۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جلوگیری از خام فروشی محصولات پتروشیمی با تقویت صنعت پلاستیک/نوآوری ضرورت بقاست

۲۵ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۰۸
کد خبر: 409908
جلوگیری از خام فروشی محصولات پتروشیمی با تقویت صنعت پلاستیک/نوآوری ضرورت بقاست

باتوجه به سرمایه گذاری های وسیع انجام شده در حوزه بالادستی نفت و پتروشیمی ، در پایین دست اطمینان از تامین خوراک سبب جذاب شدن سرمایه‌گذاری در صنعت پلاستیک و پلیمر شده است که البته این موضوع اتخاذ روش های نوآورانه را می‌طلبد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در نشست خبری انجمن ملی پلیمر که روز گذشته برگزار شد ، علیرضا ترک عضو هیات مدیره این انجمن با ذکر آماری از صادرات سال گذشته اعضای انجمن گفت: صنعت پلاستیک کشور یکی از صنایع کلیدی فعال در پایین دست پتروشیمی ها است. به گفته این عضو هیات مدیره فعالیت صادراتی اعضای این انجمن جمعا بالغ بر ١.٢ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته که به رغم تحریم های اعمال شده بازهم شاهد رشد صادرات از سوی تولیدکنندگان این صنعت بودیم .

گفتنی است در حال حاضر بالغ بر ١۵ هزار پروانه در این صنعت صادر شده که تقریبا ٨ هزار واحد صنعتی فعال در این حوزه مشغول به تولید هستند که ٧۵٠ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است .

مهم ترین نکته قابل توجه در این صنعت، تکمیل زنجبره ارزش محصولات پایین دست پتروشیمی است که نقش مهمی در جلوگیری از خام فروشی مواد پتروشیمی دارد که می تواند در حوزه تامین قطعات صنعتی خودرو ، تجهیزات پزشکی و ظروف یکبار مصرف ارزش افزوده چشمگیری ایجاد می کند.

از سویی دیگر باتوجه به سرمایه گذاری‌های عظیم در بخش بالادستی پتروشیمی در صنعت نفت انجام شده است می توان به جرات ادعا کرد که خوراک صنعت پایین دست پتروشیمی پایدار و با ثبات باشد که این موضوع انگیزه سرمایه گذاری در حوزه پلمیر و پلاستیک را افزایش می دهد.

به گفته زکایی در حال حاضر بیش از ۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی در کشور تولید می شود که نیمی از آن به صورت خام صادر می شود و ارزش این صادرات برابر با ١٢ میلیارد دلار است که اگر این محصولات خام در صنایع پایین دست پتروشیمی به مواد با ارزش افزوده بالاتر تبدیل شوند ، ارزش چهار برابری ایجاد می کنند.

اما باوجود مزیت های صنعت پلمیر و پلاستیک در تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی، برخی چالش‌ها از قبیل نرخ گذاری خوراک و همچنین نوسانات این بخش سبب ناهموار شدن مسیر سرمایه گذاری و رونق تولید در این بخش شده است . در این حالت است که انتظار می رود دولت به منظور حمایت از بخش خصوصی پایین دست پتروشیمی تدابیر و راهکارهایی را برای رفع چالش قیمت‌گذاری خوراک داشته باشد.

همچنین در این نشست توضیحاتی در خصوص دومین همایش نوآوری در صنعت پلمیر داده شد.

نائب رئیس هیات مدیره انجمن پلمیر با تاکید بر ضرورت نوآوری در صنعت پایین دست پتروشیمی گفت: نوآوری ضرورت بقاست و شرایط به گونه ای است که اگر شرکت ها از نوآوری غافل بمانند در عرصه رقابت توانایی خود را از دست داده و سهم بازارشان افت خواهد کرد.از این رو در تلاشیم با برگزاری همایش های از این دست ضرورت مقوله نوآوری را برای شرکت های عضو انجمن بازگو کنیم .گفتنی است دومین همایش نوآوری در صنعت پلاستیک سی‌ام دیماه به همت انجمن ملی پلیمر برگزار خواهد شد.