۰ نفر

ایجاد مانع در صادرات برق صلاح نیست

۱ اسفند ۱۳۹۸، ۲:۱۷
کد خبر: 418350
ایجاد مانع در صادرات برق صلاح نیست

نایب رییس سندیکای صنعت برق ایران گفت: احتمال قطع صاردات برق به دلیل تامین نشدن گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها در شرایط فعلی کشور که درگیر تحریم‌ها است به صلاح نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «پیام باقری» افزود:چنانچه براساس افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، خللی در کار صادرات برق ایجاد شود، از نظر تعهدات بین المللی به ضررکشوراست، زیرا از نظر بین المللی پایبندی جمهوری اسلامی به صادرات بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: اکنون و در شرایطی که کشور عراق برای پنجمین بار از معافیت‌ها در باره واردات انرژی از کشورمان برخودار شده، نبایداجازه داد این مزیت به دلیل مسایل داخلی با مشکل روبرو شود.

باقری گفت: ایجاد ممانعت در صادرات برق در جامعه جهانی اثر منفی برای کشورمان به همراه خواهد داشت، بنابراین شایسته نیست که به این سمت حرکت کنیم.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اضافه کرد: قطع صادرات برق علاوه برکاهش درآمد ها، عواقب ناخوشایند بین المللی خواهد داشت که این وجه از جنبه کاهش درآمدها مهمتر است.

وی یادآور شد: وقوع چنین شرایط در سال ۹۷ و قطع صادرات برق به عراق به دلیل کمبود ظرفیت تولید در کشور قبلا تجربه شده و این موضوع هم برای عراق عوارض ناخوشایندی داشت و هم به جایگاه کشورمان در جهان در این بخش، خدشه وارد ساخت.

باقری افزود: پایبندی به تعهدات بین المللی در شرایطی که کشورمان درگیر تحریم ها است، اهمیت زیادی دارد و نباید اجازه داد خدشه ای در این زمینه وارد شود.

نایب رییس سندیکای صنعت برق در عین حال از تداوم صادرات برق به عراق خبر داد و خاطرنشان ساخت:براساس قراردادهای سالانه ای که قابل تمدید است به عنوان تعهداتی که از طرف ایران باید انجام شود، صادرات به میزان مشخصی از انرژی به کشور عراق درحال انجام است .

وی گفت: البته این نوع قراردادها به لحاظ پیک تابستان و زمستان تغییر دارد، ولی این قرارداد جاری است وبراساس تعهدات برق به عراق صادرمی شود.

باقری به پیوند شبکه برق دو کشور در آبانماه امسال اشاره کرد و گفت: اتصال شبکه دو کشور گام مثبتی برای تبدیل ایران به قطب برق منطقه است.