۰ نفر

نمایندگان مجلس انتقاد کردند:

حال ناخوش تالاب‌های کشور زیر سایه سوء‌ مدیریت

۱۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۲۱
کد خبر: 414373
حال ناخوش تالاب‌های کشور زیر سایه سوء‌ مدیریت

بهارستان‌نشینان بر این باورند که مجلس هر پیشنهادی که دولت برای احیای تالاب‌ها ارائه کند تصویب می‌کند و بودجه تالاب‌ها باید تنها صرف حفظ و احیای آنها شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت،  13 بهمن‌ماه مصادف با 2 فوریه که برگرفته از تاریخ تصویب کنوانسیون رامسر در سال 1971 است به نام روز جهانی تالاب‌ها نامگذاری شده است.

این کنوانسیون از قدیمی‌ترین معاهده بین المللی در جهان به شمار می‌رود و طرف‌های معاهده موظفند با تعیین تالاب‌های حائز اهمیت خود بکوشند تعداد پرندگان آبزی را در آنها افزایش دهند و منطقه را به اکوسیستمی تحت حمایت و مفید تبدیل کنند.

تالاب‌ها به عنوان اکوسیستم طبیعی و تاثیرگذار در کره زمین در حفظ تعادل زندگی انسان‌ها و سایر موجودات نقش حائز اهمیتی داشته و بر اساس تحقیقات انجام شده حداقل 10 برابر اکوسیستم‌های زراعی و طبیعی در زندگی انسانها نقش ایفا می‌کنند.

بر اساس اظهارات نمایندگان مجلس تالاب‌های کشور وضعیت مطلوبی ندارند و به علت خشکسالی‌های مداوم، سوء‌مدیریت، تجاوز به عرصه‌ها و بهره‌برداری‌های بی‌رویه حدود 50 درصد از آنها در معرض خطر و نابودی هستند.

اگر چه مجلس شورای اسلامی در اقدامی مناسب قانون حفاظت از تالاب‌ها را در این دوره (دوره دهم ) تصویب کرد اما نمایندگان معتقدند محیط زیست تاکنون پیگیری جدی برای احیای تالاب‌ها نداشته است و در واقع وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست مسئول خشک شدن تالاب‌های کشور هستند.

بهارستان نشینان دخالت‌های انسانی، عدم رعایت حقابه، جلوگیری از ورود آب و بی‌توجهی مسئولان را از جمله عوامل اصلی وضعیت بحرانی تالاب‌های کشور برشمردند.

شاعری: وزارت نیرو و سازمان محیط زیست مقصران اصلی خشکی ۵۰ درصد تالاب‌های کشور

علی‌محمد شاعری در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری 13 بهمن روز جهانی تالاب‌ها، گفت: متاسفانه به علت خشکسالی‌های مداوم، سوء‌مدیریت، تجاوز به عرصه‌های تالاب‌ها و بهره‌برداری‌های بی‌رویه حدود 50 درصد از تالاب‌های کشور در معرض خطر و نابودی هستند.

علی محمد شاعری

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی افزود: تالاب‌های مهمی در کشور مانند میانکاله، ارومیه، هورالعظیم، هامون، شادمان، میقان و ده‌ها تالاب بین‌المللی دیگری که ثبت جهانی کنوانسیون رامسر هستند در حال خشک شدن هستند.

وی ادامه داد: هر تالابی که خشک می‌شود تبدیل به کانون ریزگرد و نقطه تهدید‌کننده برای زندگی انسان‌ها و سایر موجودات محسوب می‌شود از سویی زیستگاه طبیعی بسیاری از پرندگان و حیات وحش با تخریب تالاب ها از بین رفته و تعادل طبیعی و چرخه حیات کره زمین به هم می‌ریزد بنابراین باید فکری اساسی برای نجات تالاب‌ها در کشور کرد.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس دهم یادآور شد: مجلس شورای اسلامی قانون حفاظت از تالاب‌ها را در این دوره (دوره دهم ) تصویب و به سازمان محیط زیست برای اجرا ابلاغ شد که مسئولیت نظارت، کنترل، پایش و حفاظت از تالاب‌ها در این قانون به سازمان حفاظت محیط زیست واگذار شده و انتظار می رود این سازمان به وظیفه قانونی خود در برابر تالاب‌ها عمل و با همکاری وزارت نیرو، جوامع محلی و سایر وزارت خانه‌ها نسبت به احیا و نجات تالاب ها در کشور اقدام کند.

شاعری ادامه داد: طی دو سال اخیر به علت ترسالی بخشی از تالاب‌های خشک شده احیا شدند البته احیای موقتی تالاب در اثر بارندگی نمی‌تواند پایدار باشد و برای احیای تالاب‌ها باید برنامه‌ریزی جامع و بلندمدت داشته باشیم.

طی دو سال اخیر به علت ترسالی بخشی از تالاب‌های خشک شده احیا شدند اما احیای موقتی تالاب در اثر بارندگی نمی‌تواند پایدار باشد و برای احیای تالاب‌ها باید برنامه‌ریزی جامع و بلندمدت داشته باشیم

وزارت نیرو و محیط زیست مقصران اصلی خشکی تالاب‌ها

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: وزارت نیرو باید بر اساس اعلام سازمان محیط زیست حقابه تالاب‌ها را اختصاص دهد در واقع این حقابه سال‌ها است توسط این وزارتخانه اختصاص داده نشده و از سویی محیط زیست هم تاکنون پیگیری جدی برای احیای تالاب ها نداشته است؛ وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست مسئول خشک شدن تالاب‌های کشور هستند و انتظار می‌رود روز جهانی تالاب‌ها هشداری باشد که فرصت را غنیمت بشمرند و در مسیر حفاظت و احیای تالاب‌ها گام بردارند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اگر بر اساس قانون حفاظت از تالاب ها اقدامات اساسی برای حفظ تالاب ها انجام نشود سایر تالاب‌های کشور هم خشک خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه بودجه تالاب‌ها باید تنها صرف حفظ و احیای آنها شود، گفت: مجلس شورای اسلامی برای در اولویت قرار دادن بودجه برای احیای تالاب‌ها اهمیت زیادی قائل است و هر پیشنهادی که دولت برای احیای تالاب‌ها ارائه کند آن را تصویب خواهد کرد.

ابراهیمی: چشم طمع سودجویان به تالاب‌ها/ بودجه احیا افزایشی نداشته است

علی ابراهیمی  در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، همچنین با یادآوری 13 بهمن، روز جهانی تالاب ها نسبت به وضعیت نامطلوب تالاب‌های کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: استفاده بی‌رویه از آب تالاب‌ها و عدم رعایت حقابه وضعیت نامطلوب و خشکی تالاب‌ها و به تبع آن تشدید ریزگردها را فراهم کرده است.

علی ابراهیمی

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی افزود: شرایط نامناسب آب و هوایی طی 12 سال گذشته در خشکی تالاب‌ها بی تاثیر نبوده و علیرغم افزایش بارش‌ها طی دو سال گذشته وضعیت تالاب ها بهبود پیدا نکرده و حتی برخی از آنها در حال تبدیل شدن به کویر است.

بارندگی‌ها نباید باعث فراموشی مشکلات تالاب‌ها شود

وی ادامه داد: اتکا به بارندگی برای بهبود وضعیت تالاب ها راهکار مناسبی نیست و بارندگی‌ها نباید باعث فراموشی مشکلات تالاب‌ها شود و بهتر است برنامه‌ریزی مناسبی برای حفظ و احیای آنها داشته باشیم؛ متاسفانه حتی برای مقابله با آلودگی برخی تالاب‌ها برنامه منسجم و منظمی نداشتیم و پساب‌هایی که به آنها سرازیر می‌شود محیط زیست را تهدید می‌کند.

چشم طمع سودجویان به تالاب‌ها

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی، خشکی تالاب ها را از جمله عوامل موثر در پیدایش ریزگردها دانست و ادامه داد: تالاب‌ها مانند جنگل، دریا و کوه‌ها از دست سودجویان در امان نمانده و سودجویان بسیاری چشم طمع به آنها دارند.

ابراهیمی با تاکید بر ضرورت تامین حقابه تالاب ها، گفت: بودجه بهبود و احیای تالاب‌ها نسبت به سال‌های گذشته هیچ افزایشی نداشته البته به دلیل شرایط اقتصادی هم نمی‌توان توقع زیادی داشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: تصویب قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور از جمله مصوبات زیست محیطی مهم مجلس دهم است که بر اساس آن هرگونه بهره‌برداری و اقدامی که منجر به تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب‌ها شود ممنوع و مرجع تشخیص تخریب و آلودگی غیرقابل جبران، سازمان حفاظت محیط زیست است.

عضو فراکسیون امید مجلس افزود: سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است نیاز آبی زیست محیطی تالاب‌ها را تعیین و وزارت نیرو هم باید ضمن تدوین و اجرای برنامه مدون نسبت به تخصیص و تأمین آن اقدام کند، انتظار می‌رود محیط زیست و وزارت نیرو با همکاری تمامی دستگاه‌ها گامی جدی برای احیای تالاب‌های کشور بردارند.

اکبری: احیای تالاب‌ها مستلزم همکاری جوامع محلی و سایر دستگاه‌ها با وزارت نیرو

علی اکبری در  گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت هم با یادآوری 13 بهمن روز جهانی تالاب‌ها، گفت: تصویب قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها گام مهم مجلس دهم برای احیای تالاب‌ها است و مجلس با این اقدام خلاء‌های قانونی در مسیر حفظ تالاب‌ها را رفع کرد بنابراین محیط زیست و وزارت نیرو باید نسبت به وظایف خود در قبال تالاب‌ها عمل کنند.

علی اکبری نماینده شیراز

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، افزود: تالاب‌ها از سرمایه‌های ملی کشور محسوب می‌شوند و بر اساس کنوانسیون رامسر متعهد به حفظ آنها هستیم و باید در مورد بهره برداری از آنها دقت لازم را داشته باشیم.

اکبری ادامه داد: بخشی از تالاب‌ها به دلیل خشکسالی سال‌های گذشته و بخشی هم به دلیل تعرض به حریم و بهره‌‌برداری‌های غیرمجاز با مشکلاتی مواجه و حیات اغلب آنها در معرض تهدید قرار دارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دخالت‌های انسانی، عدم رعایت حقابه، جلوگیری از ورود آب و بی‌توجهی مسئولان از جمله عوامل اصلی وضعیت بحرانی تالاب‌های کشور به شمار می‌روند.

بودجه احیای تالاب‌های کشور افزایشی نخواهد داشت

وی با تاکید بر اینکه بودجه احیای تالاب‌های کشور افزایشی نخواهد داشت، گفت: وضعیت منابع درآمدی دولت قابل توجه نیست از این رو نسبت به افزایش بودجه محیط زیست خوشبین نیستیم.  

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: جوامع محلی نقش حائز اهمیتی در بهبود وضعیت تالاب ها دارد و این مهم در برنامه ششم توسعه هم مورد توجه قرار گرفته است؛ در برنامه ششم تاکید شده که اجرای برنامه عمل حفاظت، احیاء، مدیریت و بهره‌برداری مناسب از تالاب‌های کشور با مشارکت سایر دستگاه‌های اجرائی و جوامع محلی به‌ویژه در ارتباط با تالاب‌های ثبت‌شده در کنوانسیون رامسر به گونه‌ای که تا پایان اجرای قانون برنامه، حداقل 20 درصد تالاب‌های بحرانی و در معرض تهدید کشور احیاء شوند و ضمن حفاظت و تثبیت، در روند بهبود قرار گیرند.

عضو فراکسیون امید مجلس یادآور شد: اگر مردم مشارکت مناسب و سایر دستگاه‌ها همکاری لازم را با وزارت نیرو نداشته باشند این وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند از پس احیای تالاب‌ها برآید.