۰ نفر

هزینه آبخیزداری کمتر از جبران خسارت سیل

۱ اسفند ۱۳۹۸، ۲:۱۳
کد خبر: 418349
هزینه آبخیزداری کمتر از جبران خسارت سیل

یک کارشناس حوزه آب گفت: هزینه لازم برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در قیاس با هزینه‌ها و خسارات تحمیل شده پس از سیل بسیار اندک بوده و این هزینه‌ها نوعی سرمایه گذاری است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محمدامین مرادی، کارشناس مرکز راهبردی آب، انرژی و محیط زیست با بیان اینکه در بین مواد کشف شده روی زمین، آب را می‌توان مهم‌ترین آن‌ها دانست، گفت: نیاز انسان به آب برای ادامه حیات، ابتدایی‌ترین و البته مهم‌ترین خاصیت این ماده است که بر همگان آشکار است و به همین دلیل، تأمین آب جزو اساسی برنامه‌های دولت‌ها و کشورهای مختلف شده است و بیراه نیست که جنگ آینده را، جنگ بر سر آب می‌دانند.

وی افزود: وجود منابع کافی آب و همچنین بهره برداری مناسب از منابع موجود جهت استفاده در شرب، صنعت و کشاورزی جزو ملزومات امنیت، پیشرفت و توسعه هر کشوری است. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

ایجاد چالش آبی با افزایش برداشت از منابع زیرزمینی

مرادی با بیان اینکه در دهه‌های اخیر، برداشت آب از منابع تجدیدپذیر و منابع زیرزمینی در کشور ما رشد فزاینده‌ای داشته است، ادامه داد: اما متأسفانه به دلیل سوءمدیریت و بی توجهی به مفهوم توسعه پایدار، هم اکنون دچار مشکلاتی در خصوص آب هستیم.

به گفته این کارشناس حوزه آب راهکارها و پروژه‌های بسیاری در خصوص برطرف کردن معضلات آبی کشور انجام شده و در حال انجام است. بنابراین انجام مطالعات علمی و آسیب شناسی معضلات موجود برای گرفتن تصمیم‌های مناسب در این حوزه، ضروری و لازم است. به دلیل قرارگیری بخش اعظم کشور در ناحیه خشک و نیمه خشک، کشور ایران با میانگین ۲۵۰ میلی متر بارندگی در سال جزو کشورهای کمتر برخوردار از نعمت آب است. این در حالی است که میانگین جهانی بارندگی در دنیا حدود ۸۶۰ میلی متر است.

بی توجهی به پیشگیری؛ افزایش هزینه‌های درمان

وی با اعلام اینکه امسال شاهد افزایش میزان نزولات جوی تا بدین جای سال بودیم که متأسفانه منجر به سیلاب در استان‌های مختلف شد، اظهار داشت: آخرین مورد سیلاب، استان سیستان و بلوچستان است. بهره‌برداری و جذب حداکثری این بارش‌ها می‌تواند نیاز آبی کشور را تأمین کند و در سمت مقابل تهدید سیل را به فرصت تبدیل کند. موضوعی که لزوم توجه به امر آبخیزداری را نشان می‌دهد.

مرادی توضیح داد: کمبود اعتبارات تخصیص داده شده به بحث آبخیزداری در سال‌های متوالی سبب شده که نسبت به برنامه تدوین شده عقب باشیم. این در حالی است که هزینه لازم برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در قیاس با هزینه‌ها و خسارات تحمیل شده پس از سیل بسیار اندک است و این هزینه‌ها به مانند یک سرمایه گذاری است که از ضررهای حتمی ناشی از سیل جلوگیری می‌کند و از طرفی بهره برداری از نزولات جوی را بیشتر می‌کند. امری که با توجه به میانگین بارش کشور و نیاز آبی کشور برای توسعه بسیار لازم و مهم است.

نقشه خشکسالی کشور بین سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۷