۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آرامکو رویایی که محقق نشد/ قیمت سهام غول نفتی سعودی از صعود بازماند

۳۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۲۴
کد خبر: 418186
آرامکو رویایی که محقق نشد/ قیمت سهام غول نفتی سعودی از صعود بازماند

در پی افت شدید قیمت نفت در ماه گذشته و نبود چشم انداز روشن برای تقویت تقاضای طلای سیاه ، قیمت سهام تازه وارد شرکت آرامکو در بورس عربستان همچنان در زیر قیمت عرضه اولیه معامله می شود .

به گزارش اقتصادآنلاین، با گذشت نزدیک به دوماه از عرضه اولیه سهام شرکت آرامکوی عربستان در بازار سهام این کشور، نه تنها قیمت سهام این شرکت رشدی را به خود ندیده ایت، بلکه در یک روند نزولی و اصلاحی فرسایشی درجا می زند.

از سوی دیگر در ماه اخیر به دلیل افزایش نگرانی ها از شیوع ویروس کرونا و تداوم کاهش قیمت نفت، بار منفی روانی تحمیل شده به قیمت سهام این شرکت افزایش یافته و این شرکت بیشتر رشد قیمت پس از عرضه اولیه خود را از دست داد.

شرکت آرامکو پس از عرضه اولیه ۱.۵ درصد از سهام خود در بورس عربستان، ۲۵.۶ میلیارد دلار نقدینگی از بازار به دست آورد. در ماه ژانویه امسال نیز پس از آنکه آرامکو بخش دیگری از سهام خود را واگذار کرد، درآمد آن از فروش سهام به ۲۹.۴ میلیارد دلار افزایش یافت.

ارزش سهام آرامکو در چند روز نخست پس از عرضه، ۱۹ درصد افزایش یافت و سبب شد مجموع ارزش این شرکت به بیش از ۲ تریلیون دلار برسد.

با این همه، در چند هفته گذشته ارزش سهام آرامکو با افت تدریجی و مدوام روبه‌رو شد و به قیمت اولیه خود بازگشت.

WhatsApp Image 2020-02-19 at 2.15.24 PM

باتوجه افت قیمت سهام این شرکت از ابتدای عرضه اولی تاکنون، مجموع ارزش آرامکو به ۱.۷۵ تریلیون دلار سقوط کرده است. گفتنی است هر سهم شرکت آرامکوی عربستان امذپزدر بازار سهام عربستان «تداول» به قیمت ٣٣.٢ ریال معامله شد که در پایین ترین قیمت یک ماه اخیر است.