۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش نظارت‌ها برای کاهش سرقت نفت از خطوط انتقال/ بهره مندی 70درصدی خطوط لوله و مخابرات از توان داخلی

۱۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۵۶
کد خبر: 414702
افزایش نظارت‌ها برای کاهش سرقت نفت از خطوط انتقال/ بهره مندی 70درصدی خطوط لوله و مخابرات از توان داخلی

افزایش قیمت بنزین و رشد تولید پالایشگاه ها، همزمان سبب افزایش میزان سرقت از خطوط لوله انتقال شده که البته این امر با استفاده از تجهیزات پیشرفته تحت کنترل شرکت خطوط لوله و مخابرات است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ یکی از مهم ترین عملیات های انجام شده در صنعت نفت ، انتقال نفت خام و فرآورده از مبادی تولید به انبارها و سرانجام انتقال به مقاصد مورد نظر است. به همین جهت شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت به هیچ عنوان نمی تواند به بخش خصوصی واگذار شود و همچنان بصورت حکومتی اداره می‌شود.

 قاسم عرب یارمحمدی مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت روز جاری طی نشست خبری با اعلام خبر بهره‌گیری از حداکثر ظرفیت تولید داخل گفت: در حال حاضر بالغ بر ٧٠ درصد از نیاز به تجهیزات و تعمیر قطعات و همچنین دانش فنی مورد نیاز شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت از توان داخل بهره گیری شده است.

عرب یارمحمدی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص نگرانی ها از پُر بودن انبار پالایشگاه ها و احتمال شات‌دان شدن آنها و نقش خطوط لوله و مخابرات در انتقال این حجم از فرآورده گفت: ما در خطوط لوله و مخابرات تمام تلاش خود را داشتیم که تا حد امکان کار انتقال نفت خام و فرآورده با سرعت انجام شود که این امر سبب شکستن رکورد انتقال نفت خام و فرآورده شد.

وی در خصوص آمار و ارقام انتقال فرآورده و نفت خام نیز گفت: در سال ٩٧ بالغ بر ١٢٠.۵ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده از طریق خطوط لوله و مخابرات نفت جابجا شد که رکورد منحصر بفردی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

مدیرعامل در خصوص بومی سازی و بهره مندی از دانش ملی در ساخت قطعات مورد نیاز شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت گفت: تا کنون بیش از 58313 قطعه در داخل کشور برای نخستین بار بومی سازی شده که مانع از خروج 58 میلیون دلار ارز از کشور شده است. همچنین در سال های گذشته تاکنون بالغ بر 100 دستگاه توربین در داخل کشور تعمیر و بازسازی شده که صرفه جویی ارزی 10 میلیون دلاری را در بر داشته است.

عرب یارمحمدی در خصوص سرقت از خطوط لوله انتقال نفت نیز گفت: با استفاده از تجهیزات مدرن، میزان سرقت از خطوط انتقال نفت و فرآورده به شدت کاهش یافته اما با افزایش قیمت بنزین میزان دستبرد به خطوط لوله بیشتر شده البته با داشتن تجهیزات بازرسی، امکان برداشت بلندمدت از خطوط لوله نیست و ما سریعا سرقت را متوجه می شویم.

وی در مورد سیستم پیکانی هوشمند خطوط لوله نیز بیان داشت: از سال 83 تاکنون با استفاده از سیستم پیک‌رانی هوشمند، مانع از خوردگی های شدید لوله ها و نشتی نفت و فراورده به محیط اطراف شدیم. یکی از مزایای اصلی این سیستم شناسایی خوردگی ها و نقاط ضعف خطوط لوله است که میزان آسیب ها را نیز گزارش می دهد و بدن وسیله از نشت فراورده به محیط زیست نیز جلوگیری می شود.

عرب یار محمدی با اشاره به اعمال تحریم‌ها و مشکلاتی که این مسئله وجود آورد، گفت: تحریم‌ها موجب شد تا برای ادامه کار از شرکتی روسی استفاده کنیم و در چند سال اخیر توانستیم تمام خطوط اصلی را حداقل یک بار به پیک‌رانی هوشمند تجهیز کنیم. در واقع یک بازرسی کلی از خطوط اصلی صورت گرفته است.

مدیرعامل خطوط لوله در پایان با اعلام آماری از انتقال فراورده و نفت خام طی سال های پس از انقلاب اسلامی گفت: در سال 57 تنها 22 میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده توسط خطوط لوله منتقل شده که این رقم برای سال گذشته به 120.5 میلیارد لیتر رسیده است. همچنین در 9 ماهه نخست سال جاری نیز بالغ بر 97 میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده توسط خطوط لوله جابجا شده که پیش بینی می شود این عدد تا پایان سال به 123 میلیارد لیتر افزایش یابد.همچنین تا سال 57 تنها 7794 کیلومتر خط لوله در کشور وجود داشت که این عدد در سال جاری به رقم 14 هزار کیلومتر افزایش یافته است.