۰ نفر

بلاروس، نروژ را جایگزین روسیه برای واردات نفت کرد

۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۵۷
کد خبر: 411603
بلاروس، نروژ را جایگزین روسیه برای واردات نفت کرد

بلاروس به دنبال تصمیم اوایل ماه جاری روسیه برای تعلیق تامین نفت این کشور، از روز سه شنبه (دیروز) روند واردات نفت از نروژ را آغاز کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه نوشت: روسیه، مهم ترین تامین کننده نفت بلاروس است. شرکت نفت دولتی  بلاروس موسوم به «بِل نِفت خیم» (Belneftekhim) اعلام کرده که  ۸۰ هزار تن نفت خام را از نروژ خریداری کرده که انتظار می رود از طریق راه آهن و در چند روز آینده به پالایشگاه های بلاروس منتقل شود.  

واردات نفت از یک منبع جایگزین برای بلاروس،  پرهزینه‌تر از تامین سوخت ارزان از روسیه است.

یک تحلیلگر سیاسی ازاندیشکده اِستراتجیا (Strategia) مستقر در شهر مینسک گفت: الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس گفته است که تصمیم روسیه برای تعلیق تامین نیاز انرژی این کشور را پیام مهمی از سوی کرملین قلمداد می کند.

این تحلیلگر افزود: لوکاشنکو در مقابل این پیام را به کرملین ارسال کرده است که این کشور نیز کمربندها را محکم بسته است و حاضر نیز به فرمانبردار روسیه تبدیل شود.

روسیه  بعد از ۱۰ دی (۳۱ دسامبر) تامین نفت همسایه سابق خود در دوران شوروی سابق را متوقف کرد. دو کشور در جریان مذاکرات درباره تعمیق ادغام اقتصادی شان نتوانستند به توافقی درباره قیمت نفت دست یابند.

تعلیق صادرات نفت روسیه به بلاروس تاثیری در عبور نفت بلاروس به اروپا یا تامین گاز طبیعی این کشور نداشت اما تبعاتی برای بلاروس خواهد داشت که به برای تامین بیش از ۸۰ درصد از نیاز کلی انرژی خود به روسیه وابسته است.

روسیه به طور محدود در ۱۴ دی (۴ ژانویه) تامین نفت بلاروس را از سر گرفت  اما لوکاشنکو وعده داد که به دنبال یافتن منبعی جایگزین برای تامین نفت خود است.

لوکاشنکو روز سه شنبه (دیروز) تایید کرد که کشورش جایگزینی برای تامین کامل نفت این کشور از سوی روسیه ندارد و افزود:  بلاروس به تنوع بخشی نیاز دارد و باید تلاش کند واردات نفت این کشور از روسیه از ۴۰ درصد بیشتر نشود.

وی در یک نشست دولتی گفت: ۳۰ درصد دیگری را از کشورهای بالتیک و بقیه را از اوکراین وارد می کند.

کرملین فشار بر بلاروس را با افزایش قیمت انرژی و کاهش سوبسیدها افزایش داده است. استدلال مقامات روسیه این است که اگر کرملین می خواهد همچنان با قیمت داخلی روسیه نفت این کشور را واردت کند باید ادغام اقتصادی بیشتر را بپذیرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آذر ماه (دسامبر) دو دور مذاکره با لوکاشنکو را برگزار کرد اما نتوانست به توافقی با او درباره روابط نزدیک تر و قیمت گاز دست یابد.

لوکاشنکو تاکید دارد که ادغام اقتصادی را نخواهد پذیرفت مگر این که مسائل مربوطه به تامین نفت و گاز حل شوند.

مذاکرات نگرانی هایی را در بلاروس برانگیخته است مبنی بر این که کرملین قصد دارد یک کشور واحد با بلاروس تشکیل داد تا پوتین را تا پایان دوره ریاست جمهوری اش در سال ۲۰۲۴ در قدرت نگه دارد.

لوکاشنکو بارها این ایده را رد کرده و گفته است که بلاروس هرگز بخشی از روسیه نخواهد شد.