۰ نفر

ساز ناکوک کرملین در بازار نفت

۱۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۰۴
کد خبر: 415208
ساز ناکوک کرملین در بازار نفت

جلسه کمیته فنی اوپک درباره تاثیر ویروس کرونا بر بازار نفت روز گذشته به پایان رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، هر چند از همان ابتدا کاهش چند دلاری قیمت نفت در بازار اغلب کارشناسان از تمایل اوپک و هم‌پیمانانش برای کاهش بیشتر بشکه‌های نفتی از بازار نفت سخت گفتند اما روز گذشته اخبار منتشره حاکی از مخالفت مهم‌ترین غیرعضو اوپک‌، روسیه از کاهش تولید بود. از زمان انتشار ویروس کرونا تاکنون قیمت نفت برنت به دلیل کاهش نزدیک به 3 میلیون بشکه‌ای خرید روزانه نفت چین افت شدیدی پیدا کرد. قیمت نفت برنت در کمتر از دو هفته 10 دلار سقوط داشت به گونه‌ای که در معاملات دوم بهمن سال جاری در بازار جهانی به قیمت 64 دلار و 35 سنت در هر بشکه رسید در حالی که این قیمت برای روز گذشته و تا لحظه نگارش گزارش(ساعت 17 چهارشنبه) به 54 دلار و 70 سنت رسید. نفت شیل آمریکا نیز برای اولین بار در یک سال اخیر زیر 50 دلار معامله شد. شیل روز سه‌شنبه با قیمت 49 دلار و 61 سنت معامله شد.

مهمان چینی در نشست فنی اوپک

تاریخ برگزاری نشست اوپک برای بررسی کاهش تولید در 3 ماه ابتدایی 2020 پیش از شیوع کرونا 5 و 6 مارس بود. اما با افزایش شمار مبتلایان به این ویروس همچنین ترس جهانی از استمرار مبادلات و مراودات با چین و کاهش رشد اقتصادی برخی شهرهای این کشور، تاریخ نشست کمیته فنی مشترک اوپک و غیراوپک به هفته جاری و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تغییر کرد. JTC در اولین روز نشست خود به بررسی آثار ویروس کرونا بر بازار نفت و چشم‌انداز این بیماری پرداخت. علاوه بر نمایندگان اوپک و غیراوپک، ون کوان‌، نماینده چین در سازمان ملل نیز در این جلسه شرکت کرد که از راهکارهای پیش رو همچنین اقدامات کشورش در خصوص کاهش تلفات این بیماری توضیحاتی ارایه کرد. کمیته فنی اوپک و غیراوپک معتقد است اگر چشم‌انداز کنترل شیوع کرونا و بهبود مبتلایان تا 6 ماه آینده در بازار مشاهده نشود‌، بازار نفت نامتعادل‌تر خواهد شد. به گونه‌ای که با انفعال اوپک پلاس می‌توان انتظار مازاد عرضه بیشتری را در بازار داشت. با وجود کاهش 3 میلیون بشکه‌ای خرید نفت چین به نظر می‌رسد، مازاد عرضه در 3 ماهه دوم سال 2020 روزی یک میلیون بشکه خواهد بود. بنابراین تولیدکنندگان بزرگ برای تعادل قیمت در بازار لازم است تا یک میلیون بشکه نفت را کاهش دهند. این امر لزوم اتخاذ یک تصمیم عاجل از سوی این کارتل نفتی را بیش از پیش افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد، اوپک پلاس باید برای سال جاری محدودیت‌های تولیدی بیشتری اعمال کند تا از اضافه عرضه تخمین زده شده در بازار جلوگیری شود. با این وجود کارشناسان معتقدند که اوپک با نبود اطلاعات کافی در خصوص تاثیر میان‌مدت کرونا بر اقتصاد و نفت مواجه است. بنابراین ممکن است تصمیمات با یک شکاف زمانی اتخاذ شوند که در این صورت انتظار افت مازاد عرضه از بین خواهد رفت.

عربستان خواهان کاهش تولید

اضطراب از کاهش بیشتر قیمت در راهرو وزارت انرژی عربستان از همان روزهای نخستین شیوع این بیماری به سایر قاره‌ها وجود داشت و هر روز نیز بیشتر می‌شود. وزیر انرژی عربستان اولین مقام رسمی بود که از رصد بازار نفت سخن گفت و پس از صحبت‌های او بود که کارشناسان پیش‌بینی کردند ممکن است نشست اوپک زودتر از زمان برنامه‌ریزی شده، برگزار شود. روز دوشنبه و پس از آنکه قیمت نفت با 12.5 درصد کاهش و با بدترین عملکرد از نوامبر 2018‌ به 55 دلار رسید، پوتین با بن سلمان تلفنی گفت‌وگو کرد هر چند جزییاتی از این مکالمه منتشر نشد و کلیاتی مانند ثبات بازار و اتخاذ تصمیمی با هماهنگی طرفین در رسانه انتشار یافت اما اظهارات روز گذشته الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه مبنی بر زود بودن کاهش بیشتر تولید نفت، نشان از موضع کرملین دارد. مخالفت روسیه با اتخاذ تصمیمی مبنی بر کاهش بیشتر تولید در حالی است که عراق با حمایت از طرح عربستان از ثبات بازار برای افزایش قیمت حمایت کرد. به نظر نمی‌رسد عربستان و عراق که بودجه‌ای وابسته به درآمدهای نفتی دارند، منتظر اعلام رضایت روسیه برای کاهش تولید بمانند. هر چند عدم کاهش تولید روسیه به معنای از دست رفتن سهم اوپکی‌ها در بازار نفت است بنابراین تصمیم‌گیری در خصوص آینده نفت همچنان پرابهام است.