۰ نفر

آخرین تدابیر برای مدیریت سیل احتمالی خوزستان

۳۰ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۱۱
کد خبر: 411066
آخرین تدابیر برای مدیریت سیل احتمالی خوزستان

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب خوزستان با اشاره به آخرین تدابیر برای مدیریت سیل احتمالی خوزستان گفت: با توجه به ۸.۸ میلیارد متر مکعب ظرفیت خالی مخازن سدهای استان،نیازی به آزادسازی آب نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، داریوش بهارلویی، مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه پس از سیلاب‌های نیمه نخست سال ۹۸ اقدام به آسیب شناسی دقیق در این زمینه کردیم، گفت: در همین راستا اقداماتی داشتیم که از تابستان سال جاری در دو دسته سخت افزاری و نرم افزاری آنها را کلید زدیم که از جمله این اقدامات می‌توان به راهکارهای ایجاد انحراف آب، مدیریت سیلاب‌ها، شناسایی گلوگاهها، تعمیر نقاط آسیب دیده بخش‌های مختلف و … اشاره کرد.

وی افزود: در همین راستا ستاد مدیریت سیلاب تشکیل شد تا در پیش از زمان سیلاب و پس از آن، برنامه ریزی ها و اقدامات لازم را با هدف مدیریت سیلاب و کاهش حداکثری آسیب‌ها انجام شود که در این ستاد از حضور کارشناسان و متخصصان دانشگاهی استانی استفاده شده تا بهترین تصمیم را در زمان ایجاد سیلاب و پس از آن بگیریم.

آماده مدیریت سیلاب احتمالی هستیم

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر بیش از ۸.۸ میلیارد متر مکعب ظرفیت خالی در مخازن سدهای استان خوزستان وجود دارد. این در حالی است که دو اولویت مهم آبی در استان خوزستان داریم؛ نخست، تأمین نیاز آب مصارف مختلف به ویژه مصارف کشاورزی که فصل آن در این استان، پاییز و زمستان است و دیگری رصد و تنظیم ظرفیت سدهای مختلف استان با هدف مدیریت سیلاب احتمالی است.

بهارلویی از ۸.۸ میلیارد متر مکعب ظرفیت خالی مخازن سدهای استان، ۱.۳ میلیارد متر مکعب را مربوط به حوضه سد دز، ۴.۵ میلیارد متر مکعب را مربوط به حوزه کارون و بیش از ۲ میلیارد متر مکعب را مربوط به حوزه کرخه دانست و اظهار داشت: باقی ظرفیت خالی نیز مربوط به سایز حوضه سدها است. برآوردهای هیدرولوژیکی سازمان هواشناسی و همچنین بررسی‌های ما نشان می‌دهد که امکان کنترل سیلاب احتمالی در استان خوزستان وجود دارد و مشکلی نیست.

۵.۳ میلیاردمترمکعب آب وارد مخازن سدهای خوزستان شد

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر اینکه ورودی آب به مخازن سدهای استان نشان می‌دهد که این میزان مطابق پیش بینی‌ها و قابل کنترل است، تصریح کرد: به همین دلیل آزادسازی آب از مخازن سد نداشتیم اما به طور کلی آمادگی کامل برای مدیریت شرایط سیل را داریم و به مردم توصیه می‌کنیم که در حین بارندگی‌ها به رودخانه‌ها نزدیک نشوند. در همین راستا برنامه ریزی های لازم برای سیلاب‌های احتمالی بهاره را مد نظر داریم. البته در حال حاضر بارندگی‌های استان نرمال و قابل کنترل است.

وی با بیان اینکه میزان آب‌های وارد شده به مخازن سدها در سال جاری آبی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش را نشان می‌دهد، توضیح داد: ورودی آب به مخازن سدهای استان در سال جاری حدود ۵.۳ میلیارد متر مکعب بوده است که کاهش ۴۷ درصدی را نشان می‌دهد. این حجم آب ورودی به سدها در سال گذشته ۹.۹ میلیارد متر مکعب بود که رقم متوسط آب ورودی به مخازن سدهای استان ۶.۹ میلیارد متر مکعب است.

ردپای خشکسالی در حوضه‌های آبریز/۲۱۴ میلیمتر ارتفاع بارندگی

بهارلویی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در بهمن ماه بارش‌ها نسبت به نرمال کاهش داشته است اما این رقم از حدود اسفند و فروردین ماه سال آبی جاری بیشتر از نرمال خواهد بود اما در حال حاضر در حوضه‌های آبریز در حال تنظیم ورودی‌ها هستیم و مشکلی وجود ندارد البته ورودی آب به حوزه مارون حدود ۴۴ درصد کاهش داشته که نشان از خشکسالی در این حوزه دارد. در حوضه دز و کارون نیز شاهد خشکسالی متوسط و در حوضه کرخه اوضاع تقریباً نرمال است.

این مقام مسئول ارتفاع بارندگی در استان خوزستان را از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۸ دی ماه ۹۸ را ۲۱۴ میلیمتر اعلام کرد و افزود: ارتفاع بارندگی‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۱ درصد کاهش و نسبت به بارش بلند مدت ۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. به طور میانگین باید در استان خوزستان ۱۷۶ میلیمتر بارندگی را تجربه کنیم.