۰ نفر

مدیرعامل شرکت کلر پارس در گفتگو با اقتصاد آنلاین بیان کرد؛

معرفی برنامه‌های «کلر» پس از عرضه اولیه/ افزایش ظرفیت تولید و سرمایه در راه است

۱۵ بهمن ۱۳۹۸، ۹:۴۰
کد خبر: 414649
معرفی برنامه‌های «کلر» پس از عرضه اولیه/ افزایش ظرفیت تولید و سرمایه در راه است

درحالی سهام یکی از زیرمجموعه‌های شستا بعنوان بزرگترین تولیدکننده کلر کشور فردا در فرابورس عرضه اولیه می‌شود که این شرکت در نظر دارد با اتمام طرح توسعه‌ای خود، سودآوری شرکت را در سال ۱۴۰۰ به دو برابر افزایش دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بازار سهام روز چهارشنبه 16 بهمن ماه 98، میزبان عرضه اولیه شرکت کلر پارس، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شستا خواهد بود. بر این اساس قرار است 49 میلیون و 125 هزار سهم از سهام شرکت کلر پارس (معادل 15 درصد از کل سهام شرکت) در محدوده قیمیتی دوهزار و 800 تا دو هزار و 950 تومان برای اولین بار در فرابورس ایران با نماد «کلر» عرضه شود. سقف میزان خرید سهام برای هر کد معاملاتی 80 سهم در نظر گرفته شده است، اما اگر قرار باشد مانند آخرین عرضه‌های اولیه در بازار سهام، بیش از یک میلیون و 200 هزار کد معاملاتی در فرآیند عرضه اولیه شرکت کنند، احتمالا به هر کد معاملاتی، بیش از 40 سهم (معادل 118 هزار تومان) اختصاص نخواهد یافت.

در حال حاضر تقریبا 95 درصد سهام شرکت کلر پارس در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین (تیپیکو) و تقریبا پنج درصد سهام آن متعلق به کارکنان شرکت است. کلر پارس در 20 کیلومتری شهر تبریز واقع شده و تعداد کارکنان آن 334 نفر است، از این تعداد 175 نفر سهامدار ترجیحی شرکت هستند. همچنین موضوع فعالیت اصلی شرکت تولید و فروش کلر و مشتقات آن است.

معرفی «کلر» از زبان مدیرعامل

بر این اساس و به مناسبت عرضه اولیه سهام شرکت کلر پارس در فرابورس ایران، ابوالفضل باباپور، مدیرعامل و نایب رئیس هیأت مدیره شرکت کلرپارس، به اقتصاد آنلاین گفت: شرکت کلر پارس در زمینه تولید کلر و مشتقات آن از جمله سود سوزآور (مایع و پرک)، آب اکسیژنه، پارافین کلره، پرکلرین، کلرور فریک، آب ژاول و هیدروژن فعالیت می‌کند. از مزیت‌های شرکت می‌توان به کیفیت بالای محصولات و ارزش برند شرکت اشاره کرد. اگر نرخ فروش محصولات شرکت کلرپارس را با قیمت محصولات رقبای شرکت مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که قیمت محصولات کلرپارس بالاتر است. این موضوع نشان از اعتماد مشتریان به کیفیت محصولات کلرپارس دارد. گفتنی است که در حال حاضر برای محصولات شرکت مازاد تقاضا وجود دارد و عمدتا فروش شرکت به صورت دریافت پیش‌پرداخت از مشتریان صورت می‌گیرد. این موضوع نشانگر پتانسیل شرکت برای افزایش ظرفیت تولید و فروش بی‌دردسر محصولات است. در حال حاضر میزان سفارش مشتریان تقریبا سه برابر ظرفیت شرکت است. مشتریان خارجی و داخلی حاضرند برای خرید محصولات با کیفیت کلرپارس نرخ بالاتری را بپردازند.

باباپور در ادامه افزود: در حال حاضر رقبای اصلی شرکت در داخل کشور عبارتند از نیروکلر اصفهان، کلران سمنان و کیمیاکلر ارومیه که ظرفیت تولید سود پرک در این شرکت‌ها بالاتر از ظرفیت کلرپارس است. در این بین کلرپارس تقریبا 30 درصد از بازار کلر داخل کشور را در اختیار دارد.

تولید انحصاری «آب اکسیژنه»

مدیرعامل کلرپارس با اشاره به فرآیند تولید شرکت، گفت: ماده اولیه اصلی شرکت محلول آب و نمک است که پس از ورود این ماده به الکترولایزرها، سه محصول استحصال می‌شود که عبارتند از سود مایع، هیدروژن و کلر. هرکدام از این محصولات چندین محصول پایین‌دستی دارند. این محصولات سه‌گانه به صورت کالای واسطه‌ای قابل فروش هستند، اما به هرمیزان که بتوانیم محصولات پایین‌دستی تولید کنیم و به فروش برسانیم، ارزش افزوده تولیدات افزایش می‌یابد.

WhatsApp Image 2020-02-04 at 9.41.41 AM

وی افزود: تقریبا 90 تا 95 درصد هیدروژن تولید شده در کلرپارس، برای تولید آب اکسیژنه مورد مصرف قرار می‌گیرد. شرکت کلرپارس تنها تولیدکننده آب اکسیژنه در ایران است و این محصول جزو محصولات دانش بنیان محسوب میگردد که  در منطقه نیز منحصر به فرد است و تنها یک شرکت ترکیه‌ای است که در کنار کلرپارس در منطقه مشغول به تولید آب اکسیژنه است. در کنار آب اکسیژنه، کلرپارس تنها تولیدکننده پارافین کلره در کشور است. علاوه بر آن آزمایشگاه متعلق به شرکت کلرپارس به عنوان یکی از آزمایشگاه‌های همکار شرکت ملی استاندارد فعالیت می‌کند که این موضوع از قابلیت‌های منحصر به فرد کلرپارس محصوب می‌شود.

برنامه افزایش ظرفیت تولید

ابوالفضل باباپور در ادامه به برنامه افزایش ظرفیت تولید شرکت پرداخت و گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید کلر در شرکت کلرپارس 50 تن در روز است. شرکت برنامه دارد در 6ماهه دوم سال 99، الکترولایزرهای جدید خود را به بهره‌برداری برساند و بر این اساس ظرفیت تولید کلر به عنوان کالای واسطه‌ای برای تولید محصولات پایین دستی، در سال 1400 به 100 تن در روز خواهد رسید. در نتیجه سودآوری شرکت در سال 1400 احتمالا در حدود دوبرابر میزان فعلی خواهد بود. گفتنی است با راه‌اندازی خط جدید تولید، حاشیه سود ناخالص شرکت نیز افزایش خواهد یافت. چرا که در شرکت کلرپارس، هزینه‌های تعمیر و نگهداری بیشترین سهم را در بهای تمام شده به خود اختصاص می‌دهد. در نتیجه با به بهره‌برداری رسیدن خط جدید تولید و استفاده از تکنولوژی به روز، هزینه‌های تعمیر و نگهداری شرکت کاهش خواهد یافت.

رشد تولید با تکیه بر منابع داخلی شرکت

باباپور در پاسخ به این سوال که تأمین مالی افزایش ظرفیت شرکت از چه محلی تأمین شده است، گفت: تمام هزینه‌های راه‌اندازی خط جدید و خرید و نصب الکترولایزرهای جدید از منابع ریالی داخلی شرکت تأمین شده است. همچنین شرکت در سال‌های اخیر اقدام به تسویه تمام بدهی‌های بانکی خود کرده تا هزینه‌های مالی کاهش پیدا کند. منابع ارزی حاصل از فروش شرکت در حال حاضر در حساب‌های شرکت موجود است و هنوز نیازی به استفاده از این وجوه ایجاد نشده است. این منابع ارزی به نرخ سنا تسعیر شده است.

برنامه افزایش سرمایه

باباپور در پایان درباره برنامه شرکت برای افزایش سرمایه توضیح داد و گفت: همچنین شرکت قصد دارد تا شهریور 99، سرمایه خود را به میزان 50 درصد از محل مطالبات حال شده و آورده سهامداران افزایش دهد.