۰ نفر

کاهش سهم خاورمیانه از واردات نفت هند

۳۰ دی ۱۳۹۸، ۱۷:۱۱
کد خبر: 411126
کاهش سهم خاورمیانه از واردات نفت هند

واردات نفت هند از خاورمیانه در سال ۲۰۱۹ که دهلی‌نو منابع وارداتش را متنوع کرد، به پایین‌ترین میزان در چهار سال گذشته کاهش یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، هند که سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان است، حدود ۸۴ درصد از نیازهای نفتی خود را از خاورمیانه وارد می‌کند که عمده تامین نفت این کشور را برعهده داشته است. با این حال آمارهای نفتکش نشان داد سهم خاورمیانه از واردات نفت هند از ۶۵ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۶۰ درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرد که پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۱۵ بود. عرضه نفت از سوی آمریکا و کشورهای دیگری مانند روسیه به واردکنندگان هندی اجازه داد از منابع دیگر بهره ببرند.

هند در سال میلادی گذشته ۲.۶۸ میلیون بشکه در روز نفت از خاورمیانه وارد کرد که حدود ۱۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش داشت و حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز نفت از نقاط دیگر وارد کرد.

به گفته احسان الحق، تحلیلگر شرکت رفینیتیو، کاهش بیش از حد انتظار تولید نفت از سوی اوپک و متحدانش که بار عمده آن بر دوش عربستان سعودی بود و همچنین تحریمهای آمریکا علیه ایران باعث شد خرید نفت خاورمیانه توسط هند کاهش پیدا کند.

طبق جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، تحریمهای آمریکا و کاهش تولید اوپک و متحدانش میزان عرضه این گروه را در سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۹ میلیون بشکه در روز نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش داد. همزمان عرضه کشورهای غیراوپک به میزان دو میلیون بشکه در روز رشد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی کرده که عرضه تولیدکنندگان خارج از گروه اوپک پلاس ۲.۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ رشد خواهد کرد.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند هفته گذشته اظهار کرد که هند سرگرم کار روی یک استراتژی برای متنوع کردن منابع تامین نفت و کاهش وابستگی به نفت خاورمیانه است و برخی از پالایشگاه‌های هندی سرگرم مذاکره برای افزایش واردات نفت روسیه هستند. اقدام برای گسترش منابع تامین نفت منعکس کننده تلاش نارندرا مودی، نخست وزیر هند برای تحکیم روابط با کشورهایی مانند روسیه و آمریکا است.

مجموع واردات نفت خام هند در سال ۲۰۱۹ به میزان حدود ۲.۱ درصد افت کرد و به ۴.۴۸ میلیون بشکه در روز رسید زیرا پالایشگاه‌ها برای ارتقای تجهیزاتشان درآستانه اجرایی شدن استانداردهای جدید سوخت در سال ۲۰۲۰ موقتا واحدهای پالایش خود را تعطیل کردند. هند از اول آوریل به استاندارد سوخت یورو ۶ حرکت می‌کند.

واردات نفت هند از کشورهای مشترک المنافع در سال ۲۰۱۹ به میزان حدود ۶۵ درصد رشد کرد و به ۱۷۱ هزار بشکه در روز رسید. خرید گریدهای نفتی آفریقایی ۷.۳ درصد رشد کرد و به حدود ۷۱۳ هزار بشکه در روز رسید و واردات نفت از آمریکا با ۶۳ درصد افزایش، به ۱۸۱ هزار بشکه در روز رسید.

نفت آمریکا حدود چهار درصد از مجموع واردات نفت هند در سال ۲۰۱۹ را تشکیل داد که بالاتر از ۲.۵ درصد در سال ۲۰۱۸ بود.

بر اساس گزارش رویترز، تقاضای هند برای گریدهای نفتی سنگین خاورمیانه هم پس از تغییر مقررات سوخت نفت کوره از اول ژانویه که هدف آن استفاده از سوختهای حاوی سولفور کمتر است، کاهش یافت.