۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رکورد مصرف گاز خانگی در آستانه 600میلیون متر مکعب/صنایع یک به یک تعطیل می‌شوند

۲۹ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۵۵
کد خبر: 410753
رکورد مصرف گاز خانگی در آستانه 600میلیون متر مکعب/صنایع یک به یک تعطیل می‌شوند

با کاهش قابل توجه دما، مصرف خانگی گاز در سطح کشور به رکورد بی‌سابقه 592 میلیون متر مکعب رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین در روزهای اخیر همراه با کاهش بیش از 10 درجه ای دما، بر شدت مصرف گاز به ویژه در بخش خانگی افزوده شده است.

در این باره رییس روابط عمومی شرکت ملی گاز ضمن هشدار در خصوص تدام روند سردی هوا و مصرف گاز، اعلام کرد: اگر روند فعلی مصرف ادامه پپدا کند، مصرف گاز بخش خانگی به بالای ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا خواهد کرد.

این در حالی است که از ابتدای آذر سال جاری و همزامان با کاهش دما ورود جبهه سرد، گاز بخش‌های صنعتی برخی مناطق کشور بویژه استان های خراسان ، مازندران و کرمانشاه قطع شد.

همچنین از 15 روز پیش به دنبال افت فشار گاز، شش شرکت پتروشیمی خراسان، زاگرس، پردیس، شیراز و مبین انرژی خلیج فارس نیز اعلام کردند که به دلیل قطعی گاز، تولید خود را متوقف کرده اند.

البته گفتنی است صنایع سیمانی کشور هر ساله نزدیک فصل سرما با کمبود گاز مواجه می شوند که این روند سال جاری نیز تکرار شده است. بر این اساس مقرر شده تا کارخانه‌های سیمان از ۱۵ آذرماه تا ۱۵ اسفند سال جاری و به مدت سه ماه،‌ ۹ هزار متر مکعب گاز در شبانه روز دریافت خواهند کرد و باید بقیه سوخت خود را از سوخت‌های مایع دریافت کنند.

البته استفاده از سوخت مایع اثرات زیست محیطی منفی به دنبال دارد که می‌توان با کنترل مصرف گاز از محدودیت و یا قطع گاز صنایع جلوگیری کرد.

از سوی دیگر نیروگاه‌ها نیز هر ساله در زمستان با افزایش مصرف بخش خانگی، با کمبود گاز رو به رو می‌شوند که علاوه بر زیان اقتصادی به کشور، ‌باعث افزایش آلاینده‌ها در هوا خواهد شد.

مهم ترین عامل مصرف بالای گاز در کشور به دلیل عدم وجود تجهیزات پیشرفته عایق سرما و همچنین نبود فرهنگ سازی صحیح در خصوص الگوی مصرف انرژی است. همچنین هدررفت انرژی در نیروگاه‌های کشور بالاست و منازل نیز استانداردهای لازم برای کاهش مصرف را رعایت نمی‌کنند و همین امر زمینه افزایش مصرف انرژی در کشور را فراهم کرده است.