‌کنند

فرماندار دورود می‌گوید: با وجود هشدارهای هواشناسی در خصوص سیل، متاسفانه افراد کمی حاضر شدند، منازل را ترک کنند.

مجتبی بیرانوند، اظهار کرد: بارش‌ها از روز گذشته در شهرستان دورود آغاز شده و تا الان ادامه دارد که با توجه به هشدارهای هواشناسی اقدامات لازم را انجام داده‌ و چندین جلسه ستاد مدیریت بحران را برگزار کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه به ساکنان رودخانه تیره اعلام کرده‌ایم که منازل را ترک کنند، تصریح کرد: متاسفانه این موضوع مورد استقبال قرار نگرفت و افراد کمی منازل را ترک کردند.

بیرانوند با بیان اینکه اقدامات لازم را برای جلوگیری از حوادث احتمالی اجرا کرده‌ایم، افزود: ۸ نقطه برای اسکان اضطراری با رعایت مسائل بهداشتی و تجهیز وسایل گرمایشی درنظر گرفته‌ایم و شب گذشته چند خانوار در این مناطق اسکان داشتند.

فرماندار دورود با بیان اینکه در روستاها، دهیاران پای کار هستند و وظایف آنان مشخص است، ادامه داد: اقدامات خوبی در روستاها انجام شده و تاکنون مشکل خاصی نداشته‌ایم.

وی یادآور شد: سطح رودخانه‌ها فعلا نرمال است و اگر آب از حد معمول بیشتر شود، دریچه‌ی سد مروک باز خواهد شد.

بیرانوند با بیان اینکه در برخی نقاط شهری و روستایی که در معرض سیل قرار دارند برای تخلیه به درب منازل مراجعه کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی مقاومت کرده و حاضر نشدند که خانه‌ها را ترک کنند.

آمادگی کامل برای امداد رسانی به سیل‌زدگان

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر لرستان گفت: پنج بالگرد در فرودگاه شهرستان خرم‌آباد مستقر است و تمام امکانات و نیروهای امدادی که در بحث سیلاب‌ها و آب‌های خروشان تخصص دارند به استان دعوت شده‌اند.

عزیز علی امرایی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به سیل فروردین ماه امسال نقاط ضعف را بررسی و از سازمان امداد و نجات کشور درخواست کمک کردیم.

وی افزود: پنج بالگرد در فرودگاه شهرستان خرم‌آباد مستقر است و تمام امکانات و نیروهای امدادی که در بحث سیلاب‌ها و آب‌های خروشان تخصص دارند به استان دعوت شده‌اند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر لرستان با اشاره به اینکه تمام انبارها مملو از اقلام امدادی است، بیان کرد: از نیروهای امدادی استان‌های همجوار دعوت کردیم  و در استان و شهرستان پلدختر و معمولان مستقر شدند؛ چنانچه مشکلی پیش آید از ظرفیت آنها استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در قسمت‌های شمالی استان نیز تمام امکانات ما به روز هستند، عنوان کرد: تجهیزات ما در شهرستان‌های الیگودرز، ازنا، دورود، نورآباد، کوهدشت و شهرستان چگنی آماده و همه نیروها مستقر شده و مشکلی وجود ندارد.

خطری واحدهای مسکونی جابه جا شده در پلدختر را تهدید نمی‌کند

رئیس ستاد بازسازی مناطق سیل زده لرستان گفت:‌ خطری واحدهای مسکونی جابه جا شده در پلدختر را تهدید نمی‌کند.

مهندس رضا خواجه‌ای اظهار کرد: تمام واحدهای سیلزده کنار رودخانه در شهرستان پلدختر جابه جا شده و به نقاط امن منتقل شده‌اند.

وی ادامه داد: ما بیش از ۱۴۰۰ واحدهای سیلزده در پلدختر را جابجا کردیم و تمام تلاشمان بر براین بود که این واحدها به نقاط امن منتقل شوند تا در صورت وقوع سیل مجدد، خطری آنها را تهدید نکند.

خواجه‌ای گفت: این واحدهای مسکونی به نقاط امن پلدختر منقل شده‌اند و خطری آنها را تهدید نمی‌کند.

برای پیشگیری از خسارات سیل، بقاع متبرکه و مساجد لرستان بیمه شدند

معاون بهره‎وری اقتصادی اوقاف و امور خیریه گفت: برای پیشگیری از خسارات سیل، بیمه بقاع متبرکه و مساجد ‌لرستان انجام شد.‌

مهندس مسلم رضایی‎پور اظهار کرد: در سیل ابتدای سالجاری با وجود خسارت برخی از مساجد، بقاع متبرکه واماکن مذهبی از سیلاب‎ها، هیچ گونه اعتباری در اختیار اوقاف و امور خیریه استان برای بازسازی قرار نگرفت.

وی ادامه داد: با توجه به هشدارهای هواشناسی در خصوص احتمال وقوع سیل در استان، اطلاع رسانی لازم را به هیات امنای مساجد و بقاع متبرکه انجام داده‎ایم تا با یک سری کارهای زیربنایی از بروز خسارت به اماکن مذهبی جلوگیری به عمل آید.

رضایی‎پور خاطر نشان کرد: همچینین در راستای پیشگیری از خسارت سیل به باقع متبرکه و مساجد استان، پیگیر بیمه این اماکن مذهبی  شدیم و تعداد زیادی از آنها در سطح استان را بیمه کرده‎ایم.

زنبورداران نسبت به جمع‌ آوری کندوها و انتقال آنها به مکانی امن اقدام کنند

یک کارشناس ویژه زیربخش فعالیت‌های دام، طیور، زنبورعسل و آبزیان دامپزشکی لرستان گفت:‌زنبورداران نسبت به جمع‌ آوری کندوها و انتقال آنها به مکانی امن اقدام کنند.

صادق اسدالهی ‌در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به پبش‌بینی‌های سازمان هواشناسی بارش‌های سیل آسایی در سطح استان داریم که به دامداران مخصوصا مرغداران توصیه می‌شود با توجه به اینکه امکان قطع راه‌ها ی ارتباطی وجود دارد، برای تامین مواد خوراکی و غیر خوراکی لازم اقدام کنند.

وی ادامه داد: توصیه دوم به زنبورداران است که کندوهای زنبورها را در مناطق دور جمع آوری و مناطق امن انتقال دهند.

اسدالهی خاطرنشان کرد: همچنین به گوسفنددارانی که اقدام به چرای دام می کنند، توصیه می‌شود که برای جلوگیری از اسیب‌هایی که ممکن است به دام انها وارد شود حدالمقدور از چرای دام خودداری کنند.

این کارشناس ویژه زیربخش فعالیت‌های دام، طیور، زنبورعسل و آبزیان گفت: گاورداران عزیز در سال گذشته بر اثر بارش باران و وقوع سیل خسارات زیادی دیدند که به آنان توصیه می‌شود نسبت به بیمه دام خود اقدام کنند.

۵۰ درصد ظرفیت سد مروک خالی است

فرماندار دورود گفت: ‌۵۰ درصد ظرفیت سد مروک خالی است.

مجتبی بیرانوند در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرایط فعلی شهرستان دورود عادی است و بارش به صورت نرم در حال باریدن است.

وی ادامه داد: اطلاع رسانی به منازلی که در حاشیه رودخانه تیره واقع شده‌اند انجام گرفته و به ساکنین کنار این رودخانه توصیه می‌شود که به هشدار کمیته اطلاع رسانی مدیریت بحران گوش کنند تا در صورت وقوع سیل، شرایط مدیریت شود.

بیرانوند افزود: اسکان موقت در هشت نقطه مختلف در سطح شهر ایجاد شده است و شب گذشته تعدادی از ساکنین مناطق کنار رودخانه‌ها اسکان پیدا کردند ولی با وجود هشدارهای فراوان ما، برخی اهالی این زنگ خطرها را جدی نمی‌گیرند و منازل خود را تخلیه نمی‌کنند.

فرماندار دورود یادآور شد: اگر ببینیم اهالی کنار رودخانه‌ها به اخطاهارها توجه نمی‌کنند از طرق دیگری وارد عمل می‌شویم، چراکه با جان مردم طرف هستیم.

بیرانوند گفت: از شب گذشته چند آب گرفتگی در معابر روستاها داشتیم که رفع شد.

فرماندار دورود خاطر نشان کرد: ‌۵۰ درصد ظرفیت سد مروک خالی است که می‌تواند با جذب اب‌های سطحی از وقوع سیلاب جلوگیری شود.

میانگین بارش سامانه سیل‌آسا در لرستان به 46 میلی‌متر رسید

مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: میانگین بارش سامانه سیل‌آسا در این استان تاکنون 46 میلی‌متر است.‌

بهروز مرادپور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از روز گذشته شاهد فعالیت سامانه بارشی بر روی نقاط مختلف استان بوده‎ایم که این سامانه تا فردا بعدازظهر فعال خواهد بود.

وی ادامه داد: تاکنون میانگین بارش در سطح استان  46 میلی‎متر گزارش شده است.

مرادپور اضافه کرد: ایستگاه الشتر با میانگین بارش 64 میلی‎متر، بیشترین بارش را در بین شهرستان‎های استان داشته است.

مدیرکل هواشناسی لرستان خاطر نشان کرد: ایستگاه الیگودرز با میانگین بارش 21 میلی متر، کمترین بارش را در بین شهرستان‎های استان داشته است.‌

وی یادآور شد: همچنین میانگین بارش در خرم آباد به 49 میلی متر رسیده است.

مرادپور افزود: با توجه به بالا بودن شاخص‎های پایداری امکان ریزش تگرگ در استان طی امروز دور از انتظار نیست.

مدیرکل هواشناسی لرستان ‌ تصریح کرد: امروز غروب تا فردا بعدازظهر، ریزش بارش‎ها موجب وقوع سیلاب، اب گیر شدن مسیرها و نیز بالا امدن آب رودخانه‌ها و احتمال طغیان رودخانه‎ها خواهد شد.

وی گفت: این موج بارشی از فردا بعداظهر از روی جو منطقه خارج می شود.

استقرار نیروهای امدادی در کنار دیواره ساحلی خرم‌رود

شهردار خرم‌آباد گفت: در خرم‌رود تا حالا مشکلی نداشتیم و نیروهای امدادی اعم از آتش‌نشانی در کنار دیواره ساحلی مستقر هستند تا در صورت بروز مشکل سریعاً امدادرسانی انجام شود.

محمد شریفی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از مردم تقاضا داریم از ترددهای غیرضروری در سطح شهر پرهیز کنند تا دستگاه‌های خدمات‌رسان بتوانند در خدمت به مردم به ویژه نوار ساحلی رودخانه بهتر عمل کنند.

وی تأکید کرد: از مردم درخواست داریم از سفرهای غیرضروری در داخل و خارج از شهر خودداری کنند.

شهردار خرم‌آباد عنوان کرد: در خرم رود تا حالا مشکلی نداشتیم و نیروهای امدادی اعم از آتش‌نشانی در کنار دیواره ساحلی مستقر هستند تا در صورت بروز مشکل سریعاً امدادرسانی انجام شود.

شریفی تصریح کرد: اگر مردم مشکل خاصی داشتند با مرکز ۱۲۵ و ۱۳۷ که به صورت شبانه‌روزی در خدمت شهروندان است، تماس بگیرند.

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در شهر خرم‌آباد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان از اعمال محدودیت‌های ترافیکی در شهر خرم‌آباد خبر داد.

سرهنگ مرتضی چغلوند ، اظهار کرد: با توجه به شدت بارش‌ها، حوادث احتمالی را پیش‌بینی و بر این اساس اقدامات لازم را انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: بارش‌های زیادی از روز گذشته تا الان در سطح شهر خرم‌آباد داشته‌ایم و احتمال دارد برخی زیرگذرهای سطح شهر خرم‌آباد بسته شود.

چغلوند اضافه کرد: با توجه به شرایط، بدون تردید محدودیت‌های ترافیکی در خرم‌آباد اعمال می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان یادآور شد: تردد در خیابان‌های ساحلی دو طرف رودخانه خرم‌آباد ممنوع بوده، پل‌های موقت و بسیاری از کوچه‌های منتهی به خرم‌رود نیز بسته می‌شود.

وی تاکید کرد: شهروندان از تردد غیرضروری در سطح شهر اجتناب کنند، چون با این محدودیت‌های تردد، بدون شک ترافیک ایجاد خواهد شد.

آماده‌باش نیروهای امدادی برای مقابله با سیل

سعید متانی اظهار کرد: در استان لرستان ۶۱ تیم امدادی در آماده باش صد درصد هستند. در همین راستا پنج بالگرد در مرکز استان در آماده باش کامل هستند.

وی ادامه داد: به منظور فراهم کردن اسکان اضطراری احتمالی هم کمپ‌هایی ترتیب داده شده و ۲۲ مکان آماده شده که در صورت نیاز مردم به آن نقل مکان کنند.

معاون سازمان امداد و نجات هلال احمر با بیان اینکه پیرو هشدارهای سازمان هواشناسی، هشدارها به استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان و ... اعلام شده است گفت: بر همین اساس بخش‌نامه‌ای از سوی سازمان امداد و نجات هلال احمر ابلاغ شد و هماهنگی‌های لازم صورت گرفت که تجهیزات مورد نیاز این استان‌ها بررسی شود و یک طرح عملیاتی برای مقابله با وقوع سیل احتمالی ارائه شود. همچنین اطلاعاتی از جمله اطلاعات جامع جمعیتی نیز از این استان‌ها دریافت شد.

متانی با تاکید بر اینکه نمایندگانی از سازمان امداد و نجات هلال احمر به هر یک از این استان‌ها اعزام شده‌اند ادامه داد: هماهنگی‌های اعزام پنج فروند بالگرد در این پنج استان و هماهنگی‌های لازم در خصوص استقرار بالگرد در استان‌های پشتیبان هم انجام شده است.

وی درباره اقدامات انجام شده در استان لرستان گفت: همدان به عنوان استان پشتیبان لرستان انتخاب شده است و ۳۱ نفر به همراه تجهیزات در پلدختر مستقر هستند تا در صورتی که سیل رخ داد بتوانند به صورت مناسبی به سیل پاسخ دهند. در این استان حدود ۴۰ اردوگاه هم تجهیز شده که قابلیت اسکان ۴۴۰۰ نفر را دارد؛ علاوه بر این نیروهای امدادی شهرستان مربوطه نیز در این استان مستقر هستند.

به گفته معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر، تمامی نیروهای امدادی و عملیاتی در آماده باش هستند تا در صورت نیاز خدمات لازم را ارئه دهند.

متانی با بیان اینکه تا کنون در این استان‌ها موضوع خاصی در خصوص وقوع سیل اعلام نشده است گفت: با توجه به اینکه اطلاع‌رسانی‌ها انجام شد، مردم همکاری‌های لازم را انجام دادند و سازمان‌های امدادی و عملیاتی نیز برنامه ریزی مناسبی داشتند. حتی دپو اقلام امدادی نیز انجام شده است بنابراین امید داریم که سیل به شکل فروردین‌ماه نباشد.

وی افزود:‌ ما در چرخه مدیریت بحران به این نتیجه رسیده‌ایم که هیچ حادثه‌ای مثل حادثه قبل نیست به همین جهت بر اساس پیش‌بینی ‌های ابلاغ شده اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

معاون سازمان امداد و نجات هلال احمر با تاکید بر اینکه تجربه‌های بسیار مناسبی در زمینه مقابله با سیل به دست آمده است گفت: در سیلی که فروردین‌ماه سال جاری اتفاق افتاد بسیاری از توصیه‌ها جدی گرفته نشد اما اینبار همکاری مناسب بوده است و نیروهای امدادی هم بر اساس تجربیات آمادگی بسیار خوبی دارند.

وی در باره اینکه در زمینه توزیع اقلام مورد نیاز چه اقداماتی انجام شده است؟ افزود: سازمان امداد و نجات هلال احمر اقلام زیستی، غذایی و بهداشتی توزیع می‌کند. اقلام زیستی شامل چادر، موکت، پتو و ... است که بین حادثه دیدگان حاضر در منطقه توزیع می‌شود. برای توزیع اقلام غذایی هم برنامه‌ریزی‌هایی انجام می‌شود برای مثال بسته‌های غذایی ۲۴ساعته، ۷۲ساعته و یک ماهه وجود دارد که بر اساس شرایط تصمیم گرفته می‌شود که کدام توزیع شود.

متانی در پایان ضمن اعلام شماره تلفنن ۱۱۲ گفت: به مردم توصیه می‌کنیم که اگر مشکل خاصی رخ داد با شماره تلفن ۱۱۲ ارتباط برقرار کنند و توصیه‌های امدادی را جدی بگیرند. همچنین توصیه می‌کنیم که اخبار را از منابع رسمی‌ پیگیری کرده و به شایعات در فضای مجازی توجهی نکنند.

بارش‌ها خسارتی بر واحدهای مسکن روستایی وارد نکرده است

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان گفت:‌ بارش‌های شب گذشته خسارتی بر واحدهای مسکن روستایی این استان وارد نکرده است.

مهندس مسعود رضایی اظهار کرد: تاکنون گزارشی مبنی بر خسارت بارش‌های شب گذشته به واحدهای مسکونی غیر مقاوم روستاهای استان، به بنیاد مسکن اعلام نشده است.

وی بیان کرد: با توجه به هشدارهای هواشناسی و شدید شدن بارش باران از امروز، به تمامی هم‌استانی‌ها توصیه می‌کنیم که منازل خود را در کنار حاشیه رودخانه‌ها ترک کنند و به مناطق امن پناه ببرند.

رضایی اضافه کرد: بیش از ۴۰ هزار از واحدهای روستایی استان غیرمقاوم‌ بوده و در برابر سیل و بلایای طبیعی آسیب پذیرند.

میانگین بارش سامانه سیل‌آسا در لرستان تاکنون 39.1 میلی‌متر است

مدیرکل هواشناسی لرستان از میانگین بارش 39.1 میلی‌متر در استان خبر داد.

بهروز مرادپور اظهار کرد: میزان بارش این سامانه از روز گذشته تا ساعاتی پیش در الشتر ۵۳.۵ میلی‌متر، نورآباد ۵۱.۳، میلی‌متر، دورود ۴۷.۷ میلی‌متر، کوهدشت 44.7 میلی‌متر و خرم‌آباد 43.1 میلی‌متر بوده است.

وی ادامه داد: در رومشکان ۴۳ میلی‌متر، سراب دوره ۴۱.۳ میلی‌متر، بروجرد 35.7 میلی‌متر، پلدختر 32.7 میلی‌متر، ازنا 18.6 میلی‌متر و الیگودرز 18 میلی‌متر گزارش شده است.

مرادپور افزود: الشتر با ۵۳.۵ میلی‌متر و الیگودرز با 18 میلی‌متر به ترتیب بیشترین و کمترین بارش را در بین شهرستان‌ها داشته‌اند.

مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: در سال زراعی 98-97، 507.3 میلی‌متر در استان بارش داشته‌ایم و این میزان در بلندمدت 297 میلی‌متر بوده است.

وی تاکید کرد: همچنان احتمال وقوع سیل بر اثر بارش‌های سامانه کنونی در برخی نقاط استان وجود دارد.

مشکل خاصی در خرم‌آباد نداشته‌ایم

فرماندار مرکز لرستان می‌گوید: به‌دنبال بارش‌های شدید، مشکل خاصی در خرم‌آباد نداشته‌ایم.

جعفر طولابی ، اظهار کرد: با اینکه بارش‌ها از روز گذشته آغاز شده و علی‌رغم اخطاریه‌های هواشناسی در خصوص احتمال وقوع سیل، خوشبختانه تاکنون مشکل حادی در شهرستان نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه ستاد حوادث غیرمترقبه در فرمانداری خرم‌آباد مستقر است و نمایندگان تمام دستگاه‌ها در این ستاد حضور دارند، اضافه کرد: دستگاه‌ها به‌ویژه خدمات‌رسان‌ها در آماده‌باش کامل قرار دارند.

طولابی با اشاره به بازدید از سطح شهر خرم‌آباد، تصریح کرد: تاکنون آب رودخانه‌ها سرریز نشده ولی اگر بارندگی‌ها با این شدت ادامه داشته باشد، امکان سرریز وجود دارد.

فرماندار خرم‌آباد یادآور شد: طبق اعلام هواشناسی از غروب امروز تا ظهر فردا اوج بارش‌ها بوده و براین اساس تمام اقدامات پیشگیرانه با کمک دستگاه‌ها اجرا شده است.

وی تصریح کرد: باتوجه به پیش‌بینی‌ها؛ نقاط حادثه‌خیز سطح شهر مسدود و لایروبی رودخانه‌ها انجام شده و در خصوص احتمال وقوع سیل اطلاع‌رسانی و هشدارهای لازم به مردم داده شده است.

طولابی افزود: برخی مساجد، مدارس و اماکن ورزشی را برای اسکان اضطراری درنظر گرفته‌ایم و به خبازی‌ها اعلام شده با توجه به شرایط آمادگی لازم را داشته باشند.

فرماندار مرکز لرستان بیان کرد: در برخی روستاها که امکان رانش زمین و خطر سیل وجود دارد نیز اقدامات زیادی اجرا شده و برخی‌ها منازل را تخلیه کرده‌اند.

وی تاکید کرد: هر آنچه در توان بوده را انجام داده‌ایم و اگر بازهم نیاز باشد، اقدامات دیگری نیز اجرا خواهد شد.

رفع مسدودی راه‎ روستاهای همت‎آباد، والاشان، شمس آباد ‌

فرماندار بروجرد گفت:‌ مسدودی راه‎ در روستاهای همت‎آباد، والاشان، شمس آباد ‌در حال انجام است.‌

عبدالرحیم رحیمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به هشدارهای هواشناسی درباره وقوع سیل خوش‎بختانه تمام عوامل و دست اندرکاران  در حال فعالیت و آماده باش در شهرستان بروجرد هستند.

وی ادامه داد:  در سطح شهر بروجرد خوشبختانه مورد خاصی نداریم اما با توجه به شدت بارش‎ها در روستاهای بخش مرکزی و اشترینان مشکلاتی داریم که در حال رفع آنها هستیم.

رحیمی یادآور شد: سرجمع ما در روستاهای همت‎آباد، والاشان، شمس آباد معابری داریم که با توجه به شدت بارش‎ها مشکلاتی دارند و مشدود شده‎اندو نیروهایی را فرستادیم و دارند انجا کار می‎کنند.

فرماندار بروجرد خاطر نشان کرد: در چند نقطه از جمله ورودی خرم اباد به بروجرد و خروجی این مسیر ممکن است با شدت بارش‎ها مشکلاتی پیش بیاید که همکاران راهداری ما در این مسیر مشغول اند و تاکنون مشکل خاصی نداریم.

محل اسکان اضطراری در سطح لرستان آماده است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان گفت: ۴۰ محل اسکان اضطراری با ظرفیت چهار هزار و ۶۰۰ نفر در سطح استان آماده و تجهیز شده است.

صارم رضایی در جمع خبرنگاران با اشاره به تجهیز پنج اردوگاه برای اسکان اضطراری در پلدختر و استقرار شش تیم عملیاتی در این شهرستان، اظهار کرد: همچنین تیم امداد و نجات استان همدان در این شهرستان مستقر شده‌است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان با اشاره به ایجاد پنج اردوگاه در معمولان با ظرفیت اسکان ۲۰۰ نفر، عنوان کرد: سه تیم عملیاتی نیز به این شهر اعزام شده‌اند.

وی ادامه داد: در شهرستان دورود ۱۰ اردوگاه با ظرفیت اسکان یک هزار و ۵۰۰ نفر ایجاد و ۱۰ تیم عملیاتی مستقر هستند، در شهرستان خرم‌آباد ۱۱ اردوگاه با ظرفیت یک هزار نفر ایجاد و ۱۰ تیم عملیاتی در شرق مستقر شده و همچنین دو تیم عملیاتی به شپیددشت و بیرانشهر اعزام شده‌اند.

رضایی افزود: در شهرستان چگنی  دو اردوگاه با ظرفیت اسکان ۲۰۰ نفر ایجاد شده و تیم واکنش سریع و سه تیم عملیاتی نیز استقرار یافته‌اند و در شهرستان ازنا نیز چهار اردوگاه با ظرفیت اسکان ۶۰۰ نفر ایجاد شده و پنج تیم عملیاتی مستقر شده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان بیان کرد: در شهرستان الیگودرز نیز پایگاه شول‌آباد تجهیز شده و یک تیم عملیاتی در بخش ذلقی و شش تیم در این شهرستان استقرار یافتند.

وی با اشاره به ایجاد دو اردوگاه با ظرفیت ۳۰۰ نفردر شهرستان کوهدشت و استقرار شش تیم عملیاتی در این شهرستان، اضافه کرد: در شهرستان بروجرد نیز به علت احتمال رانش در روستاها پنج تیم عملیاتی مستقر شده‌اند.

رضایی با بیان این‌که در شهرستان الشتر نیز پنج تیم عملیاتی مستقر هشتند، افزود: در شهرستان دلفان ۱۰ تیم عملیاتی مستقر شده و  یک محل اسکان با ظرفیت ۱۰۰ نفر آماده شده‌است و در این شهرستان گزارش مبنی بر رانش  زمین نیز داشته‌ایم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان افزود: معاونین جمعیت هلال احمر استان در شش شهرستان مستقر شده و مسئولیت مدیریت مستقیم در شهرستان‌ها را با اختیارات لازم برعهده دارند.

وی افزود: در کل ۴۰ محل اسکان اضطراری با ظرفیت چهار هزار و ۶۰۰ نفر آماده و برنامه اقدام عملیاتی طراحی کردیم که در حال اجراست.

رضایی با اشاره به این‌که در بحث اسکان اضطراری مشکلی نداریم، عنوان کرد: درحال حاضر یک هزار و ۳۱ امدادگر در قالب ۶۱ تیم عملیاتی در نقاط مختلف استان مستقر و در آماده‌باش کامل هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان با اشاره به این‌که در حال حاضر در شهرستان‌ها گزارشی مبنی‌بر آبگرفتگی و رانش زمین نداشتیم و نیروهای ما در آمادگی ۱۰۰ درصد بسر می‌برند.

وی افزود: مردم در صورت نیاز به کمک می‌توانن با شماره ۱۱۲ جمعیت هلال‌احمر استان تماس بگیرند.

ارسال ۳۱۰ هزار نفر پیامک هشدار وقوع سیل به کشاورزان و دامداران لرستانی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ۳۱۰ هزار نفر پیامک هشدار وقوع سیل به کشاورزان و دامداران این استان ارسال شد.

عبدالرضا بازدار اظهار کرد: مهمترین موضوعی که در حال حاضر جهاد کشاورزی با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع سیل، پیگیری می‌کند، بحث اطلاع رسانی به کشاورزان، بهره‌برداران، دامداران، باغبانان و ... است.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۱۰ هزار نفر پیام از طریق سامانه سایتاک برای کشاورزان، بهره‌برداران، دامداران، باغبانان و ... ارسال شده است.

بازدار افزود: به تمامی کشاورزان، بهره‌برداران، دامداران، باغبانان و ... ‌توصیه می‌کنیم که تاسیسات و تجهیزات خود را از کنار مسیر رودخانه جمع آوری و به مناطق امن انتقال دهند.

مردم از سفرهای غیرضروری بپرهیزند/تمام محورهای مواصلاتی باز است

رئیس پلیس راه لرستان با اشاره به این‌که علی‌رغم بارش‌های روزگذشته تاکنون تمام محورهای مواصلاتی استان باز است، گفت: از مردم تقاضا داریم از سفرهای غیرضروری بپرهیزند.

سرهنگ مصطفی دالوند در جمع خبرنگاران اظهار کرد: باتوجه به اینکه از دیروز شاهد بارش باران در سطح محورها هستیم مشکل و گره ترافیکی خاصی در سطح محورهای مواصلاتی استان نداریم.

وی ادامه داد: تمام محورهای مواصلاتی استان باز است و تردد در آن‌ها جریان دارد اما سطح محورها کاملاً لعزنده است و رعایت قوانین و مقررات توسط رانندگان الزامی است.

دالوند عنوان کرد: محور مواصلاتی خرم آباد به پلدختر و بالعکس کاملاً مصدود است خواهش داریم ازرانندگان به توصیه های پلیس توجه و از محورهای جایگزین استفاده کنند.

رئیس پلیس‌راه لرستان افزود: محور چولهول برای معمولان و محور درویش که از آزادراه خارج و به سمت پلدختر و معمولان می رود به‌عنوان راه‌های جایگزین محور خرم‌آباد به پلدختر و بالعکس هستند.

وی بیان کرد: از مردم تقاضا داریم که به هشدارها توجه و این دو روز را با نیروهای امدادی همکاری داشته باشند که این بحران را بدون حادثه بگذرانیم و از آن‌ها تقاضا داریم هرجا هستند بمانند و در حاشیه رودخانه‌ها و جاهایی که امکان آب گرفتگی و طغیان رودخانه وجود دارد توقف نکنند.

دالوند با اشاره به این‌که طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی احتمال بارش برف درگردنه‌ها را داریم، اضافه کرد: از مردم تقاضا داریم که سفرهای غیرضروری را تعطیل کنند و در صورت ضرورت تجهیزات زمستانی همراه داشته باشند.

رئیس پلیس راه لرستان افزود: خودروهایی که تصادف می‌کنند یادچار خرابی می‌شوند کوتاه‌ترین راه برای دریافت کمک تماس با ۱۱۰ است که کمتر از دو دقیقه به پلیس راه اطلاع رسانی می‌شود و نیروهای ما ۱۰۰ درصد آماده بوده و تمام امکانات را بکار گرفته و در سطح محورها آماده‌باش هستیم.

وی تصریح کرد: مردم برای اطلاع از وضعیت راه‌های استان می‌توانند با شماره ۳۳۳۳۵۰۸۲ پلیس راه، تماس بگیرند.

سیلاب می‌تواند وارد بخش‌های غربی و شرقی شهر پل‌دختر شود

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان گفت: سیلاب از قسمت‌های نیمه‌تمام دیواره حفاظتی می‌تواند وارد بخش‌های غربی و شرقی شهر پل‌دختر شود.

رضا میرزایی امروز پس از بازدید از دیواره حفاظتی شهر پل‌دختر، اظهار کرد: با توجه به اینکه بخشی از دیواره ساحلی شرقی در ورودی شهر هنوز تکمیل نشده و همچنین دیواره ساحلی غربی در پایین تر از پل اول ساخته نشده، سیلاب به‌راحتی می‌تواند از این دونقطه سرریز کرده و وارد خیابان‌های ساحلی و منازل مسکونی شود.

وی با بیان اینکه سیلاب ۱۲ فروردین ۹۸ با دبی حدود ۷۰۰۰ مترمکعب در ثانیه دارای دوره بازگشت حدود یک هزارساله بود، افزود: دیواره حفاظتی شهر پل‌دختر برای سیلاب‌های با دوره بازگشت حدود ۲۰۰ سال احداث شده است، لذا در صورت وقوع سیلاب‌های با دوره بازگشت بیش از ۲۰۰ ساله، سیلاب می‌تواند از دیواره سرریز کرده و وارد شهر شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان خاطرنشان کرد: شهروندان عزیز پل‌دختری، معمولانی و روستاهای مسیر هشدارهای مدیریت بحران در خصوص سیلاب را جدی بگیرند و منازل خود را ترک و به مناطق امن پناه ببرند.

تردد در محورهای اصلی، فرعی و روستایی بروجرد برقرار است

معاون عمرانی فرمانداری بروجرد گفت: تردد در محورهای اصلی، فرعی و روستایی شهرستان برقرار است.

مسعود فلاح ، اظهار کرد: در حال حاضر خوشبختانه مشکل خاصی در سطح شهرستان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: تردد در محورهای اصلی، فرعی و روستایی شهرستان برقرار است.

معاون فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: در ۲ نقطه از محور بروجرد آب‌گرفتگی در سطح جاده ایجاد شد که سریعاً توسط نیروهای امدادی و راهداری برطرف و در حال حاضر مشکلی برای تردد وجود ندارد.

فلاح اضافه کرد: تمهیدات لازم در این راستا از قبل اندیشیده شده و کلیه نقاط بحران‌زا شناسایی و رفع خطر شده‌اند.

وی بیان کرد: شب گذشته سه خانوار در روستای همت‌آباد خانه آن‌ها تخلیه شد به دلیل اینکه پیش‌بینی می‌شد که دچار آب‌گرفتگی شوند.

معاون عمرانی فرمانداری بروجرد ادامه داد: در حال حاضر مشکل خاص و نگران‌کننده‌ای در سطح شهرستان نیست.

دبی سیلابی رودخانه خرم‌آباد ۱۴۰ مترمکعب در ثانیه است

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان گفت: دبی سیلابی رودخانه خرم‌آباد ۱۴۰ مترمکعب در ثانیه است.

رضا میرزایی امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: دبی سیلابی رودخانه خرم‌آباد در داخل شهر از ۷ مترمکعب در ثانیه روز دوشنبه هم‌اکنون به ۱۴۰ مترمکعب در ثانیه افزایش یافت و با توجه به تداوم بارش‌ها، به‌سرعت در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دبی رودخانه در حال افزایش است، لازم است منازل واقع در خیابان‌های ساحلی سریعاً تخلیه شوند و به نقاط امن‌تری منتقل شوند تا در صورت سرریز سیلاب به داخل شهر آسیب نبینند.

تجهیز ۴۰ اردوگاه اسکان اضطراری توسط جمعیت هلال‌احمر لرستان

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان گفت: ۴۰ اردوگاه اسکان اضطراری در پی بحران احتمالی سیلاب در استان ایجاد شد.

صارم رضایی امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در پی اخطارهای هواشناسی و بالا بردن سطح آمادگی جهت امدادرسانی به هم‌وطنان ۴۰ اردوگاه اسکان اضطراری در شهرهای مورد هدف توسط جمعیت هلال‌احمر استان تجهیز شد.

وی افزود: در کمپ‌های ایجاد شده ظرفیت اسکان ۴۶۰۰ نفر در قالب نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ خانواده وجود دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان بیان کرد: ۶۱ تیم عملیاتی نیز آمادگی کامل دارند که در صورت نیاز به یاری افراد آسیب دیده بشتابند.

برخی زیرگذرها و خیابان‌های خرم‌آباد بسته است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز لرستان گفت: برخی زیرگذرها و خیابان‌های خرم‌آباد بسته است.

سعید رازانی اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی میزان بارش‌ها در استان بسیار زیاد است و احتمال وقوع سیل وجود دارد.

وی ادامه داد: برای پیش‌گیری از حوادث احتمالی در سطح شهر خرم‌آباد اقدامات خوبی توسط شهرداری انجام شده و برخی از خیابان‌های ساحلی بسته شده و برخی زیرگذرها نیز مسدود است.

رازانی تاکید کرد: منازلی که کنار رودخانه قرار دارند، تمام مسائل ایمنی را رعایت کنند تا مشکلی رخ ندهد.

دادستان خرم‌آباد گفت: شهروندان از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند، چون ترافیک ایجاد می‌شود و سبب مشکل برای ماشین‌آلات سنگین خواهد شد که قصد دارند تجهیزات امدادی و راه‌های دسترسی را باز کنند.

وی گفت: از روزهای گذشته هشدارهای لازم به مردم داده شده و تمام دستگاه‌ها در حالت آماده‌باش قرار دارند.

خانه‌های در مسیر رودخانه‌ها تخلیه شدند

مدیرکل مدیریت بحران لرستان گفت: تقریباً تمام هم استانی‌هایی که در مسیر رودخانه‌ها بودند خانه‌های خود را تخلیه کرده‌اند به جز تعداد اندکی که امیدواریم هرچه سریع‌تر این کار را انجام دهند.

غلامرضا آقامیرزایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تاکنون برنامه‌های از پیش تعیین شده به درستی انجام شده و مردم نیز همکاری خوبی دارند که تقاضا داریم تا فردا ظهر این همکاری را داشته باشند.

وی ادامه داد: از مردم در کل شهرستان‌ها و بخش‌های استان تقاضا داریم که حتماً خودروهای شخصی خود را از مسیر رودخانه‌ها دور کنند اگر مردم به همین شکل همکاری داشته باشند خسارات به حداقل می‌رسد.

آقامیرزایی عنوان کرد: تاکنون همکاران امداد و نجات و پلیس‌راه از همکاری مردم راضی هستند.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان در رابطه با حوه اطلاع رسانی به مردم در رابطه با سیل احتمالی، بیان کرد: علاوه‌بر رادیو و تلویزیون برای کلیه افرادی که در استان حضور دارند پیامک ارسال شده و همه مطلع هستند.

وی افزود: هلال احمر در مسیر کل روستاها و شهرهایی که احتمال خطر داده نسبت به ایجاد کمپ اضطراری، تخلیه سالن‌های ورزشی و تجهیز آن‌ها با چادر و سایر امکانات اقدام کرده‌است.

آقامیرزایی اضافه کرد: تقریباً تمام هم استانی‌هایی که در مسیر رودخانه‌ها بودند کل وسایل و لوازم زندگی را از خانه‌هایشان خارج کردند تنها تعداد محدودی این اقدام را انجام ندادند که امیدواریم حتماً به هشدارها توجه کرده و لوازم خانه‌ای خود را خالی کنند.

تداوم بارش‌های سیل آسا / راه‌ها باز است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان گفت: با وجود اینکه از شب گذشته بارش شدید و بدون وقفه باران را در تمام محورهای استان شاهد هستیم اما همه راه‌های مواصلاتی به جز محور قدیم خرم‌آباد- پلدختر و گردنه پای آستان کوهدشت باز و تردد برقرار است.

عباس شرفی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به شرایط بحرانی از عصر روز دوشنبه پنجم اسفند به دلیل مسائل ایمنی محور خرم‌آباد- پلدختر را مسدود کردیم و محورهای دهلیج، چولهول و پاعلم را به عنوان جایگزین در نظر گرفتیم، گردنه پای آستان در محور کوهدشت- گراب نیز بدلیل عملیات ریزش‌برداری درپی عملیات انفجار توسط پیمانکار راه و شهرسازی مسدود شده است و تردد در محور جایگزین آن از مسیر کت کن- خسروآباد- کوهنانی صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با برنامه‌ریزی در ستاد مدیریت بحران راهداری لرستان و تقسیم کاری که صورت گرفت از ساعات اولیه روز دوشنبه پنجم اسفند تمام‌ نیروها و ماشین آلات به خصوص در محورهای حساس به حالت آماده باش درآمدند و تا این لحظه هیچ‌گونه خللی در تردد رخ نداده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان از مردم نجیب استان خواست در این شرایط از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.

آماده باش تمامی دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان لرستان

مدیرکل مدیریت بحران لرستان به منظور جلوگیری خسارات ناشی از سیل احتمالی از آماده‌باش تمامی دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان در استان خبر داد.

غلام‌رضا آقامیرزایی با اشاره به اقدامات انجام شده به‌منظور جلوگیری از خسارات ناشی از سیل احتمالی روزهای آتی در استان، گفت: به دنبال پیش‌بینی ورود سامانه بارشی قوی به جو لرستان فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و دستگاه‌های خدماتی و امدادی در آمادگی کامل قرار دارند.

وی افزود: همچنین سپاه حضرت ابولفضل (ع) با ظرفیت ۴۲ گردان، ۵۶ گروه جهادی و ۴ موسسه قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) با تجهیزات و امکانات لازم در حال آماده‌باش کامل هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استان با بیان اینکه اطلاع‌رسانی و هشدارهای لازم از طریق رسانه‌ها و سیستم‌های هشداردهنده دستگاه‌های خدمات رسان به مردم و مناطق مسکونی اطراف رودخانه‌ها داده شده است، افزود: همچنین شرکت مخابرات استان به تمامی تلفن‌های همراه اول، ایرانسل و... در سطح استان طی سه مرحله پیامک‌های هشدار دهنده ارسال کرده است.

وی بیان کرد: در صورت وقوع سیل برای اسکان اضطراری فرمانداری‌ها با همکاری هلال احمر و شهرداری‌ها از ظرفیت سالن‌های سرپوشیده استفاده خواهند کرد.

آقامیرزایی ادامه داد: در این راستا دانشگاه علوم پزشکی برای تامین شرایط بهداشتی و جلوگیری از انتشار بیماری‌های واگیردار در این کمپ‌ها اقدامات و تمهیدات لازم را در نظر گرفته‌ است.

ایجاد کمپ‌های اضطراری برای چند روستای خرم‌آباد

رئیس جمعیت هلال احمر خرم‌آباد از ایجاد کمپ اضطراری در شهر و روستاهای این شهرستان خبر داد.

مجتبی محمدی ، گفت: برای پیش‌گیری از سیل‌زدگی روستاییان شهرستان خرم‌آباد کمپ‌هایی به منظور استقرار آنان برقرار شده تا در صورت بروز خطر، مردم در امان باشند.

وی تاکید کرد: میزان کمک‌رسانی به هر روستا بر اساس تعداد نفرات آن روستا است.

محمدی اظهار کرد: یک کمپ در سالن ورزشی دانشگاه پیام‌نور شهرستان خرم‌آباد برای اهالی روستاهای کهریز قدیم، کهریز جدید، کرگانه و دهنو کمالوند و همچنین برای روستای هفت‌چشمه کمالوند در مسجد روستای کمالوند برقرار شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر خرم‌آباد افزود: همچنین چندین مکان برای کمپ اضطراری در شهر خرم‌آباد نیز تعیین شده است.

وی گفت: با توجه به اخطاریه هواشناسی؛ اقدامات لازم برای حوادث احتمالی درنظر گرفته شده است.

لایروبی ۱۶ کیلومتر از بستر رودخانه‌های ورودی مرکز لرستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان پس از بازدید از رودخانه‌های سطح شهر خرم‌آباد گفت: حدود ۱۶ کیلومتر از بستر رودخانه‌های ورودی لایروبی شده است.

رضا میرزایی اظهار کرد: حدود ۱۶ کیلومتر از سه رودخانه ورودی به داخل شهر خرم‌آباد شامل رودخانه کرگانه از پایین‌دست روستای کهریز تا محدوده روستای تجره به طول ۷ کیلومتر، ورودی خرم رود از تنگ شبیخون تا پایین‌دست روستای پاپی خالدار به طول ۶ کیلومتر و رودخانه کاکاشرف از روستای ده محسن تا پل ماسور به طول حدود ۳ کیلومتر به کارفرمایی شرکت آب منطقه‌ای از محل اعتبارات سیل لایروبی شیده است.

وی با بیان اینکه در بازه‌هایی که لایروبی شده، مشکل طغیان سیلاب را نداریم، افزود: تاب‌آوری رودخانه خرم‌آباد در داخل شهر حدود ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه است و این رودخانه سیلاب‌های با دبی ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه را بدون خسارت از خود عبور می‌دهد.

میرزایی گفت: پیش‌بینی می‌شود در روز چهارشنبه هفته جاری سیلابی با دبی حدود ۵۴۰ مترمکعب در ثانیه در خرم‌ رود رخ دهد.

وی بیان کرد: متأسفانه در طی سال‌های گذشته بخش‌هایی از بستر سیلابی و حریم رودخانه خرم‌آباد تبدیل به پارک، خیابان ساحلی، زیرگذر، اماکن تجاری و مسکونی شده و همین تغییر کاربری‌های غیرقانونی، ظرفیت آبگذری رودخانه را کاهش و ریسک سیلاب آن را افزایش داده است.

میرزایی تصریح کرد: مشکل سیلاب شهر خرم‌آباد فقط با احداث سدهای مخزنی مخمل‌کوه، سراب تلخ و کاکاشرف در بالادست، آزادسازی حریم رودخانه و تصرفات غیرقانونی و ساماندهی دیواره‌های حفاظتی و اجرای طرح جمع‌آوری رواناب‌های سطحی داخل شهر برای همیشه حل خواهد شد.

آماده باش یک هزار نیروی داوطلب جمعیت هلال احمر لرستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان از آماده باش هلال احمر استان در پی پیش‌بینی ورود سامانه بارشی پر قدرت به این استان خبر داد.

صارم رضایی اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌ها در سه بخش انجام شده که بارش‌ها به ویژه در شهرستان های استان  قابل هشدار است.

وی بیان کرد: کلیه پرسنل، جوانان، امدادگران و داوطلبان به همراه تیم‌های واکنش سریع در استان در حالت آماده‌باش قرار دارند و تجهیزات برای مقابله با سیلاب نیز فراهم شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان گفت: جمعیت هلال احمر استان آمادگی کامل دارد با بهره‌گیری از الگوی مدیریتی سیل فروردین ماه امسال کانون‌های بحران تقسیم شدند که در همین راستا نمایندگان سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز در استان حضور یافتند.

وی با بیان این که امروز ۶۱ تیم عملیاتی به امدادرسانی پرداختند، گفت: بیش از یک هزار نیروی داوطلب آمادگی دارند تا در صورت نیاز به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند.

رضایی تصریح کرد: انبارهای امدادی نیز به اقلام مورد نیاز تجهیز شده است و در صورت نیز از سایر استان ها نیز وارد خواهیم کرد.

پیک سیلاب تا ۲۰ ساعت آینده به پل‌دختر خواهد رسید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان از ورود موج اول سامانه بارشی به استان و شروع بارندگی‌های شدید در شهرستان خرم‌آباد و بخش‌های علیای حوضه آبریز رودخانه کشکان خبر داد.

رضا میرزایی بیان کرد: موج اول سامانه بارشی وارد استان شده و بارندگی‌های نسبتاً شدید از ساعت ۹ شب دوشنبه در شهرستان خرم‌آباد و بخش‌های علیای حوضه آبریز رودخانه کشکان آغاز شده که در صورت تداوم بارش‌ها تا پایان روز سه‌شنبه رواناب‌های ناشی از آن به‌صورت سیلاب به پل‌دختر می‌رسد.

وی افزود: پیک سیلاب ناشی از موج اول بارش‌ها تا حدود ۲۰ ساعت آینده به شهر پل‌دختر خواهد رسید.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان بیان کرد: دوشنبه به‌اتفاق مهندس امیری معاونت عمرانی استاندار لرستان از پروژه‌های ساماندهی رودخانه و لایروبی‌های حوزه شهرستان‌های خرم‌آباد، چگنی و پل‌دختر بازدید به عمل آمد و دستورات مقتضی جهت به‌کارگیری تمهیدات لازم برای مقابله با سیلاب احتمالی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه داده شد.

وی گفت: همه دستگاه‌های اجرایی به دستور دکتر خادمی استاندار لرستان در نقاط آسیب‌پذیر حوزه شهرستان‌های خرم‌آباد، چگنی، پل‌دختر، دورود و سایر نقاط استان در آماده‌باش کامل به سر می‌برند و در بین دستگاه‌های اجرایی جهت مقابله با سیلاب احتمالی پیش رو تقسیم‌کار شده است.

میرزایی تصریح کرد: به همه همشهریان پل‌دختری و معمولان چگنی و روستاهای ساحل رودخانه کشکان و خرم‌آباد و شهر دورود و روستاهای مسیر رودخانه تیره اعلام می‌کنیم که تا پایان سیلاب‌های احتمالی منازل خود را ترک و به مناطق امن پناه ببرند.