۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تشریح آخرین وضعیت طرح‌های پترول/ از بورسی شدن ارومیه تا تکمیل پارک‌های پتروشیمی/ رشد ١.۵برابری سود تنها در شش ماه

۱۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۸:۴۲
کد خبر: 415669
تشریح آخرین وضعیت طرح‌های پترول/ از بورسی شدن ارومیه تا تکمیل پارک‌های پتروشیمی/ رشد ١.۵برابری سود تنها در شش ماه

در حالی سود شش ماهه شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی ایرانیان ١.۵برابر کل سود سال مالی گذشته است که پیش‌بینی می شود با بهره‌برداری کامل از دو پتروشیمی ارومیه و ایلام و عرضه سهامشان در بورس در آینده نزدیک ، این سود بازهم جهش قابل توجهی داشته باشد .

به گزارش اقتصاد آنلاین، روز جاری رسول اشرف زاده مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی ایرانیان طی یک نشست خبری به تشریح آخرین وضعیت طرح های در دست اجرای این شرکت پرداخت.

جهش سود پترول در شش ماهه ابتدایی سال مالی جاری  

اشرف زاده با تاکید بر اقدامات صورت گرفته در تسریع طرح های جاری شرکت و  افزایش روند سودآوری گفت: در شش ماهه ابتدایی سال جاری بالغ بر ٧۴۵ میلیارد تومان سود کسب کردیم که بیشتر از مدت مشابه سال قبل است که باتوجه به این رقم  تاکنون سود هر سهم پترول به عدد ٣٧٣ ریال رسیده که بسیار بالاتر از پیش بینی ها است . گفتنی است این شرکت در سال مالی گذشته ۵١٢ میلیارد تومان سود خالص کسب کرده بود.

ثبت رکورد جدید در ارزش بازار پترول

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی ایرانیان در ادامه به رکورد جدید این شرکت در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در ٨ بهمن ماه سال جاری رکورد جدیدی در بورس برای سهام پترول ثبت شد که ارزش بازار این سهم برای اولین بار  به رقم ٧۶٠٠ میلیارد تومان رسید.

وی یادآور شد که: قیمت سهم در ١۵ ماه پیش ١٣٨٠ ریال بود که هم اکنون با جهش قابل توجه به ٣٨۵٩ ریال رسید که نشان از روند صعودی عملکرد این شرکت در اتمام پروژه ها دارد. 

اشرف زاده همچنین تاکید کرد: خوشبختانه با اطمینان می گوییم که قیمت سهام در این شرکت واقعی است یعنی دستکاری شده نبوده و سهامداران می توانند به آن اعتماد کنند.

تسریع در تامین مالی از طریق اخذ تسهیلات ارزی و ریالی 

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی ایرانیان در خصوص تامین مالی طرح های در دست اجرا در شرایط سخت اقتصادی گفت: در طی ١۵ ماهه گذشته  بالغ بر ٢١٠٠میلیارد تومان تسهیلات ریالی از بانک های داخلی دریافت کردیم. همچین بخشی از تامین مالی پروژه ها نیز از طریق وام های ارزی انجام شد که در این بین  ٢٠٣ میلیارد یوان از چین و ٨۶.۵ میلیارد یورو از اروپا فاینانس ایجاد کردیم و بدین وسیله بخش قابل توجهی از نیازهای مالی طرح های در دست شرکت را به مراحل پایانی رساندیم.

پتروشیمی ارومیه در یک قدمی بورسی شدن

اشرف زاده در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در پتروشیمی ارومیه گفت: طرح پتروشیمی ارومیه باتوجه به تلاش های انجام شده تا تاپایان سال از طرح های در دست اجرای پترول خارج شده و سهامش در بورس عرضه خواهد شد اما باید احتمالاتی در نظر گرفت که شاید بورس مدارکی بخواهد اما قطعنا این عرضه تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده انجام می شود.

به گفته اشرف زاده پتروشیمی ارومیه از ابتدای کار به دلیل برخی مشکلات زیان ده بود اما با تغییراتی که در روند تولید آن اجرا شد به سوددهی رسیده و می تواند در بورس عرضه شود . همچنین طرح سولفات پتاسیم این پتروشیمی به ظرفیت ۴٠ هزار تن  نیز تا پایان سال وارد مدار تولید خواهد شد.

وی افزود: باتوجه به اقدامات انجام شده انتظار می رود تا سال آینده طرح پارک پتروشیمی ارومیه نیز به اجرا برسد. از ویژگیهای های اصلی این طرح میزان اشتغال مستقیم برابر  با ٩۴٠ نفر و غیر مستقیم برابر با ٢٩٠٠ نفر خواهد بود که این میزان شغل تنها با سرمایه گذاری ٧۴٠ میلیارد تومانی رقم خواهد خورد . همچنین قابل توجه است که نرخ بازگشت سرمایه این طرح نیز برابر با ٣٠ درصد است که در نرم صنعت عدد قابل قبولی محسوب می شود.

تلاش ها برای بهره‌برداری از پتروشیمی ایلام شدت یافته است 

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان در ادامه به طرح پتروشیمی ایلام و پارک پروپیلن اشاره کرد و گفت: طرح ملی پروپیلن نیز تمام تجهیزاتش ۵ روز پیش وارد شد که یک واحد ١۵٠ هزار تنی در پتروشیمی ایلام است که با راه اندازی این طرح بطور چشمگیری از خام فروشی جلوگیری خواهد شد. وی یادآور شد که برای تامین مالی این طرح مبلغ ١۵٠ میلیارد تومان از بانک تسهیلات گرفتیم و ٣٠٠ میلیارد تومان هم از طریق انتشار اوراق مشارکت قرار است تامین شود. تنها مشکل حال حاضر این واحد کمبود خوراک است که در حال یافتن منبع تغذیه هستیم و به احتمال قوی این واحد در اوایل سال ١۴٠١ به مرحله تولید خواهد رسید .

وی افزود : در این قسمت نیز در نظر داریم پارک پروپیلن احداث کنیم که ۶ منطقه در آن وجود دارد که ١٢٠٠ میلیارد تومان نیاز به سرمایه گذاری دارد و میزان اشتغال مستقیم آن برابر با ۴٨٣٠ نفر خواهد بود و نرخ بازگشت سرمایه در این پروژه برابر با ٣١ درصد پیش بینی شده که رقم قابل توجهی است .

گفتنی است از دیگر طرح ها ی این پتروشیمی واحد شیرین سازی بود که در ماه گذشته به بهره برداری رسمی رسید.

در خصوص واحد الفین این پتروشیمی نیز اشرف زاده گفت : درحال حاضر سه عدد از کوره ها در سرویس قرار گرفته و افتتاح رسمی آن به سه ماهه ابتدایی سال بعد موکول شده که بدین طریق پتروشیمی ایلام بطور کامل از طرح های پترول خارج خواهد شد و با تکمیل این طرح نیز شاهد ورود سهام پتروشیمی ایلام به بازار سرمایه خواهیم بود.

تشریح عملکرد در واحد لردگان

 به گفته اشرف زاده مهم ترین مشکل این واحد پتروشیمی، دور  بودن از زوم منطقه‌ای پتروشیمی است اما با تلاش های انجام شده فاز اول این طرح در شهریورماه با در یافت  یوتیلیتی در مدار قرار گرفت. بخش آمونیاک به ظرفیت ۶٧٠ هزار تن در سال جاری به مرحله تولید آزمایشی رسید که تجاری سازی محصول آن در فروردین سال آینده انجام می شود. بخش اوره این پتروشیمی نیز به ظرفیت یک میلیون و ٧۵ هزار تن اوره تولید آزمایشی و تجاری خود را در سه ماهه ابتدایی سال آینده به انجام می رساند .

به گفته اشرف زاده، یکی از دغدغه های لردگان بحث بازار محصول است که برای برطرف کردن اقدامات مانیتورینگ در حال انجام است . همچنین از ١۵ ماه پیش مطالعات انجام شد، یکی برای تولید ملامین و دیگری محصولات پایین دست اوره.  گفتنی است می توان از اوره ٢٠٠ نوع محصول به دست آورد اما اولویت تولید هرکدام از محصولات پایین دستی در داشتن بازار جذاب و سودآور است. 

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی ایرانیان در خصوص اقدامات انجام شده برای پارک رزینی لردگان نیز گفت: ١٣٠٠ میلیارد تومان سرمایه گذاری برای پارک رزینی اوره درنظر گرفته شده که یکی از مهم ترین اهداف آن  ٣٠٠٠ نفر اشتغال مستقیم و ١٢٢٠٠ نفر غیرمستقیم است و نرخ بازده داخلی  این پروژه ٣١.٨ درصد تخمین زده شده که کار مطالعاتی اولیه انجام شده و پیگیر آن هستیم .

وی در ادامه این طرح عنوان کرد: فاز توسعه‌ای لردگان را در پارک ملامین لردگان تعریف کردیم که ۴۶٨ میلیارد تومان سرمایه گذاری برای واحد ملامین و ١٢٠٠ نفر اشتغال مستقیم و نرخ بازده آن برابر با ٢٢ درصد خواهد بود.

افزایش سرمایه ۵ درصدی پترول در راه است 

اشرف زاده در پایان خاطرنشان کرد: در پترول دو رویکرد سرمایه گذاری در بورس و طرح های توسعه ای که به سمت پایین دست توجه دارد در اولویت است چراکه محصولات پایین دستی ارزش افزوده بیشتری نسبت به محصولات خام دارند . به همین منظور افزایش سرمایه ۵٠ درصدی شرکت مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد که پیش بینی می شود طی آن سرمایه شرکت از رقم ٢هزار میلیارد تومان تا پایان سال به ٢٩۵٠ میلیارد تومان افزایش یابد.

اشرف زاده