۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

وضعیت قرمز آلودگی در مازندران/ چتر سیاه مازوت بر سر استان سبز

۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۱۲
کد خبر: 411591
وضعیت قرمز آلودگی در مازندران/ چتر سیاه مازوت بر سر استان سبز

ادامه روند مازوت سوزی در نیروگاه نکا و همچنین حرکت ریزگردهای ناشی از خشک شدن تالاب میانکاله، وضعیت قرمز آلودگی به استان مازندارن نیز سرایت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین در ماه های گذشته به بهانه تحریم و همچنین افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه ها، مازوت اضافی پالایشگاه ها به بسیاری از نیروگاه های کشور تحمیل شده است. یکی از نیروگاه هایی که به این دلیل باید از مازوت به عنوان سوخت اصلی استفاده کند، نیروگاه شهید سلیمی نکا است. این نیروگاه که قرار بود پس از راه اندازی خط لوله گاز سمنان به کیاسر کاملا از مصرف این سوخت مبرا شود، همچنان با مازوت می سوزد. این نیروگاه که از جایگاه مهمی هم به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در کنار تالاب بین المللی میانکاله و هم به لحاظ تامین بخش مهمی از برق کشور دارد، پس از احداث خط لوله دامغان-کیاسر در سال 96، قرار بود از مصرف مازوت پاک شود، اما با گذشت حدود دو سال، پس از پشت سر گذاشتن بهانه سرمای زمستان و خط لوله ای که ظاهرا ناتمام مانده است، اکنون به بهای تامین بنزین داخلی، با سوخت مازوت اداره می شود.

35درصد سوخت نیروگاه نکا از مازوت تامین می شود

به گفته مدیرعامل نیروگاه نکا مصرف سوخت گاز این نیروگاه در صورتی که هر چهار واحد بخار صددرصد از گاز استفاده کنند، روزانه 10میلیون مترمکعب گازطبیعی است. اما اکنون حدود 35  درصد سوخت نیروگاه از مازوت تامین می شود. نیروگاه نکا در طی سال 4 درصد برق کل کشور را تامین می کند و این نیروگاه در سال گذشته 11 میلیارد و 33 میلیون و 874 هزار کیلووات ساعت انرژی تولید کرده است.

این در حالی است که به دستور دولت مصرف سوخت مایع در شرایط عادی نیروگاه های کشور ممنوع و رئیس جمهور خواهان اقدامی فوری برای حذف سوخت مازوت از نیروگاه های کشور شده است.

اما اخیرا مدیرکل محیط زیست استان مازندران با اشاره به وضعیت نامطلوب استفاده از سوخت های فسیلی در واحدهای صنعتی این استان گفت: ریزگردهای ناشی از خشکی تالاب میانکاله، افزایش استفاده از سوخت‌های فسیلی در‌واحدهای ‌ صنعتی مانند نیروگاه نکا و برج‌سازی‌های غیرمجاز سبب شده است تا این استان به صورت جدی در معرض آلودگی هوا قرار بگیرد.

این موضوع هرساله زمستان و با افت فشار گاز در استان های شمالی، گریبان استان سبز کشور را می گیرد و حجم وسیعی از آلودگی را به محیط اطراف از قبیل تالاب میانکاله وارد می کند.