۰ نفر

در ادامه تلاش شستا برای عرضه زیرمجموعه‌های خود؛

مهمان جدید فرابورس را بهتر بشناسیم/ از راهبری بازار کلر تا افزایش ظرفیت ١٠٠درصدی

۱۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۳۲
کد خبر: 414465
مهمان جدید فرابورس را بهتر بشناسیم/ از راهبری بازار کلر تا افزایش ظرفیت ١٠٠درصدی

در حالی دو روز دیگر شرکت کلر پارس وارد فرابورس می‌شود که دارا بودن سهم از بازار حدود ۳۰ درصدی و طرح افزایش ظرفیت تولید از مهم‌ترین نکات این شرکت تازه وارد به بازار سرمایه است

به گزارش اقتصادآنلاین، شرکت کلرپارس بعنوان تنها تولیدکننده آب اکسیژنه و پارافین‌کلره و یکی از عمده تولیدکنندگان کلر، سودسوز آور، هیدروژن و مشتقات آن در کشور کار خود را از سال1377 آغاز و در سال 1397، شرکت فرآیند گستر تامین در این شرکت  ادغام شد.

این شرکت فرآیند ورود به بازار سرمایه را در تاریخ 11 شهریور ماه سال جاری پس از برگزاری مجمع فوق العاده با درج نماد در فرابورس (سازمان بورس اوراق بهادار) آغاز کرد و شخصیت حقوقی شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافت.

شرکت کلرپارس جزو زیر مجموعه دارویی تامین (تیپیکو) متعلق به سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)است و با سرمایه اولیه  25 میلیارد ریال تاسیس و پس از چند مرحله افزایش سرمایه به 327 میلیارد ریال رسیده است.

کارخانه کلر پارس یکی از شرکتهای پیشرو در صنعت  کلر آلکالی است و سه محصول کلر، هیدروژن و سود سوزآور محصولات اصلی آن را تشکیل می دهند. در ادامه زنجیره تولید از فراورده های اصلی، محصولات پایین دستی پارافین کلره ، آب ژاول، اسید کلریدریک، پرکلرین، آب اکسیژنه و سود سوزآور  جامد و کلرور فریک تولید می شود.

مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه نمک و آهک است که هر دو در منطقه آذربایجان به وفور یافت می شود. در حال حاضر نمک مورد نیاز از معادن سنگ نمک منطقه (به دلیل کیفیت و خلوص بالای این نوع نمک) خریداری می شود. این شرکت در نظر دارد در آینده‌ای نزدیک یکی از معادن بزرگ سنگ نمک را به مالکیت خود درآورد.

یکی از اصلی‌ترین محصولات تولیدی کارخانه کلرپارس آب اکسیژنه 50 درصد در دو گرید آرایشی و بهداشتی و صنعتی است که 35 درصد از فروش ریالی شرکت را به خود اختصاص می‌دهد.

شایان گفت است مهم‌ترین برنامه توسعه‌ای شرکت، طرح افزایش ظرفیت تولید 100 درصدی است که در حال حاضر تجهیزات پروزه وارد شده و طبق پیش بینی های انجام شده در نیمه اول سال 99 به بهره برداری آزمایشی در سال ۱۴۰۰ بهره برداری کامل خواهد شد.  

در حال حاضر ظرفیت فعلی تولید کلر  50 تن در روز است که پس از اجرای کامل پروژه ، این مقدار به 100 تن در روز افزایش خواهد یافت.

رویه فروش محصولات نهایی کلرپارس به مشتریان خود در سال‌های اخیر نقدی و به صورت پیش خرید و تحویل محصول در آینده‌ای نزدیک است. اصلی‌ترین مشتریان محصولات نهایی، صنایع شوینده شرکت‌های تولیدی مواد آرایشی و بهداشتی ، نساجی، کاغذسازی، پالایشگاه و پتروشیمی، لاستیک و پلاستیک و آب و فاضلاب  هستند. 

WhatsApp Image 2020-02-03 at 3.56.30 AM

از نکات قابل توجه این شرکت، سهم از بازار حدود 30 درصدی (پس از بهره برداری از طرح افزایش ظرفیت تولید) در صنعت است که می تواند حاکی از نقش بسزای این شرکت در تعیین مسیر صنعت مربوطه باشد. 

در این بین حدود 13 درصد از محصولات شرکت صادراتی و نه‌ تنها به کشورهای همسایه غربی ایران بلکه به کشور‌های آسیای میانه همچون روسیه، گرجستان، آذربایجان، اوکراین ، ترکیه، عراق، بلاروس  و حتی کشور آفریقایی  سنگال و با واسطه به برزیل، مصر و آفریقای جنوبی نیز صادر می شود.

اصلی ترین رقبای شرکت کلرپارس در داخل کیمیا کلر کبودان ارومیه، نیرو کلر اصفهان کلران سمنان و در خارج از کشور کرومای ترکیه و شرکت های چینی و هندی می باشند. 

در حال حاضر تنها عامل منفی در صورت‌های مالی شرکت بخش تعمیرات و تجهیزات است که این موضوع شامل تمامی شرکت‌های موجود در این صنعت است. اما مدیریت این شرکت با بهره گیری از تحقیق و توسعه، اصلاح فرآیند تولید و کاهش ضایعات سعی در مدیریت این بخش نیز داشته است. 

از دیگر نکات حائز اهمیت در این شرکت می توان به دارا بودن آزمایشگاه تخصصی مورد تاید شرکت استاندارد به عنوان همکار این سازمان اشاره کرد که آزمایشات در حوزه ترکیبات شیمیایی صنعتی را در منطقه خود پوشش می دهد.