۰ نفر

مسکو از پیشنهاد اوپک پلاس برای تعمیق کاهش تولید نفت حمایت کرد

۱۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۹:۱۶
کد خبر: 415471
مسکو از پیشنهاد اوپک پلاس برای تعمیق کاهش تولید نفت حمایت کرد

روسیه اعلام کرد که از پیشنهاد تعمیق کاهش تولید نفت در چارچوب توافق کاهش عرضه تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک حمایت می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز پنجشنبه (۱۷ بهمن‌ماه) گفت: روسیه از پیشنهاد مطرح شده پس از پایان نشست دو روزه کارشناسان فنی اوپک و غیراوپک موسوم به جی‌تی‌سی (JTC) برای تعمیق کاهش عرضه نفت تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای جبران افت تقاضای ناشی از تشدید شیوع ویروس کرونا حمایت می‌کند.

سه منبع آگاه به رویترز گفتند: کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک پس از دو روز نشست در دبیرخانه اوپک واقع در وین پیشنهاد داده است که تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک موسوم به اوپک پلاس در قالب بیانیه همکاری (Declaration of Cooperation) روزانه 600 هزار بشکه دیگر از تولید خود بکاهند.

وزیران نفت و انرژی اوپک در یکصدوهفتادوهفتمین نشست عادی این سازمان در وین به همراه تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان، بر سر افزایش ۵۰۳ هزار بشکه و در مجموع یک میلیون و ۷۰۳ هزار بشکه‌ کاهش عرضه توافق کردند.

سهم اعضای اوپک در توافق برای تعمیق کاهش تولید نفت روزانه ۳۷۲ هزار بشکه و سهم کشورهای غیرعضو اوپک ۱۳۱ هزار بشکه بوده است، بر این اساس ۱۰ عضو اوپک باید روزانه یک میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهند، ایران، لیبی و ونزوئلا از توافق کاهش عرضه مستثنا شده‌اند.

پیشنهاد تعمیق کاهش روزانه 600 هزار بشکه‌ای عرضه نفت تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک، حدود ۰.۶ درصد از عرضه جهانی است و به مجموع کاهش کنونی روزانه یک میلیون  و 703 هزار بشکه‌ای اوپک و متحدانش که از یکم ژانویه 2020 اجرایی شده است، افزوده می‌شود.

کشورهای حاضر در توافق کاهش عرضه اوپک و غیر اوپک در قالب بیانیه همکاری (Declaration of Cooperation) موسوم به اوپک پلاس در مجموع 40 درصد از تولید نفت خام جهان را به عهده‌ دارند.

وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری در مکزیکو سیتی در پاسخ به پرسشی درباره موضع روسیه درباره پیشنهاد نشست دو روزه کارشناسان اوپک و غیراوپک برای تعمیق کاهش تولید نفت به‌منظور بهبود قیمت‌های جهانی نفت خام، گفت: ما از این ایده حمایت می‌کنیم.

لاوروف اظهار کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به‌تازگی با ملک سلمان، پادشاه سعودی درباره آثار منفی ویروس کرونا بر بازار، قیمت‌ها و تقاضای جهانی نفت خام گفت‌وگو کرده است.

وی گفت: بی‌شک این موضوع عواقبی برای بازار نفت به همراه خواهد داشت.

لاوروف تصریح کرد: روسیه در حال رایزنی برای تعیین بهترین اقدام‌ برای همه حاضران و فعالان در بازارهای جهانی نفت خام است.

حمایت روسیه از پیشنهاد تعمیق کاهش تولید می‌تواند راه را برای تغییر زمان برگزاری صدوهفتاد و هشتیمن نشست فوق‌العاده اوپک و هشتمین نشست مشترک وزارتی اوپک و غیراپک از مارس به فوریه باز کند تا سرانجام اوپک و متحدانش برای بهبود شرایط بازارهای جهانی نفت خام به یک تصمیم نهایی برسند.

کمیته فنی مشترک (JTC) پیشنهاد تعمیق کاهش روزانه 600 هزار بشکه‌ای را پس از دو روز نشست در وین (سه‌شنبه و چهارشنبه، 15 و 16 بهمن‌ماه) ارائه داد، اما مانند کمیته وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیراوپک (JMMC) این نهاد تصمیم گیرنده نیست بنابراین تصمیم نهایی با حضور وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در نشست‌ 13 عضو اوپک و نشست مشترک وزارتی 23 تولیدکننده عضو و غیرعضو اوپک گرفته می‌شود.