۰ نفر

افزایش ۲ برابری موجودی صندوق ثروت ملی روسیه در پی توافق با اوپک

۵ بهمن ۱۳۹۸، ۹:۲۲
کد خبر: 412210
افزایش ۲ برابری موجودی صندوق ثروت ملی روسیه در پی توافق با اوپک

قرارداد بین روسیه و سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید نفت، باعث شده دارایی صندوق ثروت ملی این کشور طی یک سال تقریبا دو برابر شود.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، قرارداد بین روسیه و سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید نفت، مزایای زیادی برای کل اقتصاد روسیه و صندوق ثروت ملی آن داشته است.

کریل دمیتروف، رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت:«دارایی صندوق ثروت ملی از 4.04 تریلیون روبل (65.2 میلیارد دلار) به 7.7 تریلیون روبل ( 124.3 میلیارد دلار) رسیده است، یعنی طی یک سال تقریبا دو برابر شده است. این نشان می‌دهد منابع صندوق ثروت ملی دقیقاً از قرارداد ائتلاف اوپک+ آمده و ذخایر ما را دو برابر کرده است».

  به گفته دمیتریف، از زمان اجرای کاهش تولید نفت، بودجه روسیه مستقیماً 7 تریلیون روبل (حدود 112.9 میلیارد دلار) اضافه شده است که شامل سرمایه های صندوق ثروت ملی نمی شود.

 گروهی از 24 تولید کننده بزرگ نفت از جمله روسیه از 2017 سعی دارند با کاهش جمعی تولید، مازاد عرضه نفت در بازار را از بین برده و قیمت نفت را افزایش دهند. اقدامات این گروه در ماه دسامبر افزایش یافت و توافق کردند در کل 1.7 میلیون بشکه در روز تولید خود را کاهش دهند. این مقدار کاهش تولید احتمالاً تا پایان 2020 پابرجا خواهد بود.

 اقتصاد روسیه از قیمت بالای نفت سود برده است. در سال های اخیر، مسکو قانون بودجه را اجرایی کرده است یعنی اگر قیمت نفت بالاتر از 42 دلار در هر بشکه باشد، پول اضافی از صادرات نفت و گاز به صندوق ثروت ملی منتقل می شود.

 بنابراین قرارداد اوپک+ کمک بیشتری به روسیه برای اجرای پروژه‌های ملی می کند و صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم این کشور می توانند از این ذخایر اضافی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه ها استفاده کند.