۰ نفر

بنزین یورو‌۴ از شیراز برود آلودگی هوا می‌آید

۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۱۳
کد خبر: 412243
بنزین یورو‌۴ از شیراز برود آلودگی هوا می‌آید

بخشی از پاکیزگی هوای شیراز مرهون توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ دراین کلان شهر است ، عرضه این محصول در سال‌های مختلف دستخوش تغییرات بوده ، گاه کاهش یافته و قطع شده و گاه نیز تداوم یافته است ، واقعیت موضوع این است که بنزین یورو ۴ هست اما کم هست ، ایجاد روند کاهشی در توزیع این محصول می‌تواند پاکیزگی هوای شیراز را دستخوش تغییرات کند و آلودگی را به شیراز بازگرداند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، هوای پاک و آسمان آبی کلان شهر شیراز  موهبتی برای این شهر است که همواره  بر لزوم پاسداشت و مراقبت از آن تاکید شده است ، بر اساس آمارهای موجود در سال جاری تا کنون ۹۴ درصد روزهای شیراز هوا سالم و پاک بوده است.

۶ درصد از روزهای سال نیز روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس ارزیابی شده است این رقم در مقایسه با سایر کلانشهرها عدد مناسب و امیدوار کننده است.شیراز در بین کلانشهرهای کشور شرایط هوای نسبتا خوبی دارد   شیراز از توسعه صنعتی بازمانده و شرایط اقلیمی هم کمک کرده و موجب شده تا هوای شیراز تا کنون در شرایط مناسبی باشد.

بخشی از از پاکیزگی هوای شیراز نیز ناشی از کنترل و پایش خودروها و توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ است ، توزیع این محصول بر اساس مصوبه قانونی می بایست در همه ­جایگاه‌های استان تهران، استان البرز و مرکزی و در سایر کلان شهرهای کشور انجام گیرد.

بر این اساس جایگاه‌هایی که بنزین و نفت وگاز یورو ۴ توزیع می‌کنند به هیچ عنوان نمی‌توانند سوخت دیگری عرضه کنند و اگر به هر دلیلی نتوانند بنزین یا گازوئیل یورو ۴ تهیه کنند، تا هنگام تامین سوخت با استاندارد تعطیل خواهند شد.

از آنجا که بنزین یورو ۴ شیراز در استان فارس تولید نمی شود و از اصفهان به شیراز منتقل می گردد ، این دغدغه وجود دارد که با قطع این محصول یا در اولویت دوم قرار گرفتن شیراز مشکل آلودگی هوا به شیراز بیاید ، انتقال بنزین یورو ۴ و سایر فراورده های نفتی به شیراز هم اکنون از طریق مبادی جاده ای انجام می گیرد و مراکز و انبارهای نگهداشت بنزین و سوخت به خطوط ریلی متصل نیست ، این مسایل بر مشکلات تامین بنزین یورو ۴ افزوده است.

موضوعی که باید از سوی مسوولان استان فارس مورد توجه قرار گیرد اتصال مراکز انبار و نگهداشت بنزین و سوخت در استان فارس به خطوط ریلی و تلاش برای تولید بنزین یورو ۴ در پالایشگاه شیراز است ، به راه انداختن صدها تانکر حمل سوخت در جاده های ناایمن فارس هر لحظه بر خطر انتقال مواد سوختی می افزاید و توزیع محصولات استاندارد سوخت را هم با چالش و دغدغه همراه می سازد.

موضوعی که باید از سوی مسوولان استان فارس مورد توجه قرار گیرد اتصال مراکز انبار و نگهداشت بنزین و سوخت در استان فارس به خطوط ریلی و تلاش برای تولید بنزین یورو ۴ در پالایشگاه شیراز است ، به راه انداختن صدها تانکر حمل سوخت در جاده های ناایمن فارس هر لحظه بر خطر انتقال مواد سوختی می افزاید و توزیع محصولات استاندارد سوخت را هم با چالش و دغدغه همراه می سازد.

 نگاه زیست محیطی به توزیع یورو ۴

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس نشست اخیر کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر شیراز بیان داشت: از ابتدای سال ۹۸ تا کنون در شیراز به نسبت سایر کلانشهرها با مشکل زیادی مواجه نبوده‌ایم و در حدود ۹۴ درصد از روزهای سال تا به امروز (یکم بهمن) هوا سالم بوده است.

حمید ظهرابی اضافه کرد: یکی از مسایل جدی و تاثیرگذار بر کیفیت هوا، کیفیت سوخت مصرفی خودروها و صنایع است که تاثیر بسزایی بر تولید و انتشار آلاینده‌ها در محیط‌های شهری دارد.

ظهرابی گفت: در این زمینه با دو مساله یکی تبدیل سوخت صنایع از سوخت‌های سبک مثل گاز به سوخت‌های سنگین مانند، مازوت و گازوییل در فصل سرد سال مواجه هستیم و کوشیده‌ایم با فشاری که به صنایع استان وارد می‌کنیم اجازه ندهیم این فرآیند ایجاد شود.

وی ادامه داد: در بحث سوخت مصرفی بخش حمل و نقل، بر اساس مصوبه دولت، وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مکلفند در شهرها به ویژه هشت کلانشهر کشور، سوخت یورو چهار و یورو پنج توزیع کنند.

بر اساس مصوبه دولت، وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مکلفند در شهرها به ویژه هشت کلانشهر کشور، سوخت یورو چهار و یورو پنج توزیع کنند.

او گفت: ارزیابی‌ها و اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که هم گازوییل و هم بنزینی که در استان توزیع می‌شود در پاره‌ای مواقع استانداردهای لازم را ندارد و در پیوند با این موضوع، نشست‌هایی با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نیز داشته‌ایم تا علت این مساله و راهکارهای حل آن بررسی و ارزیابی شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس، مبدا تامین بنزین یورو چهار و نفت گاز این استان را سه پالایشگاه بندرعباس، پالایشگاه ستاره خلیج فارس بندرعباس و پالایشگاه اصفهان اعلام و بیان کرد: طبق برنامه‌ای که وزارت نفت برای ما و پالایشگاه‌ها تنظیم می‌کنند ما نیز برنامه‌ریزی می‌کنیم تا سهمیه استان را با توجه به اینکه فاقد زیرساخت خط لوله هستیم از طریق نفتکش از این سه پالایشگاه تامین کنیم که همین شیوه انتقال، در کاهش کیفیت سوخت اثرگذار است.

ظهرابی افزود: برنامه‌ریزی شده که تامین بنزین و نفت گاز تحت پوشش بنزین یورو چهار قرار گیرد که این اتفاق از ۲ سال گذشته در استان محقق شده اما اگر گاهی با محدودیت‌هایی مواجه می‌شویم مربوط به استان و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نیست بلکه به دلیل محدودیت‌هایی است که در پالایشگاه‌ها ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت: در سال ۹۷ روزانه ۷۰۰ هزار لیتر بنزین یورو چهار در جایگاه‌های سوخت شهر شیراز توزیع شد که امسال این رقم به یک میلیون لیتر رسیده است.

ظهرابی اضافه کرد: در بحث نفت گاز هم همین اتفاق افتاده و سال ۹۷ نیز ۲۸۴ هزار لیتر از این نوع سوخت در شیراز توزیع شد و امسال این میزان به ۳۸۰ هزار لیتر رسیده که این عدد واقعی و مورد نیاز شهر شیراز است.

این مقام مسوول ادامه داد: با توجه به مصوبه هیات وزیران، قرار شد که جایگاه‌های اصلی جاده‌های مواصلاتی کشور هم زیر نظر توزیع نفت و گاز یورو  چهار قرار گیرد که بدون تردید اتفاق خوبی خواهد بود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد: در جایگاه‌های اصلی سوختگیری این استان که شامل ۲۰ جایگاه است و در مسیرهای شیراز - بندرعباس، شیراز - اصفهان، شیراز - بوشهر و شیراز - کرمان بحث توزیع بنزین یورو چهار با توزیع متوسط مصرف روزانه افزون بر ۵۸۰ هزار لیتر محقق شده است.

عرضه بنزین یورو ۴ در شیراز متوقف نیست

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس هم به برخی شبهات در باره اختلاط بنزین و توقف سوخت یورو در شیراز پاسخ داد و بیان داشت :روزانه در شیراز یک میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین با کیفیت یورو ۴ عرضه می‌شود ، عرضه این محصول گاه دچار نوسان بوده اما هیچگاه قطع نشده است.

امیر بنی کریمی گفت: نظارت بر جایگاه‌ها دائمی است ، همه ­جایگاه های شیراز و استان به صورت هفتگی از نظر کمی و کیفی بازرسی ­­و هر ماه نیز آزمون کیفیت از آن‌ها گرفته می‌شود و با هرگونه تخلفی نظیر کم فروشی، عرضه بنزین نامناسب، خرید و فروش کارت و اختلاط بنزین و سوخت به شدت برخورد می‌شود.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد از جایگاههای عرضه بنزین در شیراز بنزین با استاندارد یورو ۴ تولید می کند گفت: همه سوخت یورو ۴ مصرفی در شیراز از پالایشگاههای خارج از استان فارس می آید ، در برخی از مقاطع حتی بنزین با کیفیت یورو ۵ نیز در شیراز توزیع شده است.

بنی کریمی با بیان اینکه روزانه ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بنزین در شیراز مصرف می شود ادامه داد: ۷۰ درصد از این بنزین با قیمت یارانه ای و کمتر از ۳۰ درصد با قیمت دوم لیتری ۳۰ هزار ریال عرضه می شود .

این مقام مسوول بر لزوم مراقبت از هوای پاک در شیراز تاکید کرد و گفت: همه جایگاه‌های مبادی جاده ای در استان فارس نیز نفت گاز با کیفیت یورو ۴ عرضه می کنند ، برای مراقبت از هوای پاک بر اساس مصوبه کشوری بنزین یورو ۴ در کلان شهرها عرضه می شود ، جایگاه‌هایی که بنزین و نفت وگاز یورو ۴ توزیع می‌کنند به هیچ عنوان نمی‌توانند سوخت دیگری عرضه کنند و اگر به هر دلیلی نتوانند بنزین یا گازوئیل یورو ۴ تهیه کنند، تا هنگام تامین سوخت با استاندارد در نوبت هستند.

بر اساس آمارهای موجود مصرف بنزین در شیراز از بیش از ۶ میلیون  لیتر در روز با حدود ۱۶ درصد کاهش به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر رسیده است.

مزیت های بنزین یورو ۴

 درباره مزیت های بنزین یورو ۴ نسبت به بنزین معمولی مباحث مختلفی مطرح شده است ،  میزان بنزَن به عنوان عاملی سرطان زا در بنزین معمولی حدود چهار تا پنج درصد است اما این آلاینده در بنزین یورو ۴ به کمتر از یک درصد کاهش یافته است.

میزان بنزَن به عنوان عاملی سرطان زا در بنزین معمولی حدود چهار تا پنج درصد است اما این آلاینده در بنزین یورو ۴ به کمتر از یک درصد کاهش یافته است.

به گفته کارشناسان  میزان سولفور و گوگرد در بنزین معمولی تا حدود یک هزار ppm (واحد در میلیون) نیز قابل قبول است اما این رقم در بنزین یورو ۴ حدود ۵۰ ppm است.گوگرد موجود در سوخت یکی از مهمترین عوامل انتشار ذرات معلق در هواست که کاهش میزان آن در سوخت خودروها در کاهش آلودگی هوا و ارتقای سلامت شهروندان تاثیر مثبتی به همراه دارد.

 بنزین یورو ۴ رنگ سبز کم رنگ دارد،   عدد مربوط به شاخص احتراق و اکتان در بنزین معمولی ۸۷ است که این شاخص در بنزین یورو ۴ ارتقا یافته و به حدود ۹۰ رسیده است.