۰ نفر

نماینده سیستان و بلوچستان در گفتگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

شناسایی عامل اصلی تشدید خسارات سیل سیستان/ انهار استان اغلب فاقد سیل‌بند هستند

۲۲ دی ۱۳۹۸، ۱۹:۰۶
کد خبر: 409077
شناسایی عامل اصلی تشدید خسارات سیل سیستان/ انهار استان اغلب فاقد سیل‌بند هستند

خشکسالی‌‌ سال‌های گذشته، ایجاد و ترمیم سیل بندها و لایروبی رودخانه‌های این استان را از یاد وزارت نیرو و دیگر نهادهای متولی برده و این سیل باعث خسارت‌های فراوان شده است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ دو روز از سیل و بارش سنگین باران در استان سیستان و بلوچستان می گذرد و در همین زمان بخش زیادی از اموال و املاک مردم ساکن این منطقه آسیب فراوان دیده اند. در این خصوص اولین اقداماتی که در کوتاه مدت برای تسهیل شرایط سخت مردم لازم است، امدادهای اولیه و کمک های غذایی و اسکان ضروری افراد است اما در بلند مدت باید عوامل و مسببین تشدید کننده خسارات این سیل بررسی و مرتفع شوند.

در این رابطه محمد باسط درازهی نماینده سراوان، سیب،سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: متاسفانه بارندگی پرحجم و در زمان محدود منجر به سیل  در استان سیستان و بلوچستان شده و تاکنون خسارات مالی فراوانی را برای اهالی این استان به بار آورده است که البته به دلیل ساختار خشتی اغلب خانه های روستایی استان، وسعت خرابی‌ها بیشتر از انتظار بود.

از سویی دیگر بالا امدن آب در رودخانه‌های فصلی مهرستان و سراوان نیز سبب بروز خساراتی شده که تاکنون نسبت به براورد آن‌ها اقداماتی انجام نگرفته است.

اما به گفته درازهی با توجه به خشکسالی‌‌های سالیان گذشته، ترمیم اَنهار و لایروبی رودخانه‌های فصلی این استان از سوی وزارت نیرو مورد توجه نبوده و این وزارتخانه درگذشته کوتاهی به خرج داده است. همچنین نبود سیل‌بندهای مناسب و کافی در مسیر رودخانه‌های وحشی این استان نیز یکی دیگر از نقاط ضعفی است که در این سیل سبب بروز خسارات فراوان شده است.

نماینده سراوان در ادامه به حضور نیروهای امدادی و اورژانس اشاره کرد و از تمام مسئولین ذیربط به ویژه وزارت نیرو خواست تا در اسرع وقت نسبت به شناسایی اماکن آسیب دیده و ترمیم سیل‌بندها اقدام کنند.